janwide
Ska isolera mitt tak utifrån med cellplast. Hur tätt ska jag sätta skruvarna i ströläkten? Bifogar monteringsinstruktion från Thermisol. Kan man utläsa där hur tätt man ska skruva?
 
Hej,

Det står "s600" i monteringsanvisningen (dvs. 600mm mellan skruvarna). Jag använde det måttet själv när jag skruvade läkten och det gick bra. Fick komplettera med någon skruv här och där när det inte riktigt tog fäste (främst på ströläkten som skruvas mellan takstolarna i bara råsponten).

/Lasse
 
B
skruva utan moment så du verkligen känner att skruven drar.
 
janwide
byggare henke skrev:
skruva utan moment så du verkligen känner att skruven drar.
Hur skruvar jag utan moment med elektrisk skruvdragare?

Thermisol rekommenderar 150 mm skruv. Med 25 mm ströläkt och 100 mm skiva blir det 25 mm kvar att dra ned i underlaget. Helt OK i råsponten. Men vore det inte idé att ta längre skruv där man drar i takstolarna? (Om det finns så lång skruv.)
 
janwide skrev:
Hur skruvar jag utan moment med elektrisk skruvdragare?

Thermisol rekommenderar 150 mm skruv. Med 25 mm ströläkt och 100 mm skiva blir det 25 mm kvar att dra ned i underlaget. Helt OK i råsponten. Men vore det inte idé att ta längre skruv där man drar i takstolarna? (Om det finns så lång skruv.)
Jag började med 150 mm men gick sedan över till 160 mm som jag tyckte gav lite bättre fäste (både för läkt över och mellan takstol). Skruvar i den här dimensionen (6x160) är inte speciellt billigt men Bauhaus säljer Spax i 6x160 som väl är en helt ok skruv.

/Lasse
 
Berliner
Hej Janwide,

normalt tar man c/c600, men det beror på vilken taklutning du har. Skruven skruvas i 60 grader vinkel. Därför användar man en skruvmall. Och skruvhål borras i ströläkt innan!!
Om du har t.ex. 45grader så är det inte att rekommendera att ta 25mm/50mm som ströläkt. Tänk på att det kan komma en jätte last i vintern på ströläkten som tryckas nedåt. Men även betongpannor väger en del.
Thermisol skulle ha en belastningsberäkning för sitt system dem säljer.
Undrar jag.

Berliner
 
B
finns 7 moment och en som ser ut som en borr. den är inget monent
 
janwide
Berliner skrev:
... Skruven skruvas i 60 grader vinkel. ...
Berliner
För 100 mm cellplast rekommenderar Thermisol 150 mm skruv. Då går skruven ner c:a 25 mm i undertaket vid 90 graders vinkling. Om man ska skruva i 60 graders vinkel måste skruven vara 165 - 170 mm. Måste kolla vad sådan skruv kostar. Det låter ju vettigt att skruva lite snett, men vinkeln borde stå i proportion till vilken taklutning man har. Mer taklutning = mer vinklad skruvning för att motverka tyngdkraften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.