hejsan

Skall dra fram ström till några tavellampor på en bokhylla. Hade tänkt att lägga en kabel bakom en taklist som limmas i väggen. Är det tillåtet att dra en RKK 3g1,5?

tack på förhand
 
Nej, det är inte tillåtet.

//Patrik
 
va ska man ha? E de EKLK Som gäller då?
 
Jag tror RKK är tillåten att förlägga dolt.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag tror RKK är tillåten att förlägga dolt.
Nej?

viktorj skrev:
va ska man ha? E de EKLK Som gäller då?
Vad jag fått lära mig så är det inte tillåtet att förlägga kablar bakom lister. Förnuftet säger också emot. Fast jag har inga föreskrifter att peka på.

RKK är en anslutningskabel och ska ej användas till dold eller fastförläggning, så därav utgår den.

//Patrik
 
Redigerat:
Om inte listen är avsed att ha kabel bakom, så lägger man ingen kabel bakom den.
Den är inte skyddad mot genomspikning. Den är inte heller lätt att byta ut.
RKK annvänder man normalt inte till fastförläggning. Det är tillverkaren som avgör vad den är godkännd för.
 
Om du använder 12V belysnig så är det mer ok med att bygga in ledningarna bakom listen.
Det finns fina led lampor nuförtiden som skulle kunna belysa tavlorna. Då funkar det med en tunn ledning bakom taklisten.
 
Det är egentligen märkligt att det är tillåtet att gömma 12V till halogenlampor hur som helst, men inte tillåtet att göra detsamma med 230V. Om man spikar i en 12V-matning så att ledaren skadas så är risken för överhettning p.g.a. för klen ledare nog klart större än om det är en 230V-ledning...

ÄR det verkligen tillåtet att göra hur som helst med 12V till halogenlampor?
 
lägg en Ekk
 
Det är inte tillåtet att göra hursomhelst med nånting
Men det finns många myter inom el inte ens alla fackkunninga kan hålla ordning mellan my o fakta alla gånger
Mvh Tille
 
Borra hål i väggen, släpp ner en EKK och fiska ut den vid golvet. Gå vidare utvändigt ovanpå fotlisten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.