Gasol eller kol Grill

  • Antal röster
    464
Beställde min Weber Master Touch 57cm hos Toolab, hoppas att man får den tills nästa helg. Sjukt snabba på att svara på mailfrågor, om nu leveransen går smidigt med så kommer denna affär att starkt rekommenderas.

Och håller med dig Bezt, varför ha så bråttom? Grillningen är ju en nutning, ska det gå fort så kan man lika gärna ta fram grillpannan! Och allt det andra som potatisgratäng eller annat tar ju ändå en bra stund! Nä, klart att det ska grillas med briketter!
 
Hhm...jag längtar något grymt efter att kunna sätta igång & grilla (flyttar in i huset om en månad) & efter vad jag har förstått så kan inte det ena utesluta det andra (dvs gas eller kol/briketter)... utan att bägge har sitt användningsområde.

Så, det kommer i slutändan att bli både och för vår del... en gasgrill & det lutar som sagt åt Weber Genesis e-310 & sedan antingen en Master Touch eller kanske tom även en Smokey Montain....f-n vad det skall grillas :D:D:D.

Var brukar ni köpa ert kött? hos typ ICA Maxi eller måste man vända sig till en Charkuteri butik för att få bra kött?
 
Veritas skrev:
Hhm...jag längtar något grymt efter att kunna sätta igång & grilla (flyttar in i huset om en månad) & efter vad jag har förstått så kan inte det ena utesluta det andra (dvs gas eller kol/briketter)... utan att bägge har sitt användningsområde.

Så, det kommer i slutändan att bli både och för vår del... en gasgrill & det lutar som sagt åt Weber Genesis e-310 & sedan antingen en Master Touch eller kanske tom även en Smokey Montain....f-n vad det skall grillas :D:D:D.

Var brukar ni köpa ert kött? hos typ ICA Maxi eller måste man vända sig till en Charkuteri butik för att få bra kött?
Min erfarenhet är att ICA är skosula och Coop helt ok. Bäst blir nog lokala gården om man har tillgång till den.
 
Ica's kött duger fint, speciellt om man grillar ofta annars blir man ju ruinerad också. Karré som är bland det goare att grilla funkar ju egentligen överallt ifrån även om man inte köper Euroshoppers...

Men i år med en "riktig" grill så ska det grillas mer och experimenteras mer!
 
MathiasS skrev:
Äntligen en vettig omröstning!

För det första:
Det är inte snart dags. Det har varit dags hela vintern. Vintergrillning är grovt underskattat.
Absolut, den har varit framme tre ggr i vinter, -10, solen i ögonen, mört kött och en pilz till det.........sämre kan man ha det

MathiasS skrev:
För det andra:
Gasol, det är väl sådant man använder när man löder kopparrör?
Ja, eller lägger tak...

MathiasS skrev:
För det tredje:
Självklart är det kol som gäller (fast bricketter förstås, inte träkol)
Självfallet var ordet sa Bull.



Njuter mina grillade måltider på en sådan här pjäs:

1421304.JPG





Vill f.ö slå ett slag för Lindarn som enl min "säkra" källa är största lev. i Sverige på Weber, därav bra priser. om inte annat så funkar ju hemsidan som inspiration och dregelframkallare......... http://www.lindarn.se/layout.asp
 
petersson79 skrev:
Ica's kött duger fint, speciellt om man grillar ofta annars blir man ju ruinerad också. Karré som är bland det goare att grilla funkar ju egentligen överallt ifrån även om man inte köper Euroshoppers...

Men i år med en "riktig" grill så ska det grillas mer och experimenteras mer!
Äsch det där är en myt. ICA har så feta marginalet så den lokala gården som säljer direkt kan ha samma pris eller lägre. På en normal middag kanske det skiljer 10-20kr på en köttbit. Met tanke på vad man lägger på grillen så är pristillägget för bra kött en fis i rymden ;)
 
Pappskallen !

Webern du har var riktigt cool !

Då man tittar på Toolab & Lindarns hemsidor så verkar de nästan vara identiska... inte mig emot dock då de har väldigt bra priser samt fri frakt (Lindarn över 2000kr & Toolab över 1800kr).
 
Beställde mig en Weber Master Touch 57cm med massa tillbehör från Lindarn nu. Lär nog bli nöjd. Frågan är om den måste kedjas fast vid husknuten..
 
Nu verkar ju gasol vara i minoritet här men jag vill ändå tipsa om att man kan köpa en Weber 310 för 3995:- ungefär på Bauhaus om man prismatchar dom mot Plantagen. Jag slog i alla fall till, det va för bra pris för att hoppa över.
classic1.jpg
 
Veritas skrev:
Pappskallen !

Webern du har var riktigt cool !

Då man tittar på Toolab & Lindarns hemsidor så verkar de nästan vara identiska... inte mig emot dock då de har väldigt bra priser samt fri frakt (Lindarn över 2000kr & Toolab över 1800kr).
Framför allt är den riktigt bra!

Jag tycker det är helt ok att betala för webers grillar, däremot tycker jag många av deras tbh är grovt överprissatta, det enda jag köpt till min grill är ett överdrag (brikettkorgar ingick annars hade jag köpt dom, huuuur bra som helst).

Stöldrisken är ju naturligtvis ett gissel.
 
pappskallen skrev:
Framför allt är den riktigt bra!

Jag tycker det är helt ok att betala för webers grillar, däremot tycker jag många av deras tbh är grovt överprissatta, det enda jag köpt till min grill är ett överdrag (brikettkorgar ingick annars hade jag köpt dom, huuuur bra som helst).

Stöldrisken är ju naturligtvis ett gissel.
Låter ni era dyra grillar stå ute dygnet runt på sommaren? Stöldrisken måste ju vara ett gissel. Cyklar i all ära men en grill på 2000 och uppåt måste ju klia med hos pundarna. Blir nog att ställa in den i uthuset. Måste man vänta ut värmen tills den är helt cool eller ställer ni undan de när de har lite värme kvar eller sprayar ni på vatten? Vill ju inte bränna ner kåken heller :cool:
 
Hhm...det där med stöld... det är ju onekligen en aspekt.
Måste kontakta försäkringsbolaget & fråga huruvida de ersätter grill/ar... eller vilka krav de har... om de ska vara fastkedjade eller något. Inte skoj & komma hem & finna att tjackpundar Kalle tagit med sig grill utrustning för många tusenlappar.
 
Lite krasst är det så att aktsamhetskraven rent villkorsmässigt inom försäkringsbranschen stadgar att saker skall vara i låst utrymme. Det kan ges undantag för om den är fastkedjad med godkänt lås och då är frågan vad som är godkänt. Rent generellt brukar ju SSK klass 2 vara det populära alternativet hos oss försäkringsbolaget men branschen har funnit det orimligt att man skall begära ett klass 2 lås för sådana saker som gräsklippare, grill, utemöbler mm

Det finns bolag som ersätter grill fullt ut även om den är olåst utomhus, andra bolag jämkar med hänvisning till aktsamhetskravet och ersätter 50 % men vissa bolag ger ingen ersättning alls.

Detta gäller särskilt grillar, åkgräsklippare mm. Det har ju varit en het diskution mellan lekmän men faktiskt även internt för oss försäkringsjurister och skadereglerare angående hur man ska skadereglera kring en sådan apparat som automower där hela tanken är att produkten skall kunna befinna sig ute för att kunna uppfylla sin mening. De flesta bolag väljer idag att vara snälla i skadereglering angående den och ersätter med hänvisning till kodlåset. Skulle det däremot bli mer stöldbegärligt så är inte villkoren sådana att ett försäkringsbolag är tvingade att ersätta

Mitt råd med era dyra grillar är tyvärr att låsa in dem i garage, uthus, bod eller liknande. Ni kan absolut kontakta erat försäkringsbolag, be då INTE att få prata med kundtjänst utan diskutera direkt med skadereglerare på lösöre alternativt allrisk. Dessa kan ge ett bättre besked då de reglerar era framtida skador till skillnad från löften som ges i kundtjänstledet. Notera dock att problemet även med ett löfte från en skadereglerare är att det ni får är DERAS tolkning som den är i dagens läge. Villkoren är minst sagt otydliga och det går snabbt i försäkringsvärlden, ett par skador hos ert försäkringsbolag och vipps så har skadechefen skickat ett PM med gemensam tolkning hos skadereglerare om att neka stulna olåsta grillar.

MVH Lorant
 
Kinglolle !

Tackar för det utförliga svaret !
Jag skall ta kontakt med mitt eget bolag för säkerhets skull & se om man inte kan ta någon typ av tilläggsförsäkring eller något så att man har sina prylar skyddade eller om det finns något annat alternativ...

Att lyfta & dra in en större gasolgrill i garaget från altanen efter varje gång man använt den är något jag inte har lust med.
 
Hur vanligt är det med grillstölder egentligen? Har aldrig hört talas om någon som blivit av med grillen faktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.