Fler än jag som har mååånga böcker? Jag retar mig just nu på alla heminredningsreportage där man tar bort stökiga bokhyllor och förvandlar rummen till ordningssamma och "rena" utrymmen. Det framgår dock aldrig vad de gör med böckerna. Alternativet att placera demi kartonger på vinden är inget för mig. :D

Vi har ett antal billyhyllor i bok från det glada 90-talet som sväljer en del. Men min förhoppning är att slippa böcker i vardagsrummet och ha det mesta i arbetsrummet - biblioteket... som bara är 8m2. Det blir lite tungt och mastigt m billyhyllorna. Jag har nu börjat fundera på ett hyllsystem m konsoller. Nog borde det bli luftigare? Å andra sidan förstör man ju väggen när man spikar upp konsollerna. ::)

Har någon bra förslag på hyllsning för ett bokmal? ;)

/Lena
 
Jag var/är också en bokmal. Jag har löst det med att jag har en konsolhylla uppe vid taket.Jag har det på en lång vägg och på högersidan av väggen så avslutade jag med en bonde hylla 37x1,47 och därefter en 37x2,18. Konsolhyllan längst mot taket går i linjer med hyllan som är 2,18.Det svalde innehållet av 3 st bokhyllor i stil med Billy. :pResten har jag placerat ut på liknade sätt på kontoret. O dom "sämsta" böckerna hamnade i källaren. ;D

 
Om du har en hel vägg med böcker spelar det nog mindre roll om väggen bakom böckerna är "förstörd" med konsoler, eller hur! Du lär inte flytta på ditt bibliotek när du väl har bestämt dig för placeringen.

Jag har inte sååå mycket böcker. Mina 15 hyllmeter böcker står i en platsbyggd helväggsbokhylla anno 1950, vitmålad nuförtiden. Stabila hyllplan och nederst skåp för förvaring av annat smått. Jag saknar vitrinluckor. När vi lämnar huset och bokhyllan, har jag tänkt att skaffa kanske följande (inte vad du söker, men så praktiskt för många dammiga böcker):
 
  • Bjrkns_bokhylla.jpg
Lillbjorn skrev:
Jag saknar vitrinluckor. När vi lämnar huset och bokhyllan, har jag tänkt att skaffa kanske följande (inte vad du söker, men så praktiskt för många dammiga böcker):
Just nu ligger våra böcker under gästsängar :-[.
Detta hyllsystem har jag också tittat på. Just nu är jag i betänketid -fas för att vänja mej till priset ;). Kanske slutar det ändå med Billy + glasdörrar ....
gaia
 
MEA skrev:
Fler än jag som har mååånga böcker? Jag retar mig just nu på alla heminredningsreportage där man tar bort stökiga bokhyllor och förvandlar rummen till ordningssamma och "rena" utrymmen. Det framgår dock aldrig vad de gör med böckerna. Alternativet att placera demi kartonger på vinden är inget för mig.  :D

Vi har ett antal billyhyllor i bok från det glada 90-talet som sväljer en del. Men min förhoppning är att slippa böcker i vardagsrummet och ha det mesta i arbetsrummet - biblioteket... som bara är 8m2. Det blir lite tungt och mastigt m billyhyllorna. Jag har nu börjat fundera på ett hyllsystem m konsoller. Nog borde det bli luftigare? Å andra sidan förstör man ju väggen när man spikar upp konsollerna.  ::)

Har någon bra förslag på hyllsning för ett bokmal?  ;)

/Lena
Jag har oxå tänkt mycket på det här med bokförvaring...

Letat lite i ngra månader o jag tror det blir billy med glasdörrar...Håller borta dammet o se väldigt snyggt ut....
 
gaia skrev:
.../Detta hyllsystem har jag också tittat på. Just nu är jag i betänketid -fas för att vänja mej till priset ;)./...gaia
Rekommenderar varmt! Boknäs bokhylla mörkbetsad efter 10 år = som ny fast vitrinluckorna används VARJE dag!
 
Spara inte ALLA böcker (sälj och ge bort). Välj ut dina bästa böcker och gör ett fantastiskt inbjudande hembibliotek med hyllplan på konsoller. Fyll därefter inte ALLA hyllor, utan ge rum åt LÅNEBÖCKER som du sen kan lämna tillbaka. VARFÖR fylla sitt hem med dammsamlande papper i mängder längs väggarna?
/Ester
 
Tusen tack för alla svar!! Jag funderar vidare. Det där med att böcker blir dammiga är en aspekt att tänka på. Vi har vitrin på våra billyhyllor och det är såklart bra. Kanske får vi flytta med dessa och sedan byta om vi tycker att det blir för kompakt.

När det gäller att sortera ut böcker, som Ester skriver, kan jag meddela att jag kontinuerligt sorterar och gör mig av med vissa böcker, MEN merparten litteratur har jag samlat på mig under många års forskande och att göra sig av med dessa böcker skulle helt enkelt vara... dumt! ::) Böckerna har alltså betydelse för mitt arbete/yrkesliv och kan inte rationaliseras bort och absolut inte ersättas av tillfälliga låneböcker :surprised: (merparten kan man knappast låna på ett närliggande bibliotek). ;)

Att böcker samlar damm kan jag förvisso hålla med om men i min lilla värld är dessa dammsamlande papper ganska viktiga... ::)


/Lena
 
Kire!

Vilken otroligt läcker bokhylla, väntar spänt på bilder... ;D
 
Såg hur en hade gjort i en ikea family katalog tror jag det var. Hon hade sorterat böckerna efter färg på ryggen, det såg riktigt snyggt och organiserat ut. Hon sa dock själv att det var svårt att hitta böckerna o lite opraktiskt så, men det såg snyggt ut...
 
Jag brukar gå rätt hårt fram åt boksortimentet, genom att bara spara sådant som antingen förtjänar att läsas flera gånger (som böcker om filosofi/andlighet) eller sådant som får mig att framstå som beläst (som typ Bulgakows "Mästaren och Margarita") ;)
Det gör att mängden bokhyllor kan hållas nere. Jag ska köa för att köpa en Sony E-Reader när den lanseras i Sverige inom något halvår.

Dock tycker jag man ska vara försiktig med att väggmontera bokhyllor. Böcker blir rejält tunga och det är trist med en vägg som ser ut som en schweizerost om man behöver flytta installationen.


 
kire - Är som sagt helt såld på din bokhylla :-[

Har ni gjort själva trappstegen bredare än 90 för att rymma dessa eller? för jag har för mig att en trapp ska vara minst 90 för att ambulans ska kommas ner med en bår, och med min tur så är det inte förvånansvärt om det skulle behövas :p


 
Kire; verkligen supersnyggt!!
Kul att se när en idé blir verklighet och SÅ lyckat dessutom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.