Ska bygga en balk/låda längs väggen där jag ska gömma en ventilations kanal. En förlängning av fläkt kanalen till spisen. Problemet är att där sitter det en kopplings dosa. Den måste flyttas ca en halv meter. Tänkte sätta den i lådan/balken. Och koppla in mig på den befintliga dosan. Är de ok o göra så? Den gamla dosan kommer ju att bli över byggd.

Mvh anders
 
Är det en kopplingsdosa eller en apparatdosa? Alltså sitter det t.ex. ett uttag där eller är det ett doslock över den?

Om du ska bygga en låda över så kanske det funkar att bryta upp väggen runtom och riva bort dosan och sedan skarva på med slang till en ny dosa och dra om trådarna. Men det är ju olika svårt beroende på om det är en kopplings- eller apparatdosa.

//Patrik
 
Du får inte bygga in en dosa som ska användas. Kan du ta ner trumman så du kommer åt dosan?
 
rcloket skrev:
Du får inte bygga in en dosa som ska användas. Kan du ta ner trumman så du kommer åt dosan?
Om man flyttar ut dosan så är det ju lugnt.

//Patrik
 
Det är en kopplings dosa. Tänkte först försöka flytta den till den nya väggen/lådan. Men då räcker ju inte trådarna till. Och dom sitter fast så jag kan inte byta ut dom mot längre heller....
 
Patrik_Hed skrev:
Är det en kopplingsdosa eller en apparatdosa? Alltså sitter det t.ex. ett uttag där eller är det ett doslock över den?
//Patrik

Men du kan väl lika gärna ha ett doslock på en apparatdosa. Hur definierar du A- respektive K-dosor?
 
Det är alltså ett doslock över idag. O i dosan är de matning och kopplingar till andra grejer
 
ybu skrev:
Men du kan väl lika gärna ha ett doslock på en apparatdosa. Hur definierar du A- respektive K-dosor?
Haha Jo, det är klart. :D:cool:

//Patrik
 
abel48 skrev:
Det är alltså ett doslock över idag. O i dosan är de matning och kopplingar till andra grejer
Okej, ja då var det lite mer omständigt. Då blir det en del rör att skarva på och dra slang in i ny dosa + dra om trådar. Men ingenting är omöjligt.

Hur kommer du bygga lådan?

//Patrik
 
Lådan ska bara gömma spiro röret. Så den gör jag nog i spånskiva el mdf.
 
Som jag tolkar det så hade du alltså tänkt koppla in dig på trådarna i den bef. dosan, till en ny dosa. De bef. trådarna sitter fast?

Då har du problem, för man får inte ha skarvar i en dold dosa, du måste dra i nya trådar, skarva rören till bef. dosan till den nya, osv.

Hur illa sitter trådarna fast?
 
abel48 skrev:
Det är en kopplings dosa. Tänkte först försöka flytta den till den nya väggen/lådan. Men då räcker ju inte trådarna till. Och dom sitter fast så jag kan inte byta ut dom mot längre heller....

Hur kan de sitta fast? är de inte dragna i rör på ett fackmässigt sätt??
 
Oj, inlägg #5 hade jag missat.

Vad är det för vägg? Hur gammal är elen? Sitter det en plåt- eller plastdosa?

//Patrik
 
tomlan skrev:
Hur kan de sitta fast? är de inte dragna i rör på ett fackmässigt sätt??

Hur dom kan sitta fast?
alldrig varit med om trådar som sitter som .............. i gammla rör?
fint med stål rör och tjärpap i rören och litte sommar värme där på och ett 10 tal år så. går inte att rubba fram eller tillbacka för att tjärpapen smält i röret och låser trådarna!
 
Gimner skrev:
Hur dom kan sitta fast?
alldrig varit med om trådar som sitter som .............. i gammla rör?
fint med stål rör och tjärpap i rören och litte sommar värme där på och ett 10 tal år så. går inte att rubba fram eller tillbacka för att tjärpapen smält i röret och låser trådarna!
Nej faktiskt inte !, de gånger det jävlas är då det är draget med flexslang av dålig kvalitet eller dåligt förankrad eller kombination av båda, samt om man kört med för kraftiga böjar vilket tyvärr är allt för vanligt dvs inte fackmannamässigt gjort, för vitsen med rör är ju att kablarna går att byta ut eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.