Vi ska kika på ett hus http://www.hemnet.se/beskrivning/632635?r=3 som har golvvärme (el) i badrum och tvättstuga.

Grunden är platta på mark. Är det dumt att endast ha golvvärme i mindre delar av bottenvåningen? Jag har för mig att jag hört nåt om att det kan göra så att det blir fukt i plattan under de rum som inte har någon golvvärme.

Har jag rätt där eller är det bara fördel med golvvärme i ett par rum?
 
Håller precis själv på att lägga golvvärme i oisolerad platta på mark. Alla jag talat med (hantverkare/branchfolk) avråder mig stark från att göra det om jag inte isolerar under plattan först. Orsaken är att du då värmer upp marken under och, förutom att det är oekonomisk, så kommer man transportera fukten till närliggande ytor/rum. Dessutom får man omvänd fukttransport (googla på "omvänd fukttransport" så hittar ni mer info) om/när man slår av golvvärmen. Det är alltså i princip "inget" problem om man har värme i hela plattan och den alltid är på. Detta är inget som sker på en gång men med tiden så kan det bli ett problem.

Isolerar man under plattan får man inte denna effekt, men det är ett stort jobb (bila upp plattan och gräva ur tar ju lite kraft) så många drar sig för det. Ofta tror man också att det räcker med lite isolering under vilket ofta följer med golvärmepaket men då pratar vi inte många cm. Rekommendationen är 20-30cm isolering under vilket man inte klämmer in utan att just bila upp plattan.

Men som med allt annat går åsikterna ibland i sär. Vissa anser att det inte är ett stort problem.
 
W
vi har platta på mark och la in elgolvvärme i badrumet, plattan bilades upp och sen lades det in en blandning med lecakulor och betong som enligt hantverkarna skulle vara en bra isolering, tog den här frågan med isolering och elgolvvärme å fukttransport men det skulle inte vara några bekymmer alls, lecablandningen skulle isolera gott och dessutom är det ju bara komfortvärme som man vi har i badrummet.
 
Frågan är hur man vet om det är gjort på det sättet då. Det syns väl knappast på något kvitto om det nu skulle finnas nåt sånt?
 
Det brukar rekommenderas minst 20 cm cellplast isol för att uppnå god ekonomi och minst 5 cm för att slippa prblem med omvänd fuktvandring.
 
Är svårt att säga hur det ser ut just här, vi köpte ett liknande hus byggt samtidigt för ett par år sedan. Vi gjorde en extra fuktmätning och hittade att där var fukt i syllarna som var tryckimpregnerade på den här tiden. golven i badrum och grovkök var isolerade med 10cm cellplast med en finsats betong ovanpå, så elvärme ovanpå det behöver ju inte vara något negativt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.