Har gjort en "långvarig" radonmätning (14 veckor) resultatet blev 230bq. Kostnadsförslag från radonsaneringsfirma 29500:- efter div avdrag man har rätt till som är ca 50%... saneringsfirman rekomenderade även att en braskamin mm kunde lösa problemet pga bättre luftcirkulation ut ur huset vid eldning.

Så nu till min fråga: Ska jag lägga 29500:- på en radonsug + tätning runt 2st golvbrunnar, eller ska jag använda dessa 29500:- som en bra början till en täljstenskamin i vardagsrummet?

//Stefan

PS... Kan tillägga att det handlar om markradon, ej blåbetong.
 
Hej Erzon, med ett värde så nära gränsvärdet (200 Bq/m3) hade jag nog inte gjort något alls.
Har själv 180 Bq/m3 och det är alltså under gränsvärdet och inget behöver göras, men skillnaden mot din situation är ju mycket liten.

Kanske jag skulle installerat braskaminen dock. Det ger ju andra mervärden...
Behöver inte vara en dyr täljstenskamin, plåt och gjutjärn ger också trevliga brasor för cirka 10.000 kr

Good luck! //KoW
 
Nej, man behöver inte en täljstenskamin, men finns det något snyggare? =)
 
Med så låga värden skulle jag satsa på en kamin. Har själv både och, men vi bor i blåbetonghus så det räknas väl inte :)
 
Satsa i vilket fall på att genomföra tätningarna!
Kostar inte mycket men kan ge viss effekt.
Det är dock inte säkert att kaminen ger avsedd effekt som radonminskare, kan i ogynsamma fall ge motsatt effekt.
 
Täta runt golvbrunnen handlar ju inte om några 29500:- utan runt 200:- om man gör det själv. Vad menar du med ogynsamma förhållanden? förklara gärna bättre så att jag vet om jag har ogynsamma förhållanden =)
 
En eldstad förbättrar ventilationen så den vädrar ut radon. Men en förbättring förutsätter att det inte är ännu mera radon som ventileras in, kanske är det vad Humulus tänker på?
 
Gör några mätningar till innan du lägger för mycket pengar. 50 Bq upp och ner verkar vara normalt mätosäkerhet. Täta brunnarna kan du ju göra innan mätning.
 
Jag är inne på Jan-å resonemang, gör lite bättre ventialation så luften försvinner.
 
Humulus skrev:
Satsa i vilket fall på att genomföra tätningarna!
Kostar inte mycket men kan ge viss effekt.
Det är dock inte säkert att kaminen ger avsedd effekt som radonminskare, kan i ogynsamma fall ge motsatt effekt.
Så rätt så!
Om man har problem med markradon så kan, jag säger kan, förbättrad ventilation i huset innebära att radonhalten stiger!
Ditt hus kan då komma att fungera som en "skorsten" till den omkringliggande marken och på så sätt höja radonhalten i ditt hus.
 
Har också gjort en radonmätning precis och hamnade på 210. Vi har även markradon och fick höra att alla med markradon fått förhöjda värden pga den kalla vintern. Vi blev rekommenderade att göra om mätningen till hösten utan några ytterligare åtgärder eftersom vi då sannolikt skulle komma under 200.

Men å andra sidan vill man kanske komma en bit under 200 om man ska sälja... Han som hjälpt oss menar att med friskluftsventiler så kan man halvera värdet. Och han menar att braskaminer har motsatt effekt!

S.
 
Det är en jungel det här =) Men som sagt ligger ju 40 över efter en kall vinter, har ju inga planer på att sälja huset dom närmaste 40 åren iaf... Är inte rökare och lever "nyttigt" dvs mycket naturluft, motion och wisky, så jag tror nog ändå det får bli en braskamin och sen hålla tummarna =)
 
Nizze, så sant, men han jag ju göra bättre ventilation innan luften kommer in i huset...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.