Har precis köpt ett hus på 235 m2 byggt i 3-plan. Huset är från 2001 och uppvärmningen sker genom en Nibe 310. Jag har vattenburen golvärme i nedre samt entréplanet, övre planet värms upp av elraditorer. Har märkt att elpatronen går på väldigt ofta även vid 4-5 plusgrader. Värmekurvan är inställd på 9 med en förskjutning på -2, framledningstempraturen är 34 grader.

Har försökt att köra endast med cirkulationspumpen men då blir vattnet inte tillräckligt varmt. Finns det någon justering som kan göras för att optimera uppvärmningen?
 
Nibe 310 producerar ca:2 kw alltså 2000w, lika mycket som en kupèvärmare om man jämför, ditt hus behöver kanske minst 10 kw när det är -20 gr.ute beroende på hur huset är byggt, isolerat osv. Att patronen går in och stöttar vid 4-5 gr är ju inte konstigt då du har ett stort hus. Vi har en IVT 490 som har motsvarende prestanda till vårt hus på 130 kvm byggt 2005 och den pumpen är dimensionerad för max 130-140 kvm. Har svårt att tänka mig att Nibe 310 är dimensionerad att klara mer. Styr du värmen i huset med termostater i alla rum?
 
På entréplanet ligger det någon form av termostat på golvet som går att reglera, den är kopplad till en enhet där allt styrs (wirsbo golvvärme). Jag har inte satt mig in i det hela än men det känns som det snart är dags. På undervåningen har vi inga termostater utan det regleras manuellt.
 
Vi har termostater i alla rum och i början reglerade vi värmen i huset med dom men då hade vi hög förbrukning och som du säger patronen gick ofta in vid +4-5 och stöttade, men när vi sen lät pumpen sköta uppvärmningen med värmekurvan så sjönk förbrukningen kraftigt + att patronen mycket mer sällan går in vid temepraturer över +-0, visst går den in och stöttar och värmer vatten när vi använder varmvatten men inte alls i den utsträckningen som tidigare.

Nu har ju ni drygt 100 kvm större hus så inte så konstigt patronen går in ofta, den lilla pumpen är ju inte dimensionerad för ett sådant stort hus egentligen. När såsmåningom om nu kylan kommer så lär er patron få jobba på ganska duktigt är jag rädd för dom 2 kw pumpen producerar räcker inte långt till ert stora hus.
 
Ska göra ett försök och reglera värmen med hjälp av pumpen men risken är att vi får för varmt nere i källaren där vi inte har några termostater.Vi bor i Stockholm och enligt tablån ska vi ha värmekurva 9, stämmer det?
 
Ni har antagligen en shunt till golvvärmen någonstans, denna blandar ut varmvattnet till lagom temp till golvvärmen.
Värmekurva 9 låter våldsamt högt.
Jag skulle prova med att öppna alla termostater på fullt, sedan sänka värmekurvan tills det blir på gränsen till kallt i det svalaste rummet, sänker du mer blir det för kallt där.
Efter detta justera shunten tills golvvärmen ger rätt temperatur.
Sista steget, ställ in termostaterna i de rum som är kvar att justera.
mvh
greenbay
 
Man brukar väl köra kurva = 5 när man har gv i betong. Har man i träbjälklag rekommenderas högre kurvor tror jag. I vilket fall låter 34 grader i framledning väldigt mycket vid 4-5 plusgrader ute. Jag tror vi har 28-29 grader vid den ute-temperaturen.

Klein
 
Har 28-29 grader i framledningstemp vid 2-3 plusgrader och då är det inga problem att få varmvatten. Problemet uppstår när det blir minusgrader, värmen i huset är okej men varmvattnet blir inte tillräckligt varmt om inte elpatronen får gå nästan konstant.
 
patte skrev:
Ska göra ett försök och reglera värmen med hjälp av pumpen men risken är att vi får för varmt nere i källaren där vi inte har några termostater.Vi bor i Stockholm och enligt tablån ska vi ha värmekurva 9, stämmer det?
Enligt den info jag fått så brukar Stockholm köra med 10 för radiatorsystem och det blir för din del med golvvärme kurva 5 om jag kommer ihåg rätt.

Nibe rekommenderar 310P upp till 180 kvm men personligen tror jag att den kan klara kanske upp till 150 någorlunda effektivt. Lekmannakommentar dock!

Yamma
 
Vi har med denna pump, 169 kvadrat, värmekurva 10 i småland?, max på termostaterna,vattenburet även på övervåningen, och sedan justerar själv på försjutningen på pumpen för önskad temperatur. Rätt eller fel??...jag får höra olika varje gång jag frågar nån. Men i kombination med en Nibe Rosendal braskamin har jag aldrig känt på kyla. Måste säga att dessa pumpar är enorma. Alla pratar uppvärmning??...så billiga elräkningar de blir från den pumpen, vad är problemet? Svaret är väl kanske den milda vinter. Men det var billigt förra året med.

Det lät som 310 Fighter var i minsta laget för de stora huset. Men gör som jag, braskamin mitt i huset. Perfekt vid strömavbrott och sen mycket god värme. En bärs, sen somnar man ovaggad!!

Pumpar är tråkigt det ska bara funka! Mvh Pege ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.