Om ni hade isolerat idag ett nytt Ä-hus, hur mycket isolering hade ni sprutat in? Tjockleken?

Isolering upp till nock. Enligt bild.
 
  • isol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, jag ska göra precis som du fast på en Smålandsvilla. Jag kommer att lägga skivor (195 + 95) totalt alltså 290mm. Passar bra med påsalningen man behöver göra.

Pär
 
Vi ska fuska med påsalningen. Du bör se detta!

http://img147.imageshack.us/i/200901126pz0.jpg/

Nästan inga köldbryggor!

Man kan vinkla den uppe så att mer plats för isolering erhålls.
Har pratat med byggnadsnämnden och dom tyckte det är bra att ha 30cm nere och vinkla det så att det blir 40 cm uppe! Sen är det bara att spruta.
 
Så här blir det.
 
  • isol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kamilenski skrev:
Vi ska fuska med påsalningen. Du bör se detta!

[länk]

Nästan inga köldbryggor!

Man kan vinkla den uppe så att mer plats för isolering erhålls.
Har pratat med byggnadsnämnden och dom tyckte det är bra att ha 30cm nere och vinkla det så att det blir 40 cm uppe! Sen är det bara att spruta.
Snyggt jobbat! Vad är det för golv du har på denna bild: http://img217.imageshack.us/i/200905111.jpg/ ?
 
AndreasW skrev:
Snyggt jobbat! Vad är det för golv du har på denna bild: [länk] ?
Det är inte mina foton. Min kompis har ett Älvsbyhus med oinredd övervåning. Så tillsammans försöker vi hitta bästa sätt att isolera. Jag tycker grabbarna där har många bra tips. Och mänga foton, så att man verkligen kan följa upp jobbet.
 
Är det verkligen ingen som har kommentar på inlägg nr 4?

Skulle uppskatta lite input.
 
Inga ideer, tips?
 
Verkar väl inte så dumt. Jag ser inte om det är brädor eller plank, men bara det orkar hålla upp snedtaket och isoleringens vikt så är det väl bra. Det kanske skulle vara bra med en bit halvvägs på den nya regeln som håller upp den, och den fästs i takstolen.

Jag är inte snickare.. men jag hade nog laskat upp bitarna istället för att lägga dem utanpå hanbjälken/stolpen. Det räcker ju med 1" eller plyfa, behöver ju inte vara hålplatta.

Angående extra isolering från 30cm i kil till 40cm tror jag det är en marginell vinst kontra rumsförlusten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.