Califali skrev:
Vad för foder ska man använda sig av? Har byggmax något? Det känns som om man skulle behöva lite kraftigare bitar än vanligt listverk.

Knacka säger du, jag hade som ide att såga med vinkelslip och typ betongklinga, det lär ju damma som ett as, men man får ju precis det snittet man vill ha och så slipper man riva för att sedan bygga upp en kant igen.
Men jag vet inte, har aldrig gjort detta.
Det funkar med en fogsvans om det är lättbetong.
 
En liten tanke bara. Avställningsyta?? Hur bred är väggen? Den är väl max 1,5 dm? Det blir inte mycket till avställningsyta. :)

Sedan är det viktigt att du verkligen tar reda på vad väggen är byggd av (kan vara puts på bräda t.ex).

Om du behöver extra tjocka foder kan du kolla med exempelvis Nacka Byggnadsvård och via dom ta reda på vart du kan vända dig.

Sist men inte minst, meddela alltid styrelsen vad du tänker göra, de flesta föreningar har detta inskrivet i stadgarna som krav.

Lycka till!
 
Aha, ja det kanske funkar med bara en vanlig fogsvans. Slipper man det galna dammet.
Jag kallar det bara avställningsyta för jag vet inte vad jag ska kalla det. Men det är inte omöjligt att det tillkommer någon slags bänkskiva på den ytan, för typ hemtelefonen etc.
Allt är bara i tankestadiet just nu.
Men igår vann vi budgivningen och lägenheten är MIN!
Jag är såååå nöjd.
410k fick jag ge för den, det var hård och ivrig budgivning eftersom hyran bara är 3k, men jag dödade budgivningen genom att bryta fyrahundratusenvallen.
Lägenheten ligger i Sundsvall, och som sthlmare få en central 3:a på 76kvm med låg hyra för 400k är makalöst!
...Okej ytskicket är inte perfekt, men med 7k i repfond så känns det inga större problem.

Det lär komma bilder i denna tråd varteftersom jobbet fortskider, men inflyttning sker först 1 juli.

Hejs!
 
Grattis.

Då kommer du nog å springa på det här forumet ganska mycket förmodar jag.:)
 
Härligt!
Då är det bara att ge sig på att bygga nu då. Jo, med att knacka menar jag att den väggen knappt sitter ihop med den övriga hallen (det BRUKAR vara så, inte säkert att det är det). Att såga siporexblock med fogsvans funkar bra, men däremot sliter putsen ner tänderna något oerhört. Bättre att köpa en lättbetongsåg med grova tänder på biltema för en hundring, det går snabbare med. Jag skulle satsa på att inte lämna något utstick alls på vägen. I så fall göra det med en möbel senare eller bygga upp en trälåda. Varför? Jo, för att det kommer bli tio ggr lättare för dig att både tapetsera om och att lägga golvet i hallen. Personligen tycker jag det blir snyggare med...men smaken är som baken! Lycka till i den nya lyan iaf!!
 
Tack för alla fina svar :)

Ny ide´ kläckt.
Jag var på Bauhaus och såg att glasbetong kostade bara 20kr biten. Det skulle bara kosta några hundralappar att göra en glasvägg.
Hur vore det med en glasvägg istället för att lämna en bit?
Jag skissade på iden så ni får se.
noqXyIAwo.jpg

Hur är det med glasbetong egentligen?
Är det HELT JÄKLA 80-tals ute, eller är det okej material att inreda med!?
Säg vad ni tycker, vore en glasvägg cleant!?
Den har ju trots allt sina fördelar, för det första så blir det som en vägg som skärmar av och tar bort korridorskänslan, men samtidigt så släpps ljuset igenom in i hallen och det blir ljusare och bättre rymd.

Jag gillar det, men det passar som sagt kanske inte överallt.Lite känsligt rent estestiskt att inreda med.
 
Jag tycker glasbetång kan vara rätt snyggt speciellt i kaklade badrum. Är nog riktigt smart för ljusspridningen men man bör nog vara försiktigt, känns som om det lätt kan bli fel. Om du tycker det passar bra in med resten av rummet så är det bara att köra på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.