Har mycket berg på tomten och vill inte fylla upp mer än nödvändigt.
Behöver dränering på några ställen för att leda vatten dit jag vill.
Om jag ska lägga dränering och sedan fylla upp så det går att köra på denna yta med en tung lastbil vad krävs?

Vill fylla så lite som möjligt för att inte bygga för mycket på höjden på denna plats.
Vad ska jag fylla med för att kunna köra med en lastbil ovanpå?
 
Det bästa materialet är nog samkross, dvs kross med fraktion från 0 till en viss dimension t ex 0-125. För tung trafik ska det vara ganska grov samkross; jag tror just 0-125 är ganska lämplig. Med duk under ska det inte behöva vara så vansinnigt tjockt lager. Skulle gissa på minst 20-30cm men här får proffsen ta vid :)
 
Tack. Ska inte köra tungt ofta på denna plats utan det är mer en enda gång då en tung lastbil ska köra över ytan. Sen blir det bara biltrafik och ev en större traktor. Vill gärna ha något som är slätt och bra så det inte är grova mindre vassa stenar eller så.
 
Du kan ju alltid lägga ut ngt att köra på just över dränerigen med, tex kan man hyra sk körplåtar i stål och då behöver du bara ngn dec material över dräneringen och ändå körbart.
Annars skulle jag inte rekomendera 0-material runt dränslangen utan hellre tex 16-32 fraktion.
 
Man kan inte få allt! Den slätaste ytan får du av samkross men bäst dränering med makadam, t ex 16-32 som Tossegubbe föreslår.
 
Om jag lägger dräneringsslangen (bäst med vanligt gul?) i lite sand direkt på berget och sedan fyller med 30cm 16-32 klarar den en tung lastbil då?
Känns som den kommer bli mosad.

Vill gärna ha något material på ytan som ligger kvar och som inte bli bortplogat första vintern.
 
injonil skrev:
Man kan inte få allt! Den slätaste ytan får du av samkross men bäst dränering med makadam, t ex 16-32 som Tossegubbe föreslår.
Man måste ju inte lägga det ena eller det andra.

Runt dränrören är det ju talanglöst med en 0-fraktion så där lägger man något som är lämpligt för just dränering, 16-32 eller 8-16. Därefter lägger man lämpligen en markduk och ovanpåden det bärlager man vill ha - lämpligen då en 0-fraktion så det sätter sig ordentligt med tiden.
 
Jag tycker du ska använda dom stela rören istället, dom är kraftigare, lättare att lägga, är 110mm så dom passar direkt till vanliga markrör och brunnsmuffar mm och har samma pris ungefär (skiljer för mig iaf 70öre metern)
Sedan bör man som mattias skrev inte ha sand eller liknande runt rören för det kommer att rinna in i dom men du kan lägga tex 4-8 om du vill ha en fin fraktion runt röret och sedan lägga 16-32 eller markduk och samkross.
Har du bara 30cm över så bör du inte köra tung lastbil direkt på utan som jag skrev innan lägga ut tex en körplåt över.
Däremot är det inga problem med en lättare lastbil eller traktor på typ 5-8ton.
Vill du ha det körbart med en tunglastbil utan plåtar bör du nog upp emot en 60-70cm bärlager ovan rören.

Suhagg skrev:
Om jag lägger dräneringsslangen (bäst med vanligt gul?) i lite sand direkt på berget och sedan fyller med 30cm 16-32 klarar den en tung lastbil då?
Känns som den kommer bli mosad.

Vill gärna ha något material på ytan som ligger kvar och som inte bli bortplogat första vintern.
 
MathiasS skrev:
Man måste ju inte lägga det ena eller det andra.

Runt dränrören är det ju talanglöst med en 0-fraktion så där lägger man något som är lämpligt för just dränering, 16-32 eller 8-16. Därefter lägger man lämpligen en markduk och ovanpåden det bärlager man vill ha - lämpligen då en 0-fraktion så det sätter sig ordentligt med tiden.
Lägger jag lite 16-32 direkt på berget för att få rätt lutning, sedan rören/slangen och sedan fortsätter jag bara med 16-32 tills jag är nöjd? Eller ska jag ha markduk ovanpå detta och sen något som blir ett mera tillpackat bärlager som ligger still?


Tossegubbe skrev:
Jag tycker du ska använda dom stela rören istället, dom är kraftigare, lättare att lägga, är 110mm så dom passar direkt till vanliga markrör och brunnsmuffar mm och har samma pris ungefär (skiljer för mig iaf 70öre metern)
Sedan bör man som mattias skrev inte ha sand eller liknande runt rören för det kommer att rinna in i dom men du kan lägga tex 4-8 om du vill ha en fin fraktion runt röret och sedan lägga 16-32 eller markduk och samkross.
Har du bara 30cm över så bör du inte köra tung lastbil direkt på utan som jag skrev innan lägga ut tex en körplåt över.
Däremot är det inga problem med en lättare lastbil eller traktor på typ 5-8ton.
Vill du ha det körbart med en tunglastbil utan plåtar bör du nog upp emot en 60-70cm bärlager ovan rören.
Är det inte en nackdel med de stela att kör jag något tungt är risken att de spricker istället? (kanske inte tänker på samma rör som du)

Har du någon länk eller bild?
 
Tossegubbe skrev:
[länk] Jepp här är en från min gross, och nej dom spricker inte.
Tror det är betydligt större risk att dom vita på rulle spricker eller iaf blir tillplattade eftersom dom är hälften så tjocka i materialet.
Jaha den. Helt klart bättre. Ska välja den istället känns ju betydligt stadigare än en helt mjuk slang.
 
Hej, jag lånar en gammal tråd. Jag har en plan på att gräva ner ett dräneringsrör tvärs över uppfarten. Jag tänker att ett markavloppsrör är formstarkare än ett dräneringsrör och borde klara av trafiken bättre än det klenare dräneringsröret. Funkar det att slitsa upp ett markavloppsrör med jämna mellanrum och använda till ändamålet? Nått man bör tänka på eller nått jag inte har tänkt på?

Hälsningar Olle
 
Jag är inte övertygad om att ett markrör som du gör hål i håller bättre än ett färdigt dräneringsrör.

Är det trafik på ytan? Hur djupt kommer röret? Har dräneringsrör inte funkat?
 
Hej, tack för svar.
Jag gick lite i samma tankar att man försvagar röret när man gör hål i det men slitsarna blir på tvären längs röret (likt ett dräneringsrör) och borde ju inte försvaga så mycket för tryck uppifrån.
Jag har några markrör liggandes och tänkte de skulle kunna komma till användning.
Blir ca 50cm djup.
Lastbil som kommer med bulkpellets 1-2 gånger/år.

Olle
 
Inga problem för ett dräneringsrör på det djupet. Det viktiga är, oavsett rör, att kringfyllning och packning göra ordentligt. Om materialet runt ett rör inte kan flytta på sig så kan röret inte heller deformeras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.