Milkshaken
Vet att det funnits en tråd tidigare om detta, men vet inte vad jag ska söka på för ord,,, Nåväl problemet är att min luftkompressor startar ibland och ibland bara brummar den som att den inte riktigt vill komma igång.
Det är väl en sak man måste byta i den då vill jag minnas men vad?
tack för snabbt svar.
 
Kondensator. Troligen! Värd att testa med tanke på att den kostar bara nån tia.
 
En annan klassiker med vissa encylindriga varianter är om man drar ur sladden under drift och cylindern är takt med komprimering - Dvs på väg upp/ut så kan det vara så att den inte orkar igång igen efter då det skall mycket till att få den att starta. Tömmer man således tanken på kompressorn så skall den starta galant...

En tanke...
 
Ett tips. Tag lite WD40 medan den är igång och spraja in i inloppet! Ev har du kanske ett litet påfyllning för oljan?
 
Milkshaken
Tja, nu har jag varken dragit ur sladden eller glömt att dränera tanken, utan detta kommer närsomhelst när kompressorn är ON... Dvs när jag använder den, den går upp så fint i tryck, sen kanske den går igång igen några ggr som den ska, men rätt som det är så står den bara o brummar när den ska igång igen....

var sitter kondensatorn som jag fick tips om..?
 
Kondensatorn kan sitta var som helst efter kabelns ingång till enheten. Dvs vid brytaren, i en dosa vid motor vid tryck sensorn.
 
Milkshaken
ok, ja jag har den svarta tryckströmställaren... måste då byta hela klumpen förstår jag...
 
Milkshaken skrev:
ok, ja jag har den svarta tryckströmställaren... måste då byta hela klumpen förstår jag...
nej! Det brukar gå att byta bara kondningen!
 
Milkshaken
får väl plocka sönder skiten då. Har du någon bild hur den kan se ut den lilla rackaren? jag föreställer mig den ungefär som en konding till gamla fördelare..:)
 
Milkshaken skrev:
får väl plocka sönder skiten då. Har du någon bild hur den kan se ut den lilla rackaren? jag föreställer mig den ungefär som en konding till gamla fördelare..:)
precis. Eller mindre. Du hittar bara en elektronik del i en kompresorn. Just kondensator. Det finnes säkert dyra elektroniskt styrda kompresorer, men jag utgår från att Din är enklare modell.
Jag hade liknande problem med fläkten till ventilationen. Men den kondensator var som en cola burk... 78 kr kostade den.
 
Milkshaken
Är det Elfa som gäller eller kanske Kjell & co ?
 
Milkshaken
den ser ut såhär ungefär, dock är den på bilden mindre.... jag har en 50 liters tank, 3 hk encyl.
http://www2.biltema.se/ den på bilden till höger.

Alltså så snackar du om den lilla svarta kåpan där tryckströmbrytaren sitter?
 
Det är inte så att det är en pysventil som kärvar och inte släpper ut luften som står i cylindern. Då är det ju tryck i cylindern och motorn måste dra runt den höga kompressionen i cylindern.
 
Milkshaken
var sitter isf den pysventilen?

alla tips emottages, gärna rena fakta oxå..
 
Jag har samma problem då det är lite kallt, oljan är mer trögflytande då men efter ett tag puttrar den igång snällt.
Oljebyten är en sak man ofta försummar.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.