Har tänkt byta ut kombipannan som jag eldar i mot ren vedpanna. En calmarpanna V65+3000L ackumulatortank. Pannan är på 60-80kW. Ackumulatortanken kommer att få stå i en tillbyggnad för tanken.

Pannan kommer inte att stå på samma plats som tidigare utan i en annan del av huset. På nya platsen finns ingen gjuten platta för pannan. Huset har krypgrund.

Nu har farsan och jag lite olika åsikt om vad gjuten platta är..

- Jag vill påstå att jag måste ner till marknivå och gjuta platta upp till rätt nivå och därmed riva upp en hel del golv för att få det rätt.

- Farsan säger att det räcker med att föstärka golvet, där pannan ska stå, samtidigt som jag lägger på nytt brandsäkert golv. På golvet, där pannan ska stå, kan jag gjuta en platta som är kanske 5-10cm tjock.
Vi båda vet att golvet håller för detta, inga problem.

Vem av oss har rätt?
 
Är rummet stort där pannan ska stå ? Med allt trampande med ved och sånt så är en gjuten sula att föredra. Jag har också torpargrund i huset och gjorde ett separat pannrum med egen dubbeldörr på ca 40m2 efter ena gaveln. Fyllde med singel och isolerade ca 20cm från marklpan och gjöt en sula med extra armering under panna och acktank. Mycket jobb men bra blev det. Bara att ta traktorn med pallgafflarna och lyfta veden direkt in i pannrummet.

Största missen som stör mig lite är att jag inte klämde in mer acktank när jag ändå gjorde det. Har en tank på 3 kubik men med facit ihand så skulle jag klämt in en 5-kubikare istället.
 
Redigerat:
16m2 är rummet. Det står outnyttjat idag och har murstocken lättåtkommlig. Ackumulatortanken ska ju inte stå inne i det rummet utan i en tillbyggnad.
 
jesus1 skrev:
16m2 är rummet. Det står outnyttjat idag och har murstocken lättåtkommlig. Ackumulatortanken ska ju inte stå inne i det rummet utan i en tillbyggnad.
Vart ligger det aktuella rummet? Centralt i huset eller vid gaveln? Blir alltid lite aska och "boss" på golvet runt en vedpanna så gjuter du en platta så kommer du inte att ångra dig. Ett trägolv slits betygligt snabbare. Vad har huset för grundmur i rummet?
 
Det planerade pannrummet kommer att stå vid ena gaveln.
Grundmuren består av gjuten grundmur och i olika sektioner finns även stenblock.

Trägolv får jag väl inte ha i ett pannrummet eftersom det måste byggas som brandcell, pannan är över 60kW.

Att det blir skitigt i pannrummet är jag medveten om eftersom jag har i flera år eldat med ved i kombipannan.
 
Vad är det för brandsäkert golv du tänkt göra då?
 
klinkers borde väl gå fint med dubbelgips under
 
Det var precis det jag hade tänkt. Dubbelgips på golv, väggar och tak samt klinkers på golvet. Även dörren ska fixas till så den blir brandklassad.

Men hur är det med den där ytan där pannan ska stå? Ett gjuten platta eller fundament. Vad innebär detta, att plattan eller fundamentet ska ner till marknivå?
 
Det räcker att du gjuter i bjälklaget o att det är stabilt under så det tål tyngden
 
2an skrev:
Det räcker att du gjuter i bjälklaget o att det är stabilt under så det tål tyngden
Ska han ändå ha de bärande träåsarna kvar så vad är vitsen då att gjuta i bjälklaget? I så fall är det väl bättre att kolla upp golvåsarna och eventuellt förstärka dem och sedan bara ställa pannan på några "trädgårdsplattor" ovanpå dubbelgipsen. Ska han gjuta ett fundament som pannan skall stå på så har i alla fall jag gjort det från backen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.