Har varit här å tjuvläst lite tidigare men detta är första tråden.

Köpte, efter mycken vånda, en lägenhet för några månader sen. När jag började min ytckiktsrenovering märkte jag snabbt att tapeterna inte satt tillräckligt bra för att måla eller lägga ny tapet på, så jag plockade ner all tapet i hela lägenheten. Under tapeten fanns stora sprickor, på vissa ställen bara i putsen och på vissa ställen rakt genom väggarna - vissa av sprickorna är snarare hål och vissa väggar är av. Huset är från 60 talet och det har varit omfattande sprängningar i området de senaste åren.

Jag funderar på att göra det själv men jag har börjat ta in offerter från byggare på reparation av skadorna också. Det är onekligen en resa. Vissa säger att det kommer ta en dag att göra det och vissa två veckor, och ytterligare några vill inte göra jobbet för att det är för stort. Jag känner att jag är ute på rätt djupt vatten...

Nu till min fråga: Det senaste svaret jag fått från en byggfirma är att skadorna i väggarna är sk "adetions-brott" och att de inte vill göra jobbet för att denna typ av skador inte går att laga på ett så tillfredsställande sätt att de kan ge garantier på att de inte kommer tillbaka. Jag undrar vad dessa adetions-brott är för ngt. Har sökt på nätet men hittar ingen sådan term...

Är det någon som vet vad det är eller vad byggaren menar med adetions-brott?

Börjar känna mig lätt desperat...

Må väl
Spolkapseln
 
Förmodligen menar de "adhesionsbrott". Det verkar som om dina väggar består av fogade betongelement. Färstmassan mellan dessa kallas adhesiv, och det är tydligen den som släppt.

För att få detta riktigt bra bör den gamla fogmassan tas bort och ersättas med ny. Viss fogmassa kan också innehålla asbest varför ett test av detta blir nödvändigt innan rivning, detta kan vara anledningen till att vissa av dina byggare kan tycka att arbetet blir för omfattande.

De som tänk göra arbetet under kortare tid hade förmodligen bara tänk att lappa över de befintliga hålen. Gör man så måste du komplettera med en fiberduk men med risk för att det uppstår nya sprickor.
 
Tack räddaren i nöden!:) Så sjukt med alla termer som slängs mot en... Asbest - det var som hmhm... hur tar man reda på om det är det?
 
Redigerat av moderator:
spolkapseln skrev:
Tack räddaren i nöden!:) Så sjukt med alla termer som slängs mot en... Asbest - det var som hmhm... hur tar man reda på om det är det?
Man tar en bit av fogmassan och lämnar in för undersökning. 3-5cm brukar de vilja ha. Man kan skicka provet exempelvis hit. Länk: http://www.asbest.se/sampling.asp
 
Redigerat av moderator:
TACK! Jag skall kolla upp det!
 
Hej,

Hur gick det med dina sprickor? Jag köpte nyligen en lägenhet i solna och har exakt samma problem... Är i diskussion med BRF:en om vem som ska betala för skadorna.

Hur har det gått för dig?

Mvh

Mathias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.