Då jag hör dåligt, önskar jag att köpa en trådlös dörrklocka - eventuellt även med flash - och tre eller fyra mottagare. Clas Ohlson skriver att jag måste köpa flera sändare, med mottagare och sedan använda mottagarna till en sändare. Det tycker jag verkar tokigt.

Hörselskadad :S
 
kolla me din lokala låsfirma, de brukar ha en del sånna prylar om de sysslar med lite teknik också.. finns ett fabrikat som heter friedland tror jag som funkar bra
 
clas ohlson säljer friedland.
 
Tack för alla svar.

Detta fann jag via "Chargeit" - Verkar både intressantare och billigare än Friedlands. Undrar bara vad de extra mottagarna kostar.

Nexa, trådlös dörrklocka med mottagare som avger ljudsignal och har 230V uttag för t.ex. lampa, självlärande. ( 199 kr enligt chargeit.) Med denna kan man ansluta en lampa eller annan enhet på uttaget till mottagaren som gör att man märker ifall någon ringer på dörren. Den kan t.ex. tända en lampa eller liknande utöver ljudsignalen som mottagaren avger. Kan kompletteras med extra mottagare för att t.ex. lysa upp lampor i alla rum i huset ifall någon ringer på dörren
 
Självfallet fanns svaret på Chargeit.se 's hemsida.

  • Nexa, trådlös dörrklocka med mottagare som avger ljudsignal och ... etc.
    pris: 199 Kr

  • Nexa, trådlös extra mottagare som avger ljudsignal och har 230V . . etc.
    pris: 149 Kr

- Jag får 5 extra mottagare för över 100 kr billigare pris än ett Friedlandspaket!

Ljud och ljus i hela lägenheten!

- Undrar bara om kvaliteten är jämförbar?
 
Nexa är ett helt ok märke, jag har flertalet av deras fjärrströmbrytare.
Deras dörrklockor är kompatibla med dom vanliga fjärrströmbrytarna: http://www.nexa.se/TradlosaDorrklockor.htm

Det betyder att du kan köpa en "trådlös dörrklocka". Köp sen vid rea ett 3-pack med trådlösa mottagare för 199:- så har du fyra mottagare.

Kjell har rätt bra priser på detta, kolla under starkström - fjärrströmbrytare.

Observera att det finns två system, självlärande och sådana med vridströmställare på baksidan.
 
Tack mrffrenzy.

Jag hade redan beställt 4 xtra mottagare, plus originalset, då jag fick ditt svar. Men ditt omdöme gläder mig. Börjar tro att mitt val ändå skall funka.
 
Jag har funderat... om man köper två kompletta billiga trådlösa system med sändare och mottagare, då bör man väl kunna få bägge systemen att reagera på varandra och ljuda samtidigt. Alltså ett system med två knappar och två ringställen? Någon som testat?
 
Posia: ja det stämmer bra, jag har gjort just detta med Friedlands klockor med "gammaldags" dipswitchar för inställning av koden.
 
mrfrenzy skrev:
Posia: ja det stämmer bra, jag har gjort just detta med Friedlands klockor med "gammaldags" dipswitchar för inställning av koden.
Tack för svaret!

Orsaken till att jag funderar på trådlösa dörrklockor är att jag för att spara energi börjat hålla dörrar stängda inne i bostaden under kalla årstiden, och därför sällan hör den ute i hallen befintliga dörrklockan om radio eller tv står på.
Likaså kunde det vara praktiskt ha en extra ringklocka nere i mekargaraget under bostaden.
Klarar de trådlösa systemen flera väggar och en trossbotten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.