Ingen aning om denna fråga hamnar i rätt kategori här på forumet, har vridit och vänt på det och iallafall försökt :)

Ska sätta upp en markis som jag redan inköpt från Skånska byggvaror.
Jag vill gärna ha linan till markisen på insidan och därmed behöver jag borra hål i väggen.
För att linan ska hålla lite längre så bör den ju gå i ett elrör vilka ju är 16mm stora i diameter.
Väggen som jag ska igenom är mestadels i trä (ett litet lager reveterat men det borde väl inte vara några större problem). Dock är det många lager så håldjupet blir över 20 cm.

Vad ska jag borra med? Går det bra att använda ett centrumborr för att få hål i väggen?
Typ dessa?: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=147060544

Tacksam för hjälp!
 
Kanske,
Classe säljer slöa borr - vet av egen erfarenhet. Efter mycket klagande och internt misstag i butiken fick jag mina pengar tillbaka. Jag hade köpt 400mm träborrar (installationsborrar)

I vilket fall som helst, skaffa dig en hårdmetallborr ("=slagborr") som du tar dig igenom reviteringen, börja utan slag och se om det går. Sedan kan du fortsätta med de borrar som jag såg på bilden.

Personligen kör jag med liknande borrar, men med borrförlängare.
 
Tänk på att det gärna blir väldigt fula sår/skador på väggen när borret går ut på baksidan speciellt med den typ av borr du visar.
Använd hellre ett smalare borr först och borra sedan upp större från BÅDA håll.
 
Javisst ja,
Glömde att påminna om det. Men se till att få hålet i den reviterade delen snyggt, det var därför jag föreslog att du skulle borra utan slag. Jag tror att det är billigare att misslyckas på insidan.
 
  • Gilla
Blander
  • Laddar…
Sorry. Jag borde varit lite mer utförlig i min beskrivning. Reveteringen är en gammal husbeläggning som sitter bakom träpanel som är dagens ytterbeläggning.
Så jag vill bara igenom den, hur den än ser ut efteråt (den syns inte).

Efter lite letande i lådorna har jag hittat ett 16mm stort vanligt spiralborr som nog klarar jobbet. Verkar vara långt nog för jobbet.
Jag kommer borra inifrån och börjar med en mindre dimension på borret för att få en bra styrning på'et.

Jag får väl göra en uppföljning här med resultatet och eventuell skaderapport ;)

Tack för hjälpen!
 
Själv kör jag med 18mm spiralborr när jag ska igenom med 16mm VP. Det känns säkrare då jag inte vill sabba putsen på fasaden genom att behöva trycka igenom röret.
 
Jag borrar med långa spiralborr utifrån och in samt med lite lutning uppåt för att ev kondensvatten skall rinna ut.
För att inte fläka insidan tar jag hjälp av någon som håller en brädbit hårt mot väggen där hålet skall komma, då fläker det inte sönder väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.