Då man surfar runt på intärnätet hittar man ibland jävligt udda verktyg eller maskiner.
Här är några som jag hittat:
Världens största slipmaskin
http://www.htc-floorsystems.com/sv-SE/Products/GrindingMachines/HTC2500iX.aspx

Protool verkar vara experter på udda elverktyg tex.

En handcirkelsåg på blott 22kg
http://www.protool.de/mediandoweb/index.cfm?ID_O_TREE_GROUP=4929&ID_O_PRODUCT=212821

Eller en 18,5kg hyvel
http://www.protool.de/mediandoweb/index.cfm?ID_O_TREE_GROUP=4922

Så vem hittar det underligaste verktyget/maskinen. Ja, det skulle också vara bra om någon kan förklara varför tyskarna använder dessa enorma handverktyg?
 
Flema skrev:
Då man surfar runt på intärnätet hittar man ibland jävligt udda verktyg eller maskiner.
Här är några som jag hittat:
Världens största slipmaskin
[länk]

Protool verkar vara experter på udda elverktyg tex.

En handcirkelsåg på blott 22kg
[länk]

Eller en 18,5kg hyvel
[länk]

Så vem hittar det underligaste verktyget/maskinen. Ja, det skulle också vara bra om någon kan förklara varför tyskarna använder dessa enorma handverktyg?
Om jag läste rätt var det världens största mobila slipmaskin. Större stationär finna alltså kanske.

Det mest imponerande verktyg jag sett vad gäller storlek var när jag jobbade på ASEA. Har tyvärr inte måtten, men vi var en 15 personer som gick in i en mycket stor maskinhall. I den stora maskinhallen gick vi till dess mitt där det fanns en stor bred sak som såg ut som en traditionell balk till en stor lyftkran, stor nog att balken var högre än en persons höjd, två personer kunde ledigt gå på räckert framför balken. På balken fanns en styrhytt. Balken var i själv verket hållaren till frässtålet, och vi stod för tillfället i svarven, som såg ut som en tom maskinhall. Vi stod på dess chuck, som var nedsänkt i golvet och kanske 15 meter i diameter.

--- Mats ---
 
Det imponerande med protools maskiner är kapaciteten, 400 mm klinga i handcirkel och 350 mm hyvelbredd i en handhyvel är milt sagt imponerande. Gissar att de är så lättade som de bara kan vara. Kan gärna tänka mig bägge men tror jag gärna kör den handcirkeln i bord. /Kent
 
Mats Bengtsson skrev:
Om jag läste rätt var det världens största mobila slipmaskin. Större stationär finna alltså kanske.

Det mest imponerande verktyg jag sett vad gäller storlek var när jag jobbade på ASEA. Har tyvärr inte måtten, men vi var en 15 personer som gick in i en mycket stor maskinhall. I den stora maskinhallen gick vi till dess mitt där det fanns en stor bred sak som såg ut som en traditionell balk till en stor lyftkran, stor nog att balken var högre än en persons höjd, två personer kunde ledigt gå på räckert framför balken. På balken fanns en styrhytt. Balken var i själv verket hållaren till frässtålet, och vi stod för tillfället i svarven, som såg ut som en tom maskinhall. Vi stod på dess chuck, som var nedsänkt i golvet och kanske 15 meter i diameter.

--- Mats ---
Hade du postat det svaret imorgon så kanske...
 
Har man varit på Ligna (trä-tekniknässa i Hannover) har man sett dessa stora handmaskiner. Själv har jag hållt i en handrikthyvel större än Protools, hyvelbredd 400 mm. Dock har jag inte kört den. Vet i tusan om man vågat. Dessa maskiner används bl.a. när tyskarna bygger sina alphus.
På den mässan finns kontrasterna, från svarven man satte upp stora stockar i till lilla svarven som används för att svarva detaljer till dockmöbler.
 
fn76>Sitta på den? Det kan ju dock bli lite smått otrevligt när stocken tar slut *S* /Kent
 
Man ska inte glömma bort Mafell när det gäller handcirkelsågar.

Skärdjup 150 till 245 mm

Sågdjup vid 45 ° 119 till 188 mm

Lutningsintervall 0 - 48 °

Nominellt varvtal vid obelastad motor 940 v/min

Trefas växelströmsmotor 400 V / 50 Hz

Vikt 66 kg

Nominell ingång 4350 W

Skärhastighet 30 m / s

Klingdiameter 640 mm

Pris: 97 500,00 kr/st exkl. moms


Det behövs 2 personer för att såga med den.

...mer info.

fsg240.jpg
 
Redigerat:
skerfe skrev:
Hade du postat det svaret imorgon så kanske...
Ledsen, tänkte inte på att det var första april, jo, detta var en vertikal svarv, och den fanns på riktigt.

--- Mats ---
 
Den största svarv/fräs som vi har på jobbet är just en sådan CNC monstermaskin som Mats skrev om. Den är av märket Froriep Spheromill, ca 30-40 år gammal men vi moderniserade styrsystemet fullständigt för något år sedan, så den går riktigt bra. Killen som kör maskinen åker omkring i en liten korg, ungefär som en skylift för att byta skärverktyg. Skylten nedan står på den maskinen, som talar om dess imponerande arbetsområde.
 
  • Froliep.jpg
Redigerat:
snickarboden skrev:
fn76>Sitta på den? Det kan ju dock bli lite smått otrevligt när stocken tar slut *S* /Kent
Sitta på handrikthyveln? Åker man inte baklänges då?
 
Den stora mobila slipmaskinen fanns på Nordbyggmässan nu i slutet av mässan så den har jag sett....De groteskt stora cirkelsågarna håll jag i för några år sedan på Trä och teknik mässan i götet och de är maffiga att hålla i !
Fick för mig att de användes mest när man byggde och renoverade träbåtar/skepp speciellt vid bordläggningen.
 
Man måste ju nästan byta svarvstål innan svarven hunnit 1 varv på de där monstren!
 
henrik79 skrev:
Man måste ju nästan byta svarvstål innan svarven hunnit 1 varv på de där monstren!
Om man kör på maximala rekommenderade skärdata bör man åtminstone klara att göra ca 3 km spånor innan det är dags för skärbyte. Då räknar jag med skärhastigheten 200 m/min och en livslängd på ca 15 minuter
 
fn76 skrev:
Sitta på handrikthyveln? Åker man inte baklänges då?
De flesta stockar tar slut på ena eller andra hållet, är nog få som hyvlar träden medans de växer.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.