jag använder det när jag behöver slipa efter grundmålning/målning
Ah, bra idé !

Shoppinglista:
Saphir 25
cristal 40 + 80
brilliant 120 + 240
Rubin 50 ? dessa är ju avsedda för trä, det duger kanske åt mig med brilliant (60?) som är lite mer allround??

Kan man stryka eller lägga till några? Man vill ju ändå ha ett lättöverskådligt sortiment så man inte behöver ta en doktorsexamen varje gång slipmaskinen ska fram...
 
Jag använder Rubin till trä upp till 180 (eller om det nu är 120, dvs det finaste Rubin-pappret). Rubin håller väldigt länge när man slipar trä, bättre än Brilliant som jag också har.

Om du tänker köra på din lista så hade jag strukit Rubin 50.
 
snyggsomfan skrev:
Jag har maskinen vid dörren för någon krona under 4000 Sek. Komplettererar med svensk stickpropp a' 12,50 sek :)
Jag har inte sett den för mindre än 4995:- i sverige....
Fast jag funderar på att beställa här: [länk]
Samma pris och 30 pund i frakt, och dom säljer även Festools papper, tror det blir bättre så.
Läste i denna tråden allt jag behövde veta om papper [länk]
Framförallt detta dokumentet gav en del: [länk]
Har du frågat några lokala handlare?
Jag tror man kan komma nära 4000:-
 
Om du tänker köra på din lista så hade jag strukit Rubin 50.
o.k. så istället satsa på brilliant som är allround och använda det till trä dom få gångerna det blir av.

H
ar du frågat några lokala handlare?
Jag tror man kan komma nära 4000:-
Kan vara värt att undersöka, tack
 
Enligt en av säljarna på Nordbygg så fanns det enligt hans mening knappt något anledning att ha några andra papper än deras nya granat. Finns från 40 till 500. Hur det stämmer vet jag inte.
 
Manberg skrev:
Enligt en av säljarna på Nordbygg så fanns det enligt hans mening knappt något anledning att ha några andra papper än deras nya granat. Finns från 40 till 500. Hur det stämmer vet jag inte.
Man kan ju alltid fundera. Om granat är dyrare än brilliant, och pappret hade hållt längre, men tyvärr är igensatt av uppvärmd avslipad målarfärg och lack, då är frågan:

  • Vem tjänar på att man köper granat istället för Brilliant?
Så det stämmer nog, men från säljarens synpunkt. Det är därför jag använder brilliant för att slipa av målarfärg, och rubin för det som redan är trärent. När jag kastar mina brilliant är inte de pappren slut, de är bara igensatta av avslipad färg. Välj papper efter det du skall göra och har råd med.

--- Mats ---
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.