Fick i en annan tråd reda på att det gick att ansöka om lån för utbyggnad genom att låta en värderingsman värdera en bygglovsgodkänd ritning, och på så sätt ha möjligheten att låna mer än det som huset är värderat till i nuläget.. Rätt?
Hos alla banker? Någon som har erfarenhet av detta?

Men om man inte vet hur mkt man vill låna till utbyggnad så låter byggkreditiv som en bra lösning, OM man nu inte har SBAB som vi i dagsläget har.. För visst kan man inte få byggkreditiv hos dem? Jag väntar på svar från dem men är nyfiken.. :)

Vi har lånen bundna hos SBAB på 10 år, kanske inte det smartaste men nu ser det ut så för oss.....

Så, vad är enklast?
Väldigt tacksam för alla svar, det känns som en djungel såhär i början :S
 
Vi har byggnadskreditiv i Swedbank och fick lämna in en mycket utförlig byggnadskalkyl, förutom värdering av bygglovsritningen. Banken satte en tidsgräns för när vi ska vara klara så nu jobbar vi på i 190 knutar. 60 dagar kvar... sen stänger kassaskåpet. :)
 
Det var en osympatisk bank. Kolla alltid med flera olika banker. Villkoren kan vara väldigt olika.
 
andersmc skrev:
Det var en osympatisk bank. Kolla alltid med flera olika banker. Villkoren kan vara väldigt olika.
Men visst går det inte att söka byggkreditiv hos en annan bank än den du har bolånen hos, eller? Om det går, hur fungerar det då?

Att byta bank är inte kul med bolånet bundet på 10 år :S
 
Man måste inte ha alla sina lån i samma bank. Du får låna pengar i hur många banker du vill.
Har du lite tur (eller skicklighet) så kommer din "andra" bank att anstränga sig lite extra för att så småningom vinna över dig helt och hållet.
 
andersmc skrev:
Man måste inte ha alla sina lån i samma bank. Du får låna pengar i hur många banker du vill.
Har du lite tur (eller skicklighet) så kommer din "andra" bank att anstränga sig lite extra för att så småningom vinna över dig helt och hållet.
Men gäller det även byggkreditiv eller när man lånar på bostaden (alltså bolånet)?
Men vad jag förstår så tas byggkreditivet upp i bolånet efter att man byggt klart, och brukar banken som jag har bolånet i då ta över byggkreditivet från den andra banken och för in det i bolånet?
Kan jag låna på fastigheten i en annan bank än den som bolånet ligger i?
Om jag ska ta lån för att bygga ut så vill jag inte behöva ta ett privatlån med högre ränta hos en annan bank än vad jag kanske skulle få genom byggkreditiv..
Ber om ursäkt om jag är trög, men jag vill bara förstå till 100% :)
 
Ingen annan som vet? Måste ju vänta till efter påsk innan jag kan ställa alla frågor till banken....
 
Ja, du kan låna av olika banker med (delar av) samma fastighet som säkerhet.
Byggkreditivet måste inte kopplas till dina tidigare lån. Det kan bli ett helt nytt lån, i en annan bank om du så vill.
 
andersmc skrev:
Ja, du kan låna av olika banker med (delar av) samma fastighet som säkerhet.
Byggkreditivet måste inte kopplas till dina tidigare lån. Det kan bli ett helt nytt lån, i en annan bank om du så vill.
TACK för svaret, då vet jag d^_^b
 
Jaha, nu har man fått svar från SBAB.. Tog bara 1 1/2 vecka q(;^;)p

Inget byggkreditiv och inget lån genom värdering av bygglovsritning.. Jaja, blir väl till å fråga runt bland andra banker också även om det hade varit skönt med allt i samma..
 
En fundering: kan du inte söka upp en annan bank och söka bolån+byggkreditiv där och be att din nya bank löser ditt lån på SBAB? Då får du ju allt i samma bank..
 
Predatorbunny skrev:
En fundering: kan du inte söka upp en annan bank och söka bolån+byggkreditiv där och be att din nya bank löser ditt lån på SBAB? Då får du ju allt i samma bank..
Jo men nackdelen där är att vi har bundit räntan på 10 år :S

Men idag har jag pratat med SBAB och fått förklarat för mig att det är väldigt vanliga att man söker byggkreditiv i en annan bank och sen tar SBAB över det i bolånet när huset är klart och värderat på nytt..Självklart måste vi ju bli godkända på den nya summan och värderingen måste vara tillräckligt bra för att det ska gå igenom men jag tror att där vi bor och det vi tänkt göra så borde det inte vara några problem :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.