Har bytt ut en del brädor på träfasaden som är spikat på ett gammalt torparhus. Under denna "nya" fasad sitter det en svart papp som jag tror kallas för vindpapp. En bit av den gick sönder nu och jag har en yta på ca. 70*300 cm som är bar. Behöver jag köpa ny papp och spika fast eller har det ingen större funktion då det ändå finns en gammal fasad bakom den nyare?
 
Tack för svaret! Spikar nog dit ny papp överallt där jag tagit bort fasaden för den ser ju inte alltför fräsch ut med små hål och glipor här och var. Trodde pappen var till för att inte släppa in fukt och släppa ut fukten som bildas innefrån men den har såklart denna isolerfunktion också. Man lär sig alltid nåt nytt varje dag :)
 
Intresant, mitt hus kommer att få vindpapp det oxå.
Noterade att det saknaeds bakom den gamla panelen.

Vad får detta för konsekvenser tro, sänka värmen till vintern?
 
Är det då några risker med för många lager vindpapp? Det verkar i vårt timmerstommeshus finnas vindpapp i flera lager blandat med dubbla isoleringslager plus ytterst en asfaboard innanför själva panelen. Kan flera lager vindpapp bli för tätt så att det utgör en kondensyta för fukt? I vårt gamla hus finns ju nämligen ingen ångspärr innifrån (byggt före 1910). Jag har visserligen inte sett några tecken på fuktskador nu när jag rivit en del av fasaden, men man vet ju aldrig. Några erfarenheter av flera lager vindpapp?
 
Hej!

Vårt egnahem har väggar som inifrån och ut ser ut så här:

Tretex eller masonitskiva, beroende på vilket rum det är
Stående spontad plank, 2 tum tjock
Vindpapp
Regelverk av 1 tum smala reglar + sågspån
Vindpapp
Liggande spontad tunn panel
Vindpapp
Stående lockläktpanel

Alltså 3 lager vindpapp på olika ställen i väggen. Vi har inte hittat fuktskador på detta någonstans utom vid ett vindsfönster som inte var tätt. Så jag tror inte att det är någon risk för kondensfuktproblem i vår typ av väggar i alla fall.

Vi tilläggislerar nu med 50 mm västkustskiva och ny fasad, men vi lägger inte till någon plast någonstans i våra väggar.

/pinebar


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.