Som rubriken säger vilken skall man satsa på ??? då priserna är skiljer en hel del, Ex.

Bosch 3912 12" Compound Miter Saw => $299.99

Bosch 3915 10" Sliding Compound Miter Saw =>$444.99
Skillnad =>145$

Dewalt DW705S Heavy-Duty 12" Compound Miter Saw => $299.99

Dewalt DW708 Factory Reconditioned 12" Dual Bevel Slide Compound Miter Saw => $479.99 (fanns bara 12" slide, nypris 609$)
Skillnad => 180$

Makita LS1221 12" Compound Miter Saw  => $339.99

Makita LS1013 10" Slide Dual Compound Miter Saw  => $499.99

Skillnad =>$160

Klarar man sig med en 12" till ett "vanligt husbygge" (om det nu finns ngt sånt ;D) eller skall man satsa på en 10" med slid, då det går att kapa ganska mycket med en sådan...
What do U think??

Ps. Priserna är tagna från www.toolking.com


 
Jag ånrar att jag köpte en kap/gersåg utan "slide". Du ska ha den här maskinen länge, det är värt att betala lite extra! Jag byggde en trappa till en ytterdörr och det var inte ett dugg kul att behöva vända på reglarna för att kunna gera från andra hållet!

Jag har en Dewalt (kommer inte ihåg vilken modell), bortsett från bristen på slide så är den hur bra som helst!

/Johan
 
Tänk bara på att då dessa maskiner är på 110V och dessutom kräver mycket ström (vanligt med 15A) så krävs en stadig transformator som kostar en del +2-3000 eller mer.

Fast det blir fortfarande lönsamt om fler 110V saker köps, då blir trafon en engångskostnad som splittas upp över alla saker.

Håhåhå... en Makita LS1013 för bara ~3500SEK plus frakt och avgifter... kalas pris!! 8)

Idag har jag en utan slide, skulle ha köpt en med men det hade kostat skjortan :-/. Då köpet skedde så hade jag inte kollat om möjligheten att köpa utomlands heller.

Jag skulle satsa på en 10" med slide då den tar breda plankor, den kan fortfarande ta ca 8-9 cm tjocka planks. Dessutom med slide så får du en angreppspunkt som är konstant över hela materialet. Med en utan slide så trycker du ner klingan i materialet, med slide så kommer klingan på samma höjd genom materialet. Nästan så jag skulle kunna tro att en med slide ger lite bättre resultat.
 
Tipsar om att försöka finna en med slide och möjligheten att låsa klingdjupet så man kan göra tappar, jackningar mm...
Klart användbart och jag har för mig att nån av DW's har den funktionen.

/Kent
 
Alla Makita slide sågar har djupstopp. Tror de flesta sågar av klass har den funktionen.
 
Intressanta synpunkter, de tackar jag för :) har oxå själv tänkt mer på en 10" med slide då dom just som sagt tar bredare plankor.
De e de att det är lite högre pris...men om man slår ut det på x-antal år som man har en maskin av bättre kvalitet så blir det ju inte så mycket ::)

Då var det bara den eviga frågan... vilket märke ;)
 
Köp DW712, den slår allt !!
 
MrMagic skrev:
Köp DW712, den slår allt !!
Makita och dewalt....det låter ju som en blind leder en döv i denna tråd..... ;)
 
MathiasS skrev:
Makita och dewalt....det låter ju som en blind leder en döv i denna tråd.....  ;)
Om jag inte missminner mig var du sugen på en Gul-Svart sågbänk.....
Kan berätta att jag har en till min 712:a, och den är faktiskt så bra som du tror....
 
Har varit och kollat på Bosch.

Bosch 3915 10" Sliding Compound Miter Saw 444.99 $

Bosch 4410 Factory Reconditioned 10" Dual Bevel Sliding Miter Saw with Upfront Controls 449.99 $
(Är det bara motorefekten och kontrollerna som är skillnaden på de 2 ovanstående)

Kändes väldigt stabil och bra... ;)
 
Det absolut viktigaste när man väljer kapsåg är att kolla sidstabiliteten i sågläge. Med slide alltså i fullt utdraget läge. Här skiljs agnarna från vetet! Om det är lätt att vicka såghuvudet i sidled sågar den inte rakt, och det var väl det du skulle ha sågen till, eller hur? När klingan början bli sliten (från kap 100 eller så) vill den dra snett.
Ingen DeWalt jag har kollat håller måttet, inte heller någon lågprismaskin. Bäst och dyrast är nog Makita LS1013. Det första som går sönder på en kapsåg är växeln mellan motorn och klingan. Därför köpte jag senast en direktdriven utan växel, Elektra Beckum KGS 301 (f.d. Metabo) som jag är nöjd med (men se upp med de övriga Elektra Beckum). Den går dessutom tyst på tomgång. Drift- och Underhållsteknik i Mönsterås säljer för 3995:- plus moms och frakt.
Alla kapsågar är enkla att hantera vid sågning 90° men se upp vid vinkelsågning eller i gering! Du måste då spänna fast arbetsstycket hur besvärligt det än är för att kunna hålla händerna borta vid sågningen - den kan sparka bakut värre än en häst. Ett annat problem är att vinkelsågning mer än 45-47° inte är möjlig, men förekommande vid trappbyggen m.m. Ska du bygga seriöst, köp eller hyr en riktig byggsåg, och då menar jag inget tunt darrigt plåtelände för under 1500:-. Du måste ändå ha en sågmaskin till utöver kapsågen för att klyva brädor och skivor. Och du måste ha någon form av bänk och materialstöd till kapsågen om du inte ska krypa på knäna hela bygget.
 
Ytterst få kap/ger sågsågar klara vinklar över 45 grader men de finns, och självfallet så gör DW en sån med.

Skall man jobba i vinklar över 45 grader eller med att bygga trappor, båtinredningar mm så är det dock inte en kap/gersåg man behöver utan snarare en radialarmsåg.

Finns liksom ingen byggsåg som kan matcha den maskinen på precision och mångsidighet. Dock är den ingen byggsåg så den måste man hyra/låna.

Att en DW maskin inte skulle hålla rätt vinklar i ändlägen förstår jag bara inte, måndagsexemplar eller dålig vinkelhake?
Är nog egentligen strunt samma för säljare jag känner där kan gå i god för korrekta vinklar så det är bara att köra på garanti. Min gamla ELU PS174 dvs DW som är snart 20 år gammal ger 90 grader i alla lägen med Hultafors vinkelhake, vändning mm.. Finns skäl till att jag nästan vägrar använda någon annan såg (Min radialarmsåg undantaget, också DW *s*)

/Kent
 
Glömde en sak... kap/ger sågar och radialarmsågar funkar bäst med negativ skärvinkel på klingan, man slipper en del otrevliga kast då.

/Kent
 
OK, glömde bort att DW tog över ELU-sågen, undantag för den alltså. Vad jag menar är att det är alltför lätt att gunga hela såghuvudet i sidled på billiga maskiner, och svårt på dyrare precisionsmaskiner. Självklart sågar sådana maskiner med sämre precision.
 
Det absolut viktigaste när man väljer kapsåg är att kolla sidstabiliteten i sågläge. Med slide alltså i fullt utdraget läge. Här skiljs agnarna från vetet! Om det är lätt att vicka såghuvudet i sidled sågar den inte rakt, och det var väl det du skulle ha sågen till, eller hur? När klingan början bli sliten (från kap 100 eller så) vill den dra snett.
Jo just detta har jag kollat på, vill inte ha ngt rangelverk till såg >:( ,stabila grejer det skall vara :)
Ska du bygga seriöst, köp eller hyr en riktig byggsåg, och då menar jag inget tunt darrigt plåtelände för under 1500:-.
Exakt, jag köper heldre en dyr såg som funkar som den skall en flera billiga som man bara får svära i. Har alltid tyckt att kvalitet går före kvantitet (med vissa undantag ;D). Så nu har jag egentligen 2 sågar som jag har tittat närmare på; Makita LS1013 och Bosch 4410, ligger på ca 370-450 Euro. nån av dessa blir det högst antagligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.