Helt ok kitt men jag vet inte om jag är fördomsfull. Jag personligen har upplevt de 18v kitt jag testat (just blå bosch och makita bland annat) lite tunga och klumpiga. Jag väljer hellre smidigheten i de mindre verktygen gällande skruvdragare och slagskruvdragare.

Kompletterar hellre detta med en bra cirkelsåg med sladd. Visst finns det fördelar med batteri men jag kan offra detta för styrkan och prisvärdheten i sladdburna maskiner

En blå 12v bosch räcker långt om du har flera bra batterier till den. Jag tycker inte fasadbyte kräver så särskilt mycket kraft av maskinen även om allt är relativt

Ps var i Jämtland skall detta göras om man får fråga?
MVH Lorant
 
kinglolle skrev:
Ps var i Jämtland skall detta göras om man får fråga?
MVH Lorant
Jag bor i Östersund och det är villan som skall fixas. Startskottet går i maj.
Det är bara att svänga förbi och greppa verktygen, så blir det grillat och öl;)
 
sblixten skrev:
Jag har en B&D sticksåg, men jag hatar skiten. Tror nog det skall mycket till för att den skall komma fram istället för fogsvans/bågfil/borrmaskin.

En gipskniv skall jag genast införskaffad^_^b
Det är nog därför (BD) som du hatar den ;)
Jag köpte en gersåg, cirkelsåg och en sticksåg (GST135CE) när jag flyttade till hus.
Visst har alla 3 sågarna gått varma, men sticksågen är verkligen guld att ha.
 
Hehe inte omöjligt att jag kan packa bilen med verktyg o ställa upp nån helg, bor själv utanför Stugun.

Ang sticksågen så visst går den varm men för min del inte vid fasadarbete. En bra arbetsradio hade jag funderat på också kom jag på
 
TS ska byta fasad men saknar spikpistol o kompressor......
 
kinglolle skrev:
Helt ok kitt men jag vet inte om jag är fördomsfull. Jag personligen har upplevt de 18v kitt jag testat (just blå bosch och makita bland annat) lite tunga och klumpiga. Jag väljer hellre smidigheten i de mindre verktygen gällande skruvdragare och slagskruvdragare.

Kompletterar hellre detta med en bra cirkelsåg med sladd. Visst finns det fördelar med batteri men jag kan offra detta för styrkan och prisvärdheten i sladdburna maskiner

En blå 12v bosch räcker långt om du har flera bra batterier till den. Jag tycker inte fasadbyte kräver så särskilt mycket kraft av maskinen även om allt är relativt

Ps var i Jämtland skall detta göras om man får fråga?
MVH Lorant
Om du är fördomsfull mot makita ska du prova makitas slagskruvdragare BTD130F 14,4V. Bästa köp som finns i handeln enligt mig.d^_^b
 
Nimajneb skrev:
TS ska byta fasad men saknar spikpistol o kompressor......
Fast nu tänkte han väl skruva?

Oavsett vilket så går det att slå i spik med hammare också. Och många gånger räcker det utmärkt för hemmafixaren.
 
Men hur kul är det att gnata med hammare jämfört med pistol??



jag hade sett till att ha:
Spikpistol 50-90 (spika panel)
Klammer pistol (hänga upp vindpapp)
liten 25l kompressor
kap/gersåg (kapa panel etc)
smygvinkel (för att föra över takvinklar)
cirkelsåg (för klyvning)
Kofot (lång tunn o vass)
Kökskniv (skära isolering)
småkniv (småtjafs)
Hammare/spikutdragare (dra ut spik)
 
barajag skrev:
Om du är fördomsfull mot makita ska du prova makitas slagskruvdragare BTD130F 14,4V. Bästa köp som finns i handeln enligt mig.d^_^b
Njae där missförstod du mig. Jag har själv makita 14.4 kit och är skitnöjd. Det jag menar är att jag tycker att 18v verktygen är för mig lite onödigt tunga till de flesta jobb jag som hemmafixare stöter på. Jag kör hellre 12 eller 14,4 och kompletterar med vissa sladdmaskiner

ps inget fel på kompressor och spik men inga problem att köra skruv tycker jag.
 
kinglolle skrev:
Njae där missförstod du mig. Jag har själv makita 14.4 kit och är skitnöjd. Det jag menar är att jag tycker att 18v verktygen är för mig lite onödigt tunga till de flesta jobb jag som hemmafixare stöter på. Jag kör hellre 12 eller 14,4 och kompletterar med vissa sladdmaskiner

ps inget fel på kompressor och spik men inga problem att köra skruv tycker jag.
Aha. Oki.:)

Fast nya 18voltaren från Makita är inte direkt klumpigare, men lite för dyra.
 
kinglolle skrev:
ps inget fel på kompressor och spik men inga problem att köra skruv tycker jag.
Har man bara gott om tid så är det ok att skruva.
Men vill man få det riktigt bra och få det fixat snabbt o billigt så är nog spikpickan första val.
 
Nimajneb skrev:
Har man bara gott om tid så är det ok att skruva.
Men vill man få det riktigt bra och få det fixat snabbt o billigt så är nog spikpickan första val.
Men på lång sikt är chansen nog större att skruvningarna ser lika bra ut som när de sattes i.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Men på lång sikt är chansen nog större att skruvningarna ser lika bra ut som när de sattes i.

--- Mats ---
Varför tror du det? och eg så är det väl i regel panelen och inte spiken som ruttnar efter 20 år.
 
Nimajneb skrev:
Varför tror du det? och eg så är det väl i regel panelen och inte spiken som ruttnar efter 20 år.
Trät utvidgare sig med årstiderna. Det brukar leda till att med tiden börjar det dra loss ett antal av spikarna, så att spikhuvudena börjar sticka upp. Ju grövre spik, dess mindre risk. Den ultimat grova spiken kallas skruv.

--- Mats ---
 
Jag har två hus. Det ena byggt 62, det andra 82. Spikad lockpanel på båda. Det finns inte en spik som krypit ut det allra minsta på någon fasaderna. Detta trots att det ena huset otvivelaktigt rör sig i takt med årstiderna.

En spikskalle är prydligare än en skruv. Den är slät. Det är inte skruvskallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.