Bjarne Petersen skrev:
Jag känner en del glada amatörer som bygger sina bilar själv. Deras fordon är både mer tekniskt avancerade och håller högre kvalitet än vilken proffsbyggd massproducerad Volvo som helst. ;)
Visst finns de de som klarar av att göra själv, men antalet misslyckade projekt överväger nog........(både inom hus och bilsidan)
Självinsikt och självkritik är det inte alla som har.
 
Det är nog rätt.
Tror jag väntar med att bygga tills jag är bättre van.
 
Shit vad cranky... Kom att fundera över dessa som har volvo tatueringar... man kanske skulle skola om och börja med laser bortagning av tatueringar... nu när volvo har blivit ris kokare d^_^b LOL
 
volvo, du har nog missat några trådar här på forumet som handlar om folk som anlitat hantverkare men som ändå fått rejält dåliga jobb utförda.

Hur VET du att t ex ett badrum blir bra gjort om du låter hantverkare göra jobbet? Garanti på 10 år är inte mycket värd; det ska vara riktigt dåligt gjort för att inte hålla den tiden. Det man betalat för är att det ska hålla åtminstone 30 år som försäkringsbolagens lista anger.
 
Ad acta
Några 30 år är det inte tal om, 15-20 år är beräknad tid för ett badrum byggt idag ska hålla,
 
volvo skrev:
Visst finns de de som klarar av att göra själv, men antalet misslyckade projekt överväger nog........(både inom hus och bilsidan)
Skulle nog vilja påstå tvärt om, att antalet lyckade projekt överväger stort. Annars skulle försäkringsbolagen inte vara så positiva till hempulare. Men visst finns det dom som misslyckas också, och det är väl dom du kommer i kontakt med genom ditt jobb.

En narkotikapolis kommer nästan uteslutande i kontakt med knarklangare, men att därifrån dra slutsatsen att hela samhället endast består av knarklangare är väl att ta i. ;)
 
Ad acta skrev:
Några 30 år är det inte tal om, 15-20 år är beräknad tid för ett badrum byggt idag ska hålla,
Vad grundar du de uppgifterna på? Här är min källa: http://www.doldafel.nu/bra-att-veta.aspx Där sägs det att den tekniska meddellivslängden är 30 år på kakel/klinker och modernt tätskikt under detsamma.
 
jag fattar inte poängen att reta upp sig på glada amatörer? alla e väl nybörjare,,, o inget värre kan väl hända annat än att man får börja om? o vad gör det i det stora hela att amatörer försöker sig på med saker de ej kan? för i det stora hela så kvittar de om hundra år när vi e döa o begravna............ så varför inte leva nu och våga testa o lära sig?
 
Jag tror inte folk på det här forumet svarar på frågor utan att ha
egen erfarenhet av ämnet eller veta vad dom pratar om .
jag tar mig själv som exempel jag har jobbat inom mark och
anläggning i 18 år och svarar nästan uteslutande på sådana
frågor jag skulle aldrig svara på en fråga som handlar om juridik
eller liknande om jag inte har egen erfarenhet.
Samtidigt som det är upp till frågeställaren att sålla agnarna från vetet.
Något som jag tycker är underbart med detta forum är att man kan lära av andras misstag och erfarenhet även om jag är medveten om att det kan vara en hobbytyckare som ser det som sin främsta uppgift att öka antalet inlägg på sin profil....
 
Det finns nog inget svar på TS påståenden, utan vi gör nog vårt hempulande (avser inte ett norskt ord) utifrån olika synvinklar.
Jag själv finner lugn och tillfredställelse i att kunna skapa något själv. Och varför då? Jo, om man som jag i det dagliga arbetet enbart arbetar med styra verksamhet på en ganska övergripande nivå, göra långsiktiga strategier, hanterar/ansvarar för ekonomiska beslut långt över min egen ekonomi, och där man inte gör något "direkt" handgripligt så är det förbaskat skönt att få sätta händer i något där man direkt ser resultat av vad man gör.
Det har inte alltid att göra med pengar att man gör något själv, utan för min del är det avkoppling att kunna göra saker där man kan se ett resultat på kvällen när man med en öl i handen betraktar sitt verk.
Sedan sätter jag gränser för vad jag klarar och kan göra. Men visst har man hoppat på projekt som man med facit i hand skulle lagt ut, men inte så mycket utifrån att jag gjort ett dåligt arbete utan att det blivit så omfattande och tagit så lång tid att genomföra.
 
@ TS
därför att vi förutom den positiva anledningen att vi har intresset också har en uppsjö negativa anledningar som att vi (som kollektiv):
-blivit uppskjörtade på upphandlade jobb
- fuskjobb
- spruckna tidsplaner
- konkurser
- hot vid tvister
- etc.

Jag skull gå så långt som att säga att den som inte har möjligheten att göra något själv saknar också förmågan att bedöma "proffsets" resultat och står då mycket illa till på den tjuv och rackarmarknad som en stor del av byggsvängen utgör i dag.
 
plåtniklas skrev:
@ TS
därför att vi förutom den positiva anledningen att vi har intresset också har en uppsjö negativa anledningar som att vi (som kollektiv):
-blivit uppskjörtade på upphandlade jobb
- fuskjobb
- spruckna tidsplaner
- konkurser
- hot vid tvister
- etc.

Jag skull gå så långt som att säga att den som inte har möjligheten att göra något själv saknar också förmågan att bedöma "proffsets" resultat och står då mycket illa till på den tjuv och rackarmarknad som en stor del av byggsvängen utgör i dag.
Egentligen borde jag hålla mig ifrån denna diskussion då jag troligtvis jobbar med samma eller liknande som Volvo. Men samtidigt är jag ju en lika god hemmapulare som alla andra här.

Jag håller faktiskt med plåtniklas i mångt och mycket. De som läser på, blir insatta och kan göra jobbet själv är egentligen också den säkraste köparen. Inte för säljaren kanske men de har kompetens att säkerställa kvaliteten på utfört arbete och har kunskaperna runtomkring för att ta tillräckliga referenser, uppgifter mm för att veta vilka de anlitar.

Jag själv t.ex. kan en stor del av bitarna själv genom yrkesutövningen men läser in mycket annat. Trots att jag anser mig klara av det mesta hemmapulande så väljer jag ofta att ta in hjälp bara för att jag värderar min tid eller inte hinner med. Men även då vill jag ha kunskaper för att inte få sämre kvalitet än jag önskar.

Jag är mindre rädd för det hemmapulande som är gjort efter googlande, läsning på forum, frågat runt etc. De jag upplever i mitt jobb är tvärtom de som gör saker för att de hört av någon eller gör som de själva tror. Är man tillräckligt självkritisk för att inse att ens kunskaper är för låga och källkritisk nog att ta in kunskaperna från flera håll och värdera mot färdiga branschdokument så har man anser jag nästan alltid också kompetensen att göra ett bra jobb. Just den handlingen Bellasmamma nämner är kanske lite missvisande - jag vet därför att det var vi som gjorde den undersökningen med hjälp av SP MEN om jag tillåts generalisera så anser jag med min erfarenhet inte att hemmapuleri är ett jättestort problem åtminstone i försäkringsvärlden med skador.

De flesta som gjort eget arbete har ofta läst på tillräckligt, vet att man gör jobbet åt sig själv så man är noga. Dessutom en sak som inte är att förringa är att man som yrkesman ofta hittar genvägar, alltså saker som inte påverkar alltför negativt eller är viktiga att lägga tid på. Amatören har inte kunskaper och erfarenhet nog att ta genägar utan följer varenda instruktion till punkt och pricka. Detta leder också till ett oklanderligt resultat. Har man istället fuskat så är man inte heller lika benägna att skrika sig hes om försäkringsskada utan man tar på sig arbetsbyxorna och kör igen. Det är ju charmen med hus ;)

Generalisering och det finns idioter både som hantverkare och hemmapulare. Mer utbildning åt folket säger jag bara

MVH Lorant
 
Men skall egentligen tillägga att jag kan hålla med Volvo i princip på många frågor.

Folk är i vissa fall lite för naiva och dåligt insatta. Finns idag ett populärt program om byggfusk. Ska inte säga för mycket men ibland ser man att folk har lite andra åsikter än en själv på referenser etc.

Jag tycker att det är helt ok med hemmapul men kolla gärna upp juridiken(såsom avtal, kreditsituation för firma man anställer, referenser, behörigheter mm), kolla upp konstruktionen(hållfasthet/bärighet), kolla upp kraven som finns på utförande(såsom branschregler mm) SEN är det bara att göra själv.

Men det är oftast inte de personer som sitter här och frågar, läser på mm som är de amatörer som misslyckas heller. Att som i det programmet kolla referenser genom att ringa ett samtal och fråga om byggaren var bra är väl aningens tveksamt, i slutändan kan det vara vem som helst som du tar referensen ifrån (som i detta fallet en släkting). Själv vill jag gärna åka och titta på utfört arbete, träffa personen etc men men

MVH Lorant
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.