_ap_
22x3mm Pex kostar ca 144: -/m inkl.moms
18mm Koppar ca 183: -/m inkl.moms
22mm Koppar ca 208: -/m inkl.moms

Priserna avser singel rör.

På 26m blir prisskillnaden hiskeliga 1000-1700: -
beroende på om man väljer 18mm eller 22mm koppar
 
RoggeL skrev:
Jag diskuterade detta med rörmokaren och ett problem med smala, långa rör är tryckfallet. Kommunalt vatten med 4bars tryck och ett 15mm, 26 m långt rör var inget han rekommenderade. Åsikter?
Kan kanske stämma. Men nog fasiken borde ju vattnet komma fram ändå till tappstället?
Jag menar, kör man inte typ 10-12 mm ganska långa sträckor i många fall?
Dessutom är det ju oftast i praktiken två rör som hämtar vatten till själva tappställena.
Ett rör för varmvatten och ett rör för kallvattnet.
Om du sen kör svinhett vatten i ditt klena kulvertrör så blandar ju blandningsventilen efter elberedaren i huset in extra kallvatten. Så om du tappar varmvatten i kranen i huset så behöver inte allt det vattnet som kommer ur kranen gå igenom ditt klenrör.


Man kan ju prova spola vatten genom ett 26 m långt 12mm rör. Eller prova spola i en slang eller nåt som har liknande klena dimension och se om det kommer ut nåt vatten i andra änden. Jag tror det kommer vatten och jag tror trycket kommer räcka till. Eller? Gör ett test och kolla, för jag vet egentligen inte, jag bara tror.

Jag tycker att det är klokt att välja så klent rör det bara går bara för att snabbast möjligt få fram vv till beredaren så att elpatronen inte behöver gå i onödan.
Större rör än nödvändigt är bara dumt och kommer kosta onödigt i form av elpatrondrift och avsvalningsförluster under systemets hela livslängd, vilket kan bli ganska många år.
 
Redigerat:
Angående slingor eller TVA så pratade jag med försäljare på sfinx igår.
Döm om min förvåning när han direkt avrådde mig från att köpa deras byggsats vid nyinstallation. Enligt honom kostar rörmockarns jobb+material så mycket att det inte lönar sig att satsa på TVA jämfört med dubbla slingor.

(När jag sen kollade upp pris på tank(Borö) med och utan slingor så blev prisskillnaden 4212kr för att lägga till 2x15m slingor. Bara byggsatsen från sfinx kostar mer.)
Blev lite fel, räknade ena priset utan moms.

Efter omräkning skiljer det ca 10 000:- på tank med eller utan slingor.

Hur mycket bättre(skiktning, varmvattenmängd) är egentligen en TVA jämfört med dubbla slingor?
 
Redigerat:
_ap_
Dryland skrev:
Angående slingor eller TVA så pratade jag med försäljare på sfinx igår.
Döm om min förvåning när han direkt avrådde mig från att köpa deras byggsats vid nyinstallation. Enligt honom kostar rörmockarns jobb+material så mycket att det inte lönar sig att satsa på TVA jämfört med dubbla slingor.

När jag sen kollade upp pris på tank(Borö) med och utan slingor så blev prisskillnaden 4212kr för att lägga till 2x15m slingor. Bara byggsatsen från sfinx kostar mer.

Hur mycket bättre(skiktning, varmvattenmängd) är egentligen en TVA jämfört med dubbla slingor?
Jag vill inte vara en pessimist men var (måste nog börja handla där) har du fått
pris på 4212: - i tillägg för 2st 15m slingor?

Brutto kostar 1st 15m slinga 4300: - + moms = 5375: - för en!

Även med riktigt bra rabatt är det svårt att komma ner till det priset.
 
_ap_ skrev:
Jag vill inte vara en pessimist men var (måste nog börja handla där) har du fått
pris på 4212: - i tillägg för 2st 15m slingor?

Brutto kostar 1st 15m slinga 4300: - + moms = 5375: - för en!

Även med riktigt bra rabatt är det svårt att komma ner till det priset.
Priset jag fick från Husqvarna Tanksvets var 2500 + moms för 15m och 2000 + moms för 10m. Priset för Baxi TVA var 7000 + moms.
 
I det här fallet (ganska stor tank och prioritering på enkelt system) så skulle jag välja slingor före tva.
Med en 4m3 tank så finns det ju ganska stor power till att bereda varmvatten i slingor under hyfsat lång tid även om topptemperaturen sjunker något med tiden.
 
RoggeL skrev:
Priset jag fick från Husqvarna Tanksvets var 2500 + moms för 15m och 2000 + moms för 10m. Priset för Baxi TVA var 7000 + moms.

Till slingorna tillkommer blandningsventil samt ofta lite mer rör och arbete.

TVA går att ställa upp till 60 grader men då gäller inte garrantin mot kalkavlagringar.
 
roke skrev:
I det här fallet (ganska stor tank och prioritering på enkelt system) så skulle jag välja slingor före tva.
Med en 4m3 tank så finns det ju ganska stor power till att bereda varmvatten i slingor under hyfsat lång tid även om topptemperaturen sjunker något med tiden.

Men det handlar ändå om flera dagar kortare eldningsintervall sommartid, vintertid märker man ingen skillnad.
 
Matss skrev:
Men det handlar ändå om flera dagar kortare eldningsintervall sommartid, vintertid märker man ingen skillnad.
Ja, kanske är så? Men det låter otroligt. Jag menar, flera dagars skillnad?
Beror väl lite på vilket förbrukningsmönster systemet är utsatt för också?
Går det åt väldigt lite varmvatten spelar det ju mindre roll men handlar det om storförbrukning så kan det ju förstås göra större skillnad.
Sen har ju ts sin lilla smarta elberedare också. Den löser ju på ett smidigt och elegant sätt alla eventuella eldningsintervallsproblem. Han slipper ju överhuvudtaget tända upp pannan sommartid. iallafall behöver han inte tända bara för att få lite varmvatten i kranen.
 
Redigerat:
RoggeL skrev:
Det vore ju trevligt om PEX 25 klarar värmebehovet, alla besparingar är välkomna. PEX 32 kändes lite "säkrare" för riktigt kalla dagar.
Som sagt ska du över 25 ska du upp i både panna och tank eller kanske fliseldning. Större tank skulle jag rekommendera ändå... Ofta brukar okunniga vvs:are välja grov kulvert "för säkerhets skull". Det blir dyrare och ger större förluster.


RoggeL skrev:
Lite av både hängslen och livrem. Så det behövs inte?
Nej!

RoggeL skrev:
Jag är lite rädd för att vid uppstart kommer varmt vatten i laddkretsen från pannan, shunten hinner inte riktigt med och skickar för varmt vatten ut i kulverten. Eftersom vi vill prioritera värme tar vi ut det från toppen, riktigt?
Av luftskäl skall bara expansion anslutas i toppen.

Låter du en CBJ eller liknande sköta regleringen så hinner den med.

RoggeL skrev:
Ritningen är mer en systemritning, jag hoppas att rörmokaren sätter grejorna där de ska vara.
Skulle jag inte lita på, skadar inte att du är påläst...
 
roke skrev:
Ja, kanske är så? Men det låter otroligt. Jag menar, flera dagars skillnad?
Beror väl lite på vilket förbrukningsmönster systemet är utsatt för också?
Går det åt väldigt lite varmvatten spelar det ju mindre roll men handlar det om storförbrukning så kan det ju förstås göra större skillnad.
Sen har ju ts sin lilla smarta elberedare också. Den löser ju på ett smidigt och elegant sätt alla eventuella eldningsintervallsproblem. Han slipper ju överhuvudtaget tända upp pannan sommartid. iallafall behöver han inte tända bara för att få lite varmvatten i kranen.
Med 4 m3 och normalförbrukning av varmvatten räcker det lätt 14 dar OM man inte har onödiga värmeläckage från tank eller rör. Med en TVA kan man sänka nästan hela tanken till 15-20 grader mot kanske 30-40 i medeltemp med slingor. Det betyder några dar. Sen finns det alltid folk som kan visa att det inte alls räcker så långt men då brukar det finnas brister i isoleringen.

Risken med en elberedare är att alla småtappningar blir 100% elvärmda eftersom man fyller beredaren med kallt vatten från kulverten. En lösning som förbättrar det är att sätta en blandningsventil så att när kulvertvattnet är varmare än tex 35 grader så tas inget vatten från beredaren utan från kulverten. Då slipper beredaren värma 35 gradigt vatten till 60 med el för att sen späs ut till 35 i kranen. När man spolat lite kommer det 60 från kulverten...
 
Matss skrev:
Med 4 m3 och normalförbrukning av varmvatten räcker det lätt 14 dar OM man inte har onödiga värmeläckage från tank eller rör.
Okej, men då vill det nog till, precis som du säger, att det är väldigt välisolerat och att inget onödigt ligger och kyler. Med andra ord är ingen vvc önskvärd i detta fallet, heller.
Matss skrev:
Med en TVA kan man sänka nästan hela tanken till 15-20 grader mot kanske 30-40 i medeltemp med slingor. Det betyder några dar.
Kanske stämmer, men dessa (få) dagar får då vägas mot krånglet som i form av drift och underhåll en pumpstyrd tva kräver. Slingor är enklare och underhållsfriare. (men missförstå mig inte, Jag har inget emot yttre beredning såsom tva, jag har det själv)

Matss skrev:
Risken med en elberedare är att alla småtappningar blir 100% elvärmda eftersom man fyller beredaren med kallt vatten från kulverten.
Stämmer. Det är därför röret i kulverten ska vara så klent som möjligt. Och det är därför man ska köra så varmt det bara går i detta klena rör. Då minimeras elpatrondrift. Sen gör det ju inte såå mycket om patronen får gå lite? Den behöver ju aldrig värma brunnskallt vatten och spolar man lite till så börjar ju beredaren fyllas med 90° vatten och då kan ju patronen ta lång semester igen eftersom den naturligtvis inte är ställd på mer än kanske 55-60° vilket är precis tillräkligt för att klara legionella.



Matss skrev:
En lösning som förbättrar det är att sätta en blandningsventil så att när kulvertvattnet är varmare än tex 35 grader så tas inget vatten från beredaren utan från kulverten. Då slipper beredaren värma 35 gradigt vatten till 60 med el för att sen späs ut till 35 i kranen. När man spolat lite kommer det 60 från kulverten...
Verkar krångligt och onödigt? Du kan ju istället bekvämt luta dig tillbaka och köpa ström till elpatronen i typ tio år för pengarna du sparar om du inte skaffar denna växelventil som också behöver kalibrering och service för att fungera som tänkt. Eller?
 
Redigerat:
Jag håller med Mats om att ta en mindre dimension än 32 sen skulle jag köra med en enkel koppar kulvert då dom tål 120-130° o köra utan blandningsventil innan kulverten för vv.. Finns tappställe i pannhuset så kan man göra en stickare o sedan koppla på blandningsventilen..
 
Matss skrev:
Av luftskäl skall bara expansion anslutas i toppen.
Låter du en CBJ eller liknande sköta regleringen så hinner den med.
Det innebär att den sista resten av det varma vattnet i toppen av tanken inte kan nyttjas för värme, bara varmvatten? Hur nära toppen av tanken kan man ansluta värmekretsen på sidan? 5cm?

Att ansluta shunten till laddkretsen som du skrev verkar lite farligt, känns säkrare med ett uttag på tanken (sida) för värmekrets / shunt på samma höjd som laddkretsen. Då blandas det heta vattnet i laddkretsen med det svalare tankvattnet innan det åker in i shunt / ut i kulvert. Vad är problemet med detta?
 
roke skrev:
Stämmer. Det är därför röret i kulverten ska vara så klent som möjligt. Och det är därför man ska köra så varmt det bara går i detta klena rör. Då minimeras elpatrondrift. Sen gör det ju inte såå mycket om patronen får gå lite? Den behöver ju aldrig värma brunnskallt vatten och spolar man lite till så börjar ju beredaren fyllas med 90° vatten och då kan ju patronen ta lång semester igen eftersom den naturligtvis inte är ställd på mer än kanske 55-60° vilket är precis tillräkligt för att klara legionella.
Inte för att det spelar så stor roll men jag blev lite nyfiken. En 26 m / 22 mm kulvert rymmer 9.9 liter vatten, en 15 mm rymmer 4.6 liter. En snabb handtvätt kräver 1.5 liter "handvarmt" vatten (testade just), antag att det är 0.6 liter 60 grader eller 0.3 liter 90 grader. Det innebär att även med en smal kopparkulvert behävs det 15 handtvättar innan det varma vattnet når elberedaren.

Spolar man mer (dusch, disk etc) spelar det ingen roll om 22 mm eller 15 mm eftersom beredaren fylls med varmt vatten igen.

Allt naturligtvis mycket förenklat och säkert lite fel ..., någon med kulvert och elberedare som har erfarenhet?

Tanken är annars att på sommaren inte elda alls eller med långa intervaller, elberedaren ser ju till att det alltid finns varmvatten till rimlig kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.