Vår husleverantör har gjort bygglovshandlingar och vi har fått ett kök ritat. Vi har skickat in ritningen på bygglov och väntar svar. Om vi skulle dra oss ur nu, hur mycket skulle vi då få betala? I betalningen står att när bygglovshandlingar är gjorda ska 5% betalas. Är det då 5% av hussatsen+bygglovsavgiften vi får betala? Eller tillkommer massa mer till husleverantören? Ska säljarna ha något?
 
det brukar stå specat i avtalet om du har köpt av en större husleverantör.
 
Under betalning och säkerhet står:

Bygglovshandlingar 5%
Stomleverans 70%
Stomkomplettering 20%
Vid slutbeiktning 5%

Är det då 5% vi ska betala? Eller ska vi betala något mer? Till säljaren etc?
 
Det där låter som betalningsplanen. den behandlar hur ni skall betala ifall ni fullföljer affären.

Om du bryter ett avtal så kan motparten ha rätt till skadestånd. Olika tillverkare har lite olika sätt att hantera det. I många fall så finns det definierat i avtalet vilka kostander som tillverkaren har rätt att få betalt för, i händelse av att ni hoppar av.

Om det inte finns definierat så kan ni i värsta fall få betala dels för ritningarna, den verkliga kostnaden där kan vara högre än 5%.

Dels ställkostnader i fabriken, de kan (hävda) att de redan gjort planeringsarbete för era prylar, ev. även delvis tillverkat.

Dels provision till säljaren, han får sin provision oavsett om ni hoppar av eller inte.

Dels utebliven vinst till hustillverkaren.

Enkelt utryckt tillverkaren har rätt att gå helt skadeslös ur affären, det innebär även att tillverkaren har rätt att få ut den vinst som affären skulle ge.

I praktiken tar hustillverkare troligen inte ut så stora delar av det de har rätt till. Det skulle ge för dåligt intryck, dels så kan de ha bevisproblem för att bevisa att deras kostnad verkligen är så hög.

Allt detta om ni verkligen har ett bindande avtal för hela husaffären.
 
Redigerat:
Precis som du fått svar så är det där avbetalningsplanen för husbygget. Det skall finnas en klausul som reglerar färdigställande och där brukar det avtalsmässigt också finnas en del som reglerar säljarens rättigheter vid köparens dröjsmål eller köparens brist på fullföljande av avtal.

Rent juridiskt är det som sagt så att principiellt skall säljaren hållas skadelös även om dessa principer inte alltid efterföljs utan oftast kräver man endast för direkta kostnader ej för indirekta. Skulle ett sådant här ärende gå till dom finns dock risk att det blir ett skadestånd bestående av båda delar.

Det är ganska ovanligt att träda ur affären efter giltigt avtal men jag har några enstaka kunder ibland som står vid detta vägskäl. Problemet blir ju att man tvingas betala en ansenlig summa (de få jag sett har legat mellan 200-400 000kr, men kan bli mer eller mindre beroende på faktiska kostnaderna) som tömmer ens egna reserver eller tvingar köparen till lån. Detta till trots har man ju inte fått något för det hela utan står på samma utgångspunkt som tidigare. Det är vanligare att kunder diskuterar med oss som försäkringsbolag om möjligheter till advokat etc men i slutändan väljer det andra förfarandet med att bygga klart för att sedermera sälja eller bo några år och därefter sälja.

Är anledningen bara att ni känner er obekväma eller finns det något missnöje i husaffären? Finns det några allvarligare punkter att gå på har ni större chanser att få till en förlikning med husbyggaren och träda ur avtalet skadefria eller i alla fall med mindre kostnader. Även om det så inte skulle räcka för att ni ska få juridiskt rätt till att träda ur avtal har domstol gett ett visst principiellt värde till missnöje eller missförhållanden och därför jämkat kostnader

MVH Lorant
 
Jag tittade lite bakåt. Jag ser att du ställt nästan exakt samma fråga för ca 1,5 år sedan.

Är det samma husbygge som spökar?
 
Redigerat:
Ja, det är samma....vi ville ur redan då då jag råkade ut för en olycka och har stora problem. Kommer troligtvis aldrig mer kunna jobba heltid. Men säljaren skrämde oss med att det skulle bli dyrt och vi bestämde oss att hålla kvar avtalet men försöka göra huset billigare. Det har vi hållt på med nu i 1,5 år men det har inte gått. Så nu måste vi göra något...
 
Ser ju av naturliga skäl inte helheten.

En tanke var som slog mig: Bygg färdigt och sälj det. Chansen är väl ganska stor att ni går plus minus noll, så vida ni inte byggt nytt i Åsele eller liknande by.
 
Nej, det ligger på en rel. "säker" plats. Frågan är bara om man får igen pengarna om man varken gör iordning tomten eller bygger carporten...vet inte vad folk tycker. De lär väl vilja ha allt klart. Men vi vill inte lägga massa pengar på något vi bara ska sälja.
 
Stå på er mot säljaren att få besked om vad deras tolkning av avtalet är kring att stoppa affären. Ta kontakt med en jurist som kan tolka avtalet från erat perspektiv.
 
Byggtagen skrev:
Nej, det ligger på en rel. "säker" plats. Frågan är bara om man får igen pengarna om man varken gör iordning tomten eller bygger carporten...vet inte vad folk tycker. De lär väl vilja ha allt klart. Men vi vill inte lägga massa pengar på något vi bara ska sälja.


Det är väl alltid så att priset blir utifrån hur det ser ut, nye köparen KAN se det som en fördel att trädgårn INTE är färdig så denne kan göra trädgårn som den tycker. Om ni anlägger rabatter kan den nye vilja ha en stor gräsmatta för att barnen ska spela fotboll...... då är ju ert arbete och pengar bara förstörda, uppeldade.

Huset blir billigare UTAN carport som nye ägaren själv kan bygga om 5 år då värsta ekonomichocken lagt sig.

Ett grannhus såldes för många år sedan och nye ägaren var SÅ glad att vinden var oinredd, han behövde inte riva ett dugg för att få till rum som HAN ville ha det.

Bäst vore om ni kunde sälja "kontraktet", att någon annan bara tog över. Har ni en välrenomerad tillverkare så borde inte det vara omöjligt. Annonsera!

Protte
 
Mikael_L
Ni måste börja med att skaffa en egen jurist, som kontrollerar ert avtal. Och sen kan vägleda er ifall ni kan häva eller vad ni annars kan göra.

Går det inte att häva på något vis tror jag att det bästa för er är att antingen:
1. Sälja hela husbygget, dvs tomt och kontrakt osv.
2. Bygga färdigt, lägg inte en krona mer än vad ni måste, låt nästa köpare anlägga trädgårdar, inreda vindar osv.

Men ni måste skaffa lite mer professionell hjälp än ni får här. Det finns förvisso många kunniga här på forumet, men ingen här kan få en riktigt överblick över hela situationen, samt prata med husföretaget och säljaren. Så jag står fast vid mitt råd, anlita någon som kan detta.
 
Redigerat:
Jag kan i sig skriva under på Mikaels råd. Är själv kanske en av de som är relativt kunnig men tycker ändå att det är svårt att utan avtalet och hela historien ge ett konkret besked. I slutändan är det avtalet som stipulerar kostnaderna upp till viss gräns.

Det är värt de tusenlappar en jurist kostar för att få klarlagt de faktiska kostnaderna + någon timme från juristens sida till att brev eller i verkligheten ta kontakt med eran byggare och se om det finns förlikningsmöjligheter

Men tyvärr det vanliga de gånger jag varit i kontakt med detta problem och kunden inte har haft fel som gjort urträde möjligt är just färdigställande för att sen sälja. Jobbigt som tusan psykiskt att gå igenom hela resan dock för att direkt sälja - tyvärr....

MVH Lorant
 
Mikael_L
Vill ni anlita en advokat (jurist? vad säger man egentligen?) så kanske någon här kan komma med lite tips.
Vad för slags jurist.
Vad ska man kolla/fråga/ge akt på, innan man väljer en.
Kanske tips på någon speciell, som är bra.

Jag har tyvärr inget tips att ge, men här borde forumet kunna hjälpa till bra, tycker jag.
 
Vad säger ert avtal egentligen? Kan ni dra er ur om ni inte får bygglov eller om ni nekas byggnadskreditiv? Vi hade det inskrivet att säljaren hade rätt till 25000 kronor om vi drog oss ur av någon av tidigare nämnda anledningar före avrop.

Om vi hade hunnit betala de 5% av kontraktssumman för bygglovshandlingar som föreskrev skulle dessa återbetalas minus de 25000 som säljaren var berättigad till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.