Heter väl även spåntak iaf kallas det så i östergötland.
 
KungAnka skrev:
Tack, va bra. Dom sista 2 svaren var precis vad jag efterfrågade, tid och hyreskostnad + lite bra att veta.

Papp är riktigt billigt, så det blir nog att byta det också. Det är ju riktigt lätt att lägga också, i alla fall jämfört med att kånka pannor. Enkupigt har jag lagt nån gång på ett litet uthus utan konstiga plåtar och hörn, men jag tyckte ändå att det var lite extra krångel eftersom dom gärna lägger sig snett, dom ligger ju och balanserar på en ås istället för två. Betydligt jobbigare varje gång man ska puffa med rätbrädan.

Diamantblad har jag redan, det blir så dyrt i längden med vanliga skivor.
Om du tycker att pappen är billig så har du valt fel papp :). Kostar lika mycket som betongpannorna.
Sen måste du söka bygglov om du byter från tegel till betongpannor. För takkonstruktionen kanske inte är anpassad för mervikten, men det har du säkert redan kollat?
 
mIkEtReE skrev:
Sen måste du söka bygglov om du byter från tegel till betongpannor. För takkonstruktionen kanske inte är anpassad för mervikten, men det har du säkert redan kollat?
Jag tittade just på Moniers hemsida. De flesta tegelpannor jag tittade på var 5-10kg tyngre per kvm än den klassiska jönåker betongpannan. Jag har något minne av att den dimensionerande vikten är ungefär densamma för dessa alternativ - stämmer inte det?
 
Om du byter från tegel till betong så kräver många kommunen bygglov/bygganmälan som även kan medföra att du måste ha kvalitétsansvarig. Däremot är det inte lika vanligt om du byter färg. Men det bästa är att fråga för det är drygt att behöva sätta tillbaka de gamla pannorna när man slängt dem i containern :rolleyes:.
 
Mikael_L
Köp inte pannor från byggmax innan du åtminstone bett om en offert ifrån en "riktig" byggvaruhandlare. En offert på papp, läkt och pannor.

Iaf jag får Benders betongpannor betydligt billigare från "min" handlare än från byggmax.
58:-/kvm tror jag det var han kom fram till. Sen får man ju hjälp att få upp dom också då, då man kan beställa leverans med kranbil.
 
mIkEtReE skrev:
Om du byter från tegel till betong så kräver många kommunen bygglov/bygganmälan som även kan medföra att du måste ha kvalitétsansvarig. Däremot är det inte lika vanligt om du byter färg. Men det bästa är att fråga för det är drygt att behöva sätta tillbaka de gamla pannorna när man slängt dem i containern :rolleyes:.
Bygglov är en sak. Det var vikten jag reagerade på. Kvalitetsansvarig kan man vara själv så det är inte ett problem.
 
Jag fick 61kr/kvm för Benders hos lokala handlaren och ett par kronor upp eller ner på 160kvm är inte avgörande för min plånbok.

Angående kvalitetsansvarig så har inte jag det som behövs. http://www.byggahus.se/forum/159171-post19.html
 
Mikael_L
Nä precis.
Men nu kollade jag precis byggmax-priset. Och det var faktiskt 60:-/kvm. Så byggmax har alltså relativt OK pris där ändå.
Men det kvarstår att du kanske får samma pris inkl frakt hem och kran upp på taket. Och det är värt rätt mycket.
 
mIkEtReE skrev:
Angående kvalitetsansvarig så har inte jag det som behövs. [länk]
.....man behöver inte ha eller vara en rikscertifierad KA för att hantera en takomläggning. Vid mindre byggprojekt, tex en takomläggning, så godkänns du själv som KA. Självklart ska man hyra in någon om man känner ett behov för det, men det är inte ett krav från myndigheten.
 
Thorsella skrev:
Jag har tänkt byta tak nu i vår MEN
varför byta ut pappen OM den är bra?

Mitt hus är från 29 och har ingen papp utan små smala träfliser som är snustorra. Inte lägger man ner pengar på masonit papp och läckt om de gammla innertaket är i bra kontition? Huset har haft ett tätt tak i 79 år så varför bråka :)
Har jag rätt eller har jag fel?
Jag har också spåntak under mitt tegeltak som jag tänker byta nu i vår. Jag har en kompis som hade likadant och han tog bort pannor + läkt och lade sedan masonit, läkt och nya pannor. Bör man ha papp på masoniten? Spånet ser på de flesta ställen mkt bra ut, men på några ställen har det gått hål. Ett annat alternativ är att riva bort allt ner till takstolarna och lägga längsgående, spontat virke och så papp på det, men det känns som väldigt mycket jobb.

Någon pratade om att pappen skulle vara lika dyr som pannorna, har hittat underlagspapp för 25 kr kvm på Beijer (RAW, Kerabit 500 UB) Är det något att ha?
 
P
Jag vill lägga till att ta och hyr en eller flera pappspikspistol.
Spiken är rätt kort så det går åt ett par tummar. :(
 
TheStills skrev:
Jag vill lägga till att ta och hyr en eller flera pappspikspistol.
Spiken är rätt kort så det går åt ett par tummar. :(
Då kanske du får hålla pappspiken som jag gör.

Som en cigarett.
 
Om man står högre upp än två meter till fotnivå räknat krävs ställning eller att man ordnar räcke som fångar upp vid fall.
Privatperson som gör jobb åt sig själv får bete sig hur livsfarligt och dumt han vill.
Har man någon till hjälp blir man ansvarig för arbetsmiljön och säkerheten.
Antag att hängrännor,tåbräda,takfotsplåt, vindskivor behöver bytas då är en ställning snabbt intjänad./MLj
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.