Jag har schaktat för utbyggnaden (som ska få torpargrund) ner till berggrunden (som inte låg så långt under mark).
Vad som är bra är att det nästan är perfekt lutning på berggrundenför att lägga ut dräneringsrören, det är bara ett litet hörn som ligger lite för högt. På båda sidor om hörnet är det lägre med en fin kontinuerlig lutning från den tänkta ändpunkten på dräneringsrören ner till anslutningen till dagvattnet.

Att helt enkelt lägga sulan grundare och dräneringsrören högre fungerar inte av andra skäl.

Jag skulle vilja skapa en kanal, ca 1,5 meter lång och typ 1,5 dm djup igenom den här berggrundsförhöjningen i hörnet.
Hur gör jag det på ett så bra och enkelt sätt som möjligt (och billigt :))?
Funderar på att hyra en Hilti, borra en massa hål längs "kanalsidorna" och hugga med stenmejsel. Har inte jobbat med vinkelkap mycket, men det finns ju stenskivor för dessa har jag förstått, är det en variant för att spåra upp sidorna?

Någon som har några tips att bidra med?
 
Hej!

Vad är det för typ av berg.?

Har själv bilat en del i kalksten och det går väldigt smidigt. Hyr en "stor" bilmaskin som du kopplar till 220.

Mvh Alexandersson_1
 
snigeldynamit?
 
Hejsan,

Jag håller själv på att dränera om runt ett hörn på huset och där står sulan mestadels på berg/storsten. Jag kommer inte komma ner tillräckligt enligt dräneringsinstruktionerna, men åtminstone så att nedersta delen av drän-röret hamnar under nedre kanten på det nya golvet i källaren innanför.
För att göra det har jag en del berg/sten (granit) som ska bort. Det är inga mängder så jag har köpt en 22 cm vinkelkap på Jula (Ferm 349:) och en diamant kapklinga a 170:-. Har nu tagit bort det mesta av berget och maskin + skivan står pall fortfarande. Kanske ca 2-3 timmar körtid so far. Jag sågar snitt och kör med huggmejsel och handslägga för att knacka bort. Det är egentligen den jobbiga delen speciellt som jag har väldigt trångt mellan berg och grund på sina ställen...
Det jobbiga med sågningen är dammet.. Tycker att skivan tuggar på ganska bra genom graniten. Det finns även bättre skivor, denna är egentligen till för betong och tegel endast.. Lägger man en 500:- ¨på skiva tror jag det skulle funka ännu bättre.

Har provat med bilmaskin i granit och det slutar bara med trubbig mejsel och en herrans massa skak och oljud.. :-/
 
Roosen skrev:
Det jobbiga med sågningen är dammet.. Tycker att skivan tuggar på ganska bra genom graniten. Det finns även bättre skivor, denna är egentligen till för betong och tegel endast.. Lägger man en 500:- ¨på skiva tror jag det skulle funka ännu bättre.
Dammproblemet löses enkelt med lite vatten. Det blir stor skillnad bara genom att spruta på lite vatten innan man börjar kapa. Optimalt är såklart att ha kontinuerlig tillförsel av vatten så slipper man dammet helt. Även diamantklingan trivs bättre om den får lite vattenkylning.
Har sett en bild här på forumet på en vinkelslip som försetts med "munstycke" för vattenkylning.

Jag köpte en diamntklinga på Ö&B som har överlevt både granit och betong. Den är faktiskt så bra att jag lyckats låna ut den flera gånger :p
 
Tack för svaren! Får ingen mailnotifiering längre vid svar, märkte dessa inte förrän nu. Började undra varför jag inte fick svar på mina frågor längre...
I alla fall så gjorde vi slutligen ungefär som Roosen, fast vi hyrde en vinkelkap modell större. Var väldigt smärtfritt, när vi väl hade fått ut en fungerande vinkelkap. Vi hyrde en Hilti för att bila bort "skivorna", men när mejseln var utnött körde vi också med handmejsel och det gick nästan bättre pga bättre precision. Kändes ganska mäktigt att hugga bort berg för hand :)!
 
Någon med erfarenhet av detta som vill dela med sig av lite specifika tips? Typ hur djupa skåror, hur långt mellan skårorna för att man ska kunna spräcka med kil och handslägga? Har några irriterande små klipputsprång som är "för små" för att hyra bamsemaskiner, men för stora för att ignoreras...har en 230mm vinkelslip och diamantklinga, men har inte kört igång än, så tips för det hela tas tacksamt emot:)
 
Dessa frågor har även jag, liksom hur många cm/timme man gör med vinkelslipen i granit?
 
Då väntar jag och vår gamle kung ivrigt på svar:)
 
Kanske hyra en "cobra" på hyresmaskiner och ladda hålen med snigeldynamit? Har själv använt det för att få bort berg som varit i vägen..

http://www.maxit.se/2316
 
Snigeldynamit funkar nog om man ska kapa av berg som sticker ut eller spräcka en sten, men hur funkar cobran och snigeln om man som vi vill göra här, kanaler i tämligen horisontellt berg? Finns ju berg i alla horisontella riktningar om hålen menar jag.

Om jag borrar hålraderna i V-form (för att få lyftkraft på det horisontella berget mellan raderna), är snigeln kraftig nog att spräcka loss det? Beror på avståndet mellan hålen förstås...?
 
Vad gäller frågorna om hur man jobbar med vinkelkap och mejsel så skar den vinkelkap jag hade så lätt och smidigt ner i berget att det var aldrig frågan om att optimera antalet snitt. Vi skar så långt ner vi kom med kapen och typ en centimeters mellanrum mellan snitten. Hackade loss vad vi kunde och tog fram ned vinkelkapen igen för nästa lager.

Vi gjorde en kanal på ca en kvadratdecimeter i tvärsnitt och två meter lång och det tog inte så lång tid vill jag minnas. En halv dag? Vi gjorde det i småskvättar av olika anledningar, och det kan nog vara bra att vila handlederna emellanåt. Sen slösade vi bort en massa tid på att försöka borra och bila först, och maskiner som inte funkade.

Att använda bilmaskin omväxlande med handmejsel och slägga kan dock säkert vara helt ok och spara armarna.

Jag kommer dock INTE ihåg vilken modell på vinkelkap vi hyrde, annat än att det var en modell större, skivan kan ha varit en 30-40 cm i diameter. Eldriven, inte bensin.
 
Tackar för svaret. Återkommer med resultat:)
 
Man kan även köra med en 300klinga i en vanlig 230mm rondell om man modifierar klingskydd lite och kör med förnuft. då kommer man ca 120mm djupt i ett kap och sprejar man på lite vatten under tiden med tex en avfettningsspruta srån biltema för 40kr så sparar man både lungor klinga o maskin bra.
Hastigheten varierar mycket på bergtypen men jag gissar att man kapar ca 0.5m/minut vid maxdjup.
Ca 2cm breda skivor funkar ok att knäcka lös med slägga o mejsel tycker jag.
 
Tack för svar, 0.5m/minut? är ju rena Greyhound loppet i sammanhanget. :) Har en 230 maskin med 230 diamantklinga från Jula som ska testas. Återkommer med erfarenheter när vi fått uppgrävt kring grunden.
 
  • Gilla
Göran Johansson2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.