Jag håller på med den avslutande planeringen av sommarens projekt - en ny tillbyggnad med pannrum med kulvert till bostadshus. Jag har läst alldeles för många inlägg :) om vedpannor, kulvert och ackumulatortankar och gjort mitt eget försök. Den bifogade ritningen är resultatet och det är nu dags att göra en beställning. Jag inser att allt detta behandlats många gånger innan men skulle vara tacksam om alla ni experter kunde kasta en blick. Naturligtvis vill jag veta om det är helt uppåt väggarna, annars är jag intresserad av tips angående avluftning, dimensioner, muffar på acktank, kranar etc. Röris tyckte det såg OK ut.


Bostadshuset som ska värmas är på 200m2, tillbyggnaden på 110m2. Målet är max 2 eldningar en kall dag som denna vinter (Småland), värme har prioritet över varmvatten och kulverten är en PEX kulvert. Ackumulatortanken är en kompromiss mellan "kan aldrig bli stor nog" och praktisk storlek eftersom vi vill ha plats för lite annat också.


Tar tacksamt emot kommentarer och synpunkter.
 
  • Gilla
Kribbe81
  • Laddar…
Ser bra ut tycker jag...

Ingen vvc?
Och du tänker väl inte dra kallvattnet i kulverten?

Vet inte hur du tänkt men jag skulle ha satt en vvc runt övre slingan och till VVB i huset samt dragit kallvattnet i en pem slang...
 
Redigerat:
C
Man tar inte kallvatten i kulverten, utan varmvattencirkulation. Kallvatten tar man utanför i en PE-slang. Hyfsat korkat att kyla ner värme och varmvatten med kallvatten alldeles intill, eller vad tycker du? ;)
 
Jag kör utan VVC, vill få enklast möjliga lösning. Elberedaren i bostadshuset agerar som en liten "slavtank" så det spelar inte så stor roll om varmvattnet kallnar i kulverten.

Nej, inget kallvatten i kulverten (ser kanske ut så på ritningen) utan en slang bredvid. Kulverten är enkelrör (28) för varmvatten och dubbelrör (32) för värme.
 
RoggeL skrev:
Jag kör utan VVC, vill få enklast möjliga lösning. Elberedaren i bostadshuset agerar som en liten "slavtank" så det spelar inte så stor roll om varmvattnet kallnar i kulverten.

Nej, inget kallvatten i kulverten (ser kanske ut så på ritningen) utan en slang bredvid. Kulverten är enkelrör (28) för varmvatten och dubbelrör (32) för värme.
Det innebär att alla små varmvatten tappningar får elberedaren värma. Det blir bara vid längre tappningar som det hinner komma varmvatten från kulverten typ dusch, bad.
 
Jag tycker el beredaren är en bra ide.Man får varmvatten fort till en lite kostnad.
Kör själv med en i serie efter tanken.
Vattnet blir ju inte så kallt.Det blir ju förvärmt i tanken.
 
RoggeL skrev:
Jag kör utan VVC, vill få enklast möjliga lösning. Elberedaren i bostadshuset agerar som en liten "slavtank" så det spelar inte så stor roll om varmvattnet kallnar i kulverten.

Nej, inget kallvatten i kulverten (ser kanske ut så på ritningen) utan en slang bredvid. Kulverten är enkelrör (28) för varmvatten och dubbelrör (32) för värme.
Låter bra tycker jag.
Några synpunkter har jag.
Jag gillar din tanke att skippa vvc.
Men, kan du då få ett värmetåligare kulvertrör till varmvattnet? Koppar kanske?
Ett klent kopparrör till varmvattnet skulle vara smartare på många olika sätt.
Jag menar, om du ska köra pex måste du nog ha en blandningsventil före kulverten som tar ner temperaturen. Jag tror nämligen inte att pex pallar typ 95° som det kan bli från slingorna i tanken när det är nyeldat.
95° vill du ju kunna köra i kulverten eftersom elpatronen inte behöver gå så mycket då.
Klent bör röret vara eftersom det då inte behöver gå onödigt lång tid innan hetvattnet kommer fram till elberedaren.
 
Om du ska ta ut varmvatten i tillbyggnaden innan kulverten kommer det bli skållhett utan bandningsventil. Kan man ju kanske leva med om man vet om det. Går ju också att sätta en blandningsventil innan tappstället om man vill.
Annars tycker jag det ser bra ut. Kan ju kanske behövas en blandningsventil efter elberedaren i huset som blandar ut varmvattnet. Det kan ju kanske bli skållhett ur beredaren vid långa tappningar, beroende på hur varmt vatten du matar beredaren med.

Lycka till.
 
 
Redigerat:
Edit: Om du redan har pexkulvert och inte ska ändra på det så är det ju som det är. Men som sagt, då får du nog ta reda på hur varmt röret för varmvatten tål och skaffa en blandningsventil före kulvert som tar ner till den temperaturen.
 
Redigerat:
- Varför så grova kulvertrör? Ska man gå över PEX 25 har man så stort värmebehov att 4 m3 inte räcker mer än nån timme. Dimensionera upp tanken en faktor 10 eller ner kulverten :)

- Varför inte en fyrpipig kulvert och spara VVC-pipan till ev. VVC?

- Blandningsventil innan kulvert är självklart.

- Varför en avluftning när du har öppen expansion?? Det är oestetiskt.

- Anslut INTE shunten i toppen av tanken, anslut på laddkretsen.

- Överväg en TVA istället för dubbla slingor det är samma pris. Om du inte har kalkrikt vatten, då sätter du en beredare istället för övre slinga.

- Sätt pumpen direkt efter shunten.
 
Matss skrev:
- Anslut INTE shunten i toppen av tanken..
Varför inte?
 
- Blandningsventil innan kulvert är självklart.

För kulvertens skull eller?? Jag har funderat över hur vilket som ger störst förlust. Att köra 95 gr och inte ladda så ofta eller 65 gr och ladda oftare. Finns det någon som har räknat på det?.
 
roke skrev:
Edit: Om du redan har pexkulvert och inte ska ändra på det så är det ju som det är. Men som sagt, då får du nog ta reda på hur varmt röret för varmvatten tål och skaffa en blandningsventil före kulvert som tar ner till den temperaturen.
Tack för dina synpunkter. Håller med om koppar istället för PEX men budgeten är redan ansträngd och 26m koppar blir lite dyrt. PEX tål väl 60-70 grader permanent?

Det blir både blandningsventiler för varmvattnet i pannhuset och efter elberedaren. Min ritning var mer på systemnivå, detaljer och rördragning överlåter jag till rörmokaren.
 
Tack för dina synpukter!

Matss skrev:
- Varför så grova kulvertrör? Ska man gå över PEX 25 har man så stort värmebehov att 4 m3 inte räcker mer än nån timme. Dimensionera upp tanken en faktor 10 eller ner kulverten :).
Det vore ju trevligt om PEX 25 klarar värmebehovet, alla besparingar är välkomna. PEX 32 kändes lite "säkrare" för riktigt kalla dagar.

Matss skrev:
- Varför inte en fyrpipig kulvert och spara VVC-pipan till ev. VVC?
Det blev dyrare med 4x1 istället för 2+1. Eftersom vi inte tänker köra VVC (elberedare i huset) kändes det lite onödigt med en extra pipa.

Matss skrev:
- Blandningsventil innan kulvert är självklart.
Visst, håller med.

Matss skrev:
- Varför en avluftning när du har öppen expansion?? Det är oestetiskt.
Lite av både hängslen och livrem. Så det behövs inte?

Matss skrev:
- Anslut INTE shunten i toppen av tanken, anslut på laddkretsen.
Jag är lite rädd för att vid uppstart kommer varmt vatten i laddkretsen från pannan, shunten hinner inte riktigt med och skickar för varmt vatten ut i kulverten. Eftersom vi vill prioritera värme tar vi ut det från toppen, riktigt?

Matss skrev:
- Överväg en TVA istället för dubbla slingor det är samma pris. Om du inte har kalkrikt vatten, då sätter du en beredare istället för övre slinga.
Jag började med en TVA från Baxi men "alla" säger att det är "annorlunda", även Baxi. Så jag kröp tillbaka till standardlösningen. Föredrar slinga framför beredare, elberedaren i huset agerar ju buffert.

En begränsning enligt Baxi med en TVA är att man får ut max 50 grader, en slinga kan ge mer och med en blandningsventil kan man ta ner det till vad kulverten tål.

Matss skrev:
- Sätt pumpen direkt efter shunten..
Ritningen är mer en systemritning, jag hoppas att rörmokaren sätter grejorna där de ska vara.
 
RoggeL skrev:
Tack för dina synpunkter. Håller med om koppar istället för PEX men budgeten är redan ansträngd och 26m koppar blir lite dyrt. PEX tål väl 60-70 grader permanent?

Det blir både blandningsventiler för varmvattnet i pannhuset och efter elberedaren. Min ritning var mer på systemnivå, detaljer och rördragning överlåter jag till rörmokaren.
Har för mig att jag läst någonstans (antagligen här) att kopparrörskulvert inte var dyrare än pex. Vet inte om det stämmer.

Bra att dra upp ritning på systemnivå. Om du inte sitter fast i några omständigheter så står du ju helt fri att bygga ett genomtänkt system.

(Jag skulle valt ett klent (kanske 12-15mm? eller nåt) kopparrör (som tål typ 95°) till varmvattnet och skippat vvc.)
Men som sagt, det finns olika sätt att se på saker och ting. Jag tycker du är klok som strävar efter ett enkelt system utan en massa "onödiga" detaljer. Brukar bli mycket att hålla reda på ändå.
Även om du överlåter detaljerna till en rörmokare så tror jag det är klokt att försöka få till en helt komplett ritning som du helt förstår innan byggstart. Det har du igen i framtiden.
 
Redigerat:
roke skrev:
(Jag skulle valt ett klent (kanske 12-15mm? eller nåt) kopparrör (som tål typ 95°) till varmvattnet och skippat vvc.)
Men som sagt, det finns olika sätt att se på saker och ting. Jag tycker du är klok som strävar efter ett enkelt system utan en massa "onödiga" detaljer. Brukar bli mycket att hålla reda på ändå.
Även om du överlåter detaljerna till en rörmokare så tror jag det är klokt att försöka få till en helt komplett ritning som du helt förstår innan byggstart. Det har du igen i framtiden.
Jag diskuterade detta med rörmokaren och ett problem med smala, långa rör är tryckfallet. Kommunalt vatten med 4bars tryck och ett 15mm, 26 m långt rör var inget han rekommenderade. Åsikter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.