Jag håller på med den avslutande planeringen av sommarens projekt - en ny tillbyggnad med pannrum med kulvert till bostadshus. Jag har läst alldeles för många inlägg om vedpannor, kulvert och ackumulatortankar och gjort mitt eget försök. Den bifogade ritningen är resultatet och det är nu dags att göra en beställning. Jag inser att allt detta behandlats många gånger innan men skulle vara tacksam om alla ni experter kunde kasta en blick. Naturligtvis vill jag veta om det är helt uppåt väggarna, annars är jag intresserad av tips angående avluftning, dimensioner, muffar på acktank, kranar etc. Röris tyckte det såg OK ut.
Bostadshuset som ska värmas är på 200m2, tillbyggnaden på 110m2. Målet är max 2 eldningar en kall dag som denna vinter (Småland), värme har prioritet över varmvatten och kulverten är en PEX kulvert. Ackumulatortanken är en kompromiss mellan "kan aldrig bli stor nog" och praktisk storlek eftersom vi vill ha plats för lite annat också.
Tar tacksamt emot kommentarer och synpunkter.
Bostadshuset som ska värmas är på 200m2, tillbyggnaden på 110m2. Målet är max 2 eldningar en kall dag som denna vinter (Småland), värme har prioritet över varmvatten och kulverten är en PEX kulvert. Ackumulatortanken är en kompromiss mellan "kan aldrig bli stor nog" och praktisk storlek eftersom vi vill ha plats för lite annat också.
Tar tacksamt emot kommentarer och synpunkter.
Ser bra ut tycker jag...
Ingen vvc?
Och du tänker väl inte dra kallvattnet i kulverten?
Vet inte hur du tänkt men jag skulle ha satt en vvc runt övre slingan och till VVB i huset samt dragit kallvattnet i en pem slang...
Ingen vvc?
Och du tänker väl inte dra kallvattnet i kulverten?
Vet inte hur du tänkt men jag skulle ha satt en vvc runt övre slingan och till VVB i huset samt dragit kallvattnet i en pem slang...
Redigerat:
Jag kör utan VVC, vill få enklast möjliga lösning. Elberedaren i bostadshuset agerar som en liten "slavtank" så det spelar inte så stor roll om varmvattnet kallnar i kulverten.
Nej, inget kallvatten i kulverten (ser kanske ut så på ritningen) utan en slang bredvid. Kulverten är enkelrör (28) för varmvatten och dubbelrör (32) för värme.
Nej, inget kallvatten i kulverten (ser kanske ut så på ritningen) utan en slang bredvid. Kulverten är enkelrör (28) för varmvatten och dubbelrör (32) för värme.
Det innebär att alla små varmvatten tappningar får elberedaren värma. Det blir bara vid längre tappningar som det hinner komma varmvatten från kulverten typ dusch, bad.RoggeL skrev:Jag kör utan VVC, vill få enklast möjliga lösning. Elberedaren i bostadshuset agerar som en liten "slavtank" så det spelar inte så stor roll om varmvattnet kallnar i kulverten.
Nej, inget kallvatten i kulverten (ser kanske ut så på ritningen) utan en slang bredvid. Kulverten är enkelrör (28) för varmvatten och dubbelrör (32) för värme.
Jag tycker el beredaren är en bra ide.Man får varmvatten fort till en lite kostnad.
Kör själv med en i serie efter tanken.
Vattnet blir ju inte så kallt.Det blir ju förvärmt i tanken.
Kör själv med en i serie efter tanken.
Vattnet blir ju inte så kallt.Det blir ju förvärmt i tanken.
Låter bra tycker jag.RoggeL skrev:Jag kör utan VVC, vill få enklast möjliga lösning. Elberedaren i bostadshuset agerar som en liten "slavtank" så det spelar inte så stor roll om varmvattnet kallnar i kulverten.
Nej, inget kallvatten i kulverten (ser kanske ut så på ritningen) utan en slang bredvid. Kulverten är enkelrör (28) för varmvatten och dubbelrör (32) för värme.
Några synpunkter har jag.
Jag gillar din tanke att skippa vvc.
Men, kan du då få ett värmetåligare kulvertrör till varmvattnet? Koppar kanske?
Ett klent kopparrör till varmvattnet skulle vara smartare på många olika sätt.
Jag menar, om du ska köra pex måste du nog ha en blandningsventil före kulverten som tar ner temperaturen. Jag tror nämligen inte att pex pallar typ 95° som det kan bli från slingorna i tanken när det är nyeldat.
95° vill du ju kunna köra i kulverten eftersom elpatronen inte behöver gå så mycket då.
Klent bör röret vara eftersom det då inte behöver gå onödigt lång tid innan hetvattnet kommer fram till elberedaren.
Om du ska ta ut varmvatten i tillbyggnaden innan kulverten kommer det bli skållhett utan bandningsventil. Kan man ju kanske leva med om man vet om det. Går ju också att sätta en blandningsventil innan tappstället om man vill.
Annars tycker jag det ser bra ut. Kan ju kanske behövas en blandningsventil efter elberedaren i huset som blandar ut varmvattnet. Det kan ju kanske bli skållhett ur beredaren vid långa tappningar, beroende på hur varmt vatten du matar beredaren med.
Lycka till.
Redigerat:
Edit: Om du redan har pexkulvert och inte ska ändra på det så är det ju som det är. Men som sagt, då får du nog ta reda på hur varmt röret för varmvatten tål och skaffa en blandningsventil före kulvert som tar ner till den temperaturen.
Redigerat:
- Varför så grova kulvertrör? Ska man gå över PEX 25 har man så stort värmebehov att 4 m3 inte räcker mer än nån timme. Dimensionera upp tanken en faktor 10 eller ner kulverten
- Varför inte en fyrpipig kulvert och spara VVC-pipan till ev. VVC?
- Blandningsventil innan kulvert är självklart.
- Varför en avluftning när du har öppen expansion?? Det är oestetiskt.
- Anslut INTE shunten i toppen av tanken, anslut på laddkretsen.
- Överväg en TVA istället för dubbla slingor det är samma pris. Om du inte har kalkrikt vatten, då sätter du en beredare istället för övre slinga.
- Sätt pumpen direkt efter shunten.
- Varför inte en fyrpipig kulvert och spara VVC-pipan till ev. VVC?
- Blandningsventil innan kulvert är självklart.
- Varför en avluftning när du har öppen expansion?? Det är oestetiskt.
- Anslut INTE shunten i toppen av tanken, anslut på laddkretsen.
- Överväg en TVA istället för dubbla slingor det är samma pris. Om du inte har kalkrikt vatten, då sätter du en beredare istället för övre slinga.
- Sätt pumpen direkt efter shunten.
Tack för dina synpunkter. Håller med om koppar istället för PEX men budgeten är redan ansträngd och 26m koppar blir lite dyrt. PEX tål väl 60-70 grader permanent?roke skrev:
Det blir både blandningsventiler för varmvattnet i pannhuset och efter elberedaren. Min ritning var mer på systemnivå, detaljer och rördragning överlåter jag till rörmokaren.
Tack för dina synpukter!
En begränsning enligt Baxi med en TVA är att man får ut max 50 grader, en slinga kan ge mer och med en blandningsventil kan man ta ner det till vad kulverten tål.
Det vore ju trevligt om PEX 25 klarar värmebehovet, alla besparingar är välkomna. PEX 32 kändes lite "säkrare" för riktigt kalla dagar.Matss skrev:
Det blev dyrare med 4x1 istället för 2+1. Eftersom vi inte tänker köra VVC (elberedare i huset) kändes det lite onödigt med en extra pipa.Matss skrev:
Visst, håller med.Matss skrev:
Lite av både hängslen och livrem. Så det behövs inte?Matss skrev:
Jag är lite rädd för att vid uppstart kommer varmt vatten i laddkretsen från pannan, shunten hinner inte riktigt med och skickar för varmt vatten ut i kulverten. Eftersom vi vill prioritera värme tar vi ut det från toppen, riktigt?Matss skrev:
Jag började med en TVA från Baxi men "alla" säger att det är "annorlunda", även Baxi. Så jag kröp tillbaka till standardlösningen. Föredrar slinga framför beredare, elberedaren i huset agerar ju buffert.Matss skrev:
En begränsning enligt Baxi med en TVA är att man får ut max 50 grader, en slinga kan ge mer och med en blandningsventil kan man ta ner det till vad kulverten tål.
Ritningen är mer en systemritning, jag hoppas att rörmokaren sätter grejorna där de ska vara.Matss skrev:
Har för mig att jag läst någonstans (antagligen här) att kopparrörskulvert inte var dyrare än pex. Vet inte om det stämmer.RoggeL skrev:Tack för dina synpunkter. Håller med om koppar istället för PEX men budgeten är redan ansträngd och 26m koppar blir lite dyrt. PEX tål väl 60-70 grader permanent?
Det blir både blandningsventiler för varmvattnet i pannhuset och efter elberedaren. Min ritning var mer på systemnivå, detaljer och rördragning överlåter jag till rörmokaren.
Bra att dra upp ritning på systemnivå. Om du inte sitter fast i några omständigheter så står du ju helt fri att bygga ett genomtänkt system.
(Jag skulle valt ett klent (kanske 12-15mm? eller nåt) kopparrör (som tål typ 95°) till varmvattnet och skippat vvc.)
Men som sagt, det finns olika sätt att se på saker och ting. Jag tycker du är klok som strävar efter ett enkelt system utan en massa "onödiga" detaljer. Brukar bli mycket att hålla reda på ändå.
Även om du överlåter detaljerna till en rörmokare så tror jag det är klokt att försöka få till en helt komplett ritning som du helt förstår innan byggstart. Det har du igen i framtiden.
Redigerat:
Jag diskuterade detta med rörmokaren och ett problem med smala, långa rör är tryckfallet. Kommunalt vatten med 4bars tryck och ett 15mm, 26 m långt rör var inget han rekommenderade. Åsikter?roke skrev:(Jag skulle valt ett klent (kanske 12-15mm? eller nåt) kopparrör (som tål typ 95°) till varmvattnet och skippat vvc.)
Men som sagt, det finns olika sätt att se på saker och ting. Jag tycker du är klok som strävar efter ett enkelt system utan en massa "onödiga" detaljer. Brukar bli mycket att hålla reda på ändå.
Även om du överlåter detaljerna till en rörmokare så tror jag det är klokt att försöka få till en helt komplett ritning som du helt förstår innan byggstart. Det har du igen i framtiden.