Har en kåk från -54 med platta oisolerad på mark som ligger cirka 1½m under mark. Viss fuktvandring har vi upp i väggar även om det syns förvånansvärt lite. De nedersta 2 decimetrarna vid golv är hyfsat poröst bruk dock. (puts på lättbetong)

Utmed en yttervägg har vi inkommande vatten i en slang liggande på golvet, det blir gott om kondens på den. Min tanke är att isolera slangen ordentligt från där den kommer in, genom 2 rum och släppa isoleringen i ett oömt rum med golvbrunn. I rum #2 slangen passerar tänkte jag bygga en låda på typ 20*20 för att dölja slangen. Bör jag tänka på nåt speciellt? Jag kan tänka mig att träreglar ska jag inte använda eftersom de kommer suga fukt ur båda golv och vägg, så plåtreglar får det väl bli. Kanske är inte heller osb eller gips är lämpligt? I så fall vad är mitt lämpligaste alternativ till skivmaterial?
 
Ok ingen som slänger handboken 101 på mig i alla fall, då är jag inte helt borta som anar att det kan vara lurigt :p

Om vi säger så här då, när man inreder en källare med oisolerad platta, hur går man säkrast till väga? Plåtreglar men sen då?
 
Danne031 skrev:
Utmed en yttervägg har vi inkommande vatten i en slang liggande på golvet, det blir gott om kondens på den. Min tanke är att isolera slangen ordentligt från där den kommer in, genom 2 rum och släppa isoleringen i ett oömt rum med golvbrunn. I rum #2 slangen passerar tänkte jag bygga en låda på typ 20*20 för att dölja slangen. Bör jag tänka på nåt speciellt? Jag kan tänka mig att träreglar ska jag inte använda eftersom de kommer suga fukt ur båda golv och vägg, så plåtreglar får det väl bli. Kanske är inte heller osb eller gips är lämpligt? I så fall vad är mitt lämpligaste alternativ till skivmaterial?
Blev nyfiken.

Varför kommer det in en slang med vatten som går genom två rum som du vill spola ner i golvbrunnen?

Men för att svara på din fråga utan att förstå vad du är ute efter, så stålreglar och aquaboard kanske är svaret?
 
Golvbrunnen nämnde jag bara sådär i förbifarten, det är mitt inkommande vatten som går i slangen ;)
Kallt vatten från brunn möter inomhus likamed kondens, därför vill jag isolera slangen för att bara få kondensen i det rum golvbrunnen finns i (ifall det nånsin skulle bli sådana mängder kondens..tveksamt men ändå). För att få rummet med isolering "snyggare" utan att inreda det fullt ut, vill jag bygga en låda i golv/vägg vinkel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.