Vi har precis byggt ett nytt litet 80 kvm hus. Vi gjorde all inomhusmålning själva. Det tog väl lite mer tid än vi hade räknat med om man räknar in allt förarbete (spackling och sandpappring). Vi hann bara börja med grundningen utomhus innan vintern kom. Nu har vi fått en offert på 45.000kr från vår byggfirma (inkl allt) att fixa klart målningen utomhus. Känns lite dyrt... eller? Kanske är det värt att ta fram penslarna igen och beta av bit för bit. Vad kan själva färgen kosta om vi skulle göra det själva? Vad räknar man med per kvm? Var hittar man bäst och billigast färg?

Tacksam för alla tips...
 
Du ska inte pruta på färgkvaliten utvändigt, det är stor skillnad...
Jag skulle rekomendera Alcro Bestå system, om du inte ska ha slamfärg.
Fråga en färghandlare hur mycket färg han tror det går åt. Den är inte billig, men ska enl tillverkaren hålla i upp till 15år.

Svårt att säga om 45' är dyrt när jag inte sett huset.
 
TS. Du skriver att ni hann med grundningen...
För att erhålla bästa resultat, kör med samma färg tillverkare. Ni bör inte blanda. Följ deras anvisningar. Ni bör få hjälp av färg butiken med uträkningen hur mycket färg som behövs.

Kolla detta först. Sen kan ni fatta ett beslut om ni vill måla själva eller inte. Lägg här ett foto på huset. Kanske kan vi hjälpa er med bedömningen ang tidsåtgången.

Ibland kan man påföra färgen med en rolle. Sen dra lite med penseln.
 
Jag vet ju hur jag hade gjort, ni får ju själva bestämma om ni anser er ha tid till det samt om huset är enkelt att komma åt att måla överallt för själva målningen är inga konstigheter bara man gör allt i rätt ordning och inte snålar med nån billig färg.

Grunden kan ju rollas likaså foder,vindskivor mm.

En annan bra sak är ju att mätta allt ändträ med träolja.

Bra färg kostar så räkna med att den kostar runt 1/4 av 45000 cirkus inkl tillbehör.

Behöver ni hyra byggställning så kostar inte det så himla mkt kanske 100-150kr/dygn för 2plan (5-6m).Den kan ni ju spara tills ni gjort klart resten som ni når med vanlig stege.

Som nämnt är det ju svårt att bedömma tidsramen beror ju på många faktorer.
 
Tack för alla tips!

Som ni ser, hann vi som sagt inte klart med grundningen :)

8319_1223457861035_1066629939_30700426_8205804_n.jpg
 
45 laxar tar (i alla fall mig) mer än 2 månader att jobba ihop...

Med familjens hjälp och kanske några vänner så är det gjort på ett par helger. Jag hade gjort det själv :)
 
Anlita målare tycker jag.
45.000 kr tycker jag låter rimligt. Dessutom får du garanti.
Man ska ALDRIG snåla på färg!!!!
 
danne007 skrev:
Anlita målare tycker jag.
45.000 kr tycker jag låter rimligt. Dessutom får du garanti.
Man ska ALDRIG snåla på färg!!!!

Garanti på vad? Och hur länge?
 
kamilenski skrev:
Garanti på vad? Och hur länge?
Hoppsan. Garantin kanske bara gäller vårat företag. (2 år tror jag det är)
Garanti att allt blir riktigt gjort dessutom.
 
Aaah... Inte ett råd i all välmening, utan ett råd i egenintresse för yrkeskåren. :rolleyes:
 
För 45000 hade jag målat själv med ett mycket BRA garanti!. DVS följa färg tillverkarens anvisningar och göra arbetet rätt från början. Dokumenterat med fotografier och kvitton.

Då gäller garantin! Då vet jag att det håller i minst 10 år och är rätt utfört!
 
kamilenski skrev:
För 45000 hade jag målat själv med ett mycket BRA garanti!. DVS följa färg tillverkarens anvisningar och göra arbetet rätt från början. Dokumenterat med fotografier och kvitton.

Då gäller garantin! Då vet jag att det håller i minst 10 år och är rätt utfört!
Visst att man ska göra det själv om man vet hur man ska göra, blir alltid billigast så.
 
joflopp skrev:
Aaah... Inte ett råd i all välmening, utan ett råd i egenintresse för yrkeskåren. :rolleyes:
Njae, ta det som du vill men har sett skräckexempel. Verkar som folk tror det är lätt att måla rätt.
 
danne007 skrev:
Visst att man ska göra det själv om man vet hur man ska göra, blir alltid billigast så.
Om man tar reda på hur det BÖR göras, blir det billigast och bäst!

Slarvar man, blir det problem...
 
Om man halkar på stegen, trillar ner och bryter ryggen, då blir det dyrt...

Vet en kille som skulle måla om sitt plåttak, ramlade ner och bröt nacken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.