Har funderingar på att bygga ut vårt fritidshus (permanentboende) på 60 m2 som är byggt i vinkel.
Så som huset ligger på tomten känns det som att ett taklyft är den bästa lösningen..?
Vi kan inte fortsätta bygga utåt från sovrummet (se skiss) då det blir för nära tomtgränsen och åt andra hållet (så att huset skulle se ut som ett T) är det en brant slänt (berg under) vilket inte känns riktigt ekonomiskt om man jämför med att bygga uppåt.. Eller?
Jag förstår att det förmodligen behövs en del förstärkningar på huset..

Drömmen vore två små och ett mindre sovrum på "ovanvåningen", kanske även en toalett.. På nedervåningen skulle sovrummet tas bort och badrummet ev. bli större.. Är jag ute och cyklar?

Om man ska göra ett taklyft, är det bäst att först bygga in altanen så att huset blir kvadratiskt? Det borde väl bli lättare att bygga ovanvåningen då? Tänkte om det kan bli en "vinst" med billigare byggnation av ovanvåningen/taket ifall huset är kvadratiskt, och på så sätt kan man bygga in altandelen..
Funderar lite på ett taklyft via Borkas el. Åtvidabergshus..

Det blev lite krångligt nu men ni kanske förstår hur jag tänker?

Bifogar en ENKEL skiss på hur huset är planerat idag.. En ny entré skulle möjligtvis kunna placeras ut mot tomtgränsen...

Tacksam på alla synpunkter..
 
  • Skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill du få en helt ny fullskalig övervåning för annars finns ju alternativet att sätta på nya mansard takstolar och på de sättet få en övervåning. Har gjort de ett par gånger själv och det är ett relativt billigt sätt.
 
Jag håller på men bygga ut och bygga ny våning.. här är från stommresningen i sommras. Spikade själv "lutande" väggen på övervåningen med regelvirke och sen införskaffade takstolar ca 1kkr/st. Att bygga på en våning är inge större problem.
Man bör kolla bara att väggarna klarar belastningen i mitt fall så var min förra utbyggnad i markplan helt ok men dom gamla bitarna hadde 70regel i väggen så jag fick även
byta "alla" väggar på markplan... Det blev ett nytt hus .
Det gamla vardagsrummet ser man inne i det nya..
 
  • hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JonasFapejo skrev:
Vill du få en helt ny fullskalig övervåning för annars finns ju alternativet att sätta på nya mansard takstolar och på de sättet få en övervåning. Har gjort de ett par gånger själv och det är ett relativt billigt sätt.
Är det ungefär det som görs vid det som kallas taklyft? Hur pass många m2 kan man få ut då tro? Vilken höjd krävs för att det ska få räknas som boyta?
Bygger man alls på ytterväggarna något när man byter ut takstolarna?
Mansardtak är det vi har tittat på men just nu endast via de stora taklyftsfirmorna..
 
Krillew skrev:
Jag håller på men bygga ut och bygga ny våning.. här är från stommresningen i sommras. Spikade själv "lutande" väggen på övervåningen med regelvirke och sen införskaffade takstolar ca 1kkr/st. Att bygga på en våning är inge större problem.
Man bör kolla bara att väggarna klarar belastningen i mitt fall så var min förra utbyggnad i markplan helt ok men dom gamla bitarna hadde 70regel i väggen så jag fick även
byta "alla" väggar på markplan... Det blev ett nytt hus .
Det gamla vardagsrummet ser man inne i det nya..

Hur stort var ditt hus från början?

Vårt är ju "bara" 60m2 idag, och med "altanen" inbyggd skulle det väl blir ca 70m2..
Gör du allt själv? Det låter så enkelt med "inge större problem" men har man tummen mitt i handen så känns det som ett vääääääldigt stort projekt :cool:
Vilken har varit den största kostnaden i ditt bygge? Om man utesluter ev. renovering av badrum och kök..
När man ska förstärka väggarna, måste man som du beskriver "byta ut" alla väggarna eller kan man punktförstärka med balkar eller likande på vissa punkter..
Vårt hus är ett "pakethus" från början på 80-talet, så jag kan väl tänka mig att det inte är byggt för en större belastning än idag..
 
Tack för era svar förresten, det är väldigt hjälpsamt och nyttigt när man försöker inse hur stort projekt det egentligen blir :)
 
Mitt hus var 50kvm när jag köppte det 98 sen byggde jag till 25kvm för att få större kök och att kunna avpollitera torrdasset.. Nu bygger jag ut igen så totalt blir det ca 250kvm men då är inte all källaryta inräknat den kommer inrymma ett gym,tvättstuga, dusch och pannrumm + föråd.

Tar man det hela metodiskt och sätter upp delmål så är det inget större problem.. Man får inte stirra sig blind på "allt" jobb..
Visst kan man nog förstuva en vägg.. men jag tyckte det var lika lätt och riva ner det gamla och bygga nytt det blir lättare med anslutningen mellan det man bygger om man har rediga bitar o spika i och att man slipper en massa balkar härs o tvärs för att få till avväxlingar. Men eftersom jag hade byggt ut tidigare så var den delen byggd med beräkning på att jag förmodligen nån gång i framtiden får järnsläpp o bygger en våning till.. Så igentligen var det bara två väggar om vardera 5m som hadde gått att ha kvar.
Den gamla byggaren hadde byggt huset med hammarbandet på 2,37 sen så hadde han tagit ur en bit på takregeln och fält ner den så innertaket hamnade på 2,25m, så jag passade på o höja upp det hela för att få åtminstonde 2,37 i takhöjd i v-rummet där rev jag allt så det blir 2,8 på övervningen blir det 2,5 så ser man på den biten hade det väl varit bäst o riva allt o göra på nytt för att få vettig takhöjd överallt.. men 2,37 får väl vara ok.
Vi är ju tvungna o ha nån stans o bo under tiden så man kan ju inte bara riva allt..
 
Krillew skrev:
Mitt hus var 50kvm när jag köppte det 98 sen byggde jag till 25kvm för att få större kök och att kunna avpollitera torrdasset.. Nu bygger jag ut igen så totalt blir det ca 250kvm men då är inte all källaryta inräknat den kommer inrymma ett gym,tvättstuga, dusch och pannrumm + föråd.

Tar man det hela metodiskt och sätter upp delmål så är det inget större problem.. Man får inte stirra sig blind på "allt" jobb..
Visst kan man nog förstuva en vägg.. men jag tyckte det var lika lätt och riva ner det gamla och bygga nytt det blir lättare med anslutningen mellan det man bygger om man har rediga bitar o spika i och att man slipper en massa balkar härs o tvärs för att få till avväxlingar. Men eftersom jag hade byggt ut tidigare så var den delen byggd med beräkning på att jag förmodligen nån gång i framtiden får järnsläpp o bygger en våning till.. Så igentligen var det bara två väggar om vardera 5m som hadde gått att ha kvar.
Den gamla byggaren hadde byggt huset med hammarbandet på 2,37 sen så hadde han tagit ur en bit på takregeln och fält ner den så innertaket hamnade på 2,25m, så jag passade på o höja upp det hela för att få åtminstonde 2,37 i takhöjd i v-rummet där rev jag allt så det blir 2,8 på övervningen blir det 2,5 så ser man på den biten hade det väl varit bäst o riva allt o göra på nytt för att få vettig takhöjd överallt.. men 2,37 får väl vara ok.
Vi är ju tvungna o ha nån stans o bo under tiden så man kan ju inte bara riva allt..
Tack för ditt svar! Då är det bara att börja klura :)
 
Ska man bygga så pass stort som jag gör, så tar det tid.. Jag räknar med 3år
Och det är för att jag har ett vanligt jobb på dagarna så man hinner inte många timmar på kvällen, man måste ju sova oxo (tyvärr) Det var faktiskt att jag ville ha en tvättstuga som satte storleken på utbyggnad åt ena hållet och pannrummet åt andra, sen råkade det bli så många kvadrat. Men när man ändå bygger varför inte ta i lite..:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.