Hejsan, har sedan två år tillbaka ett sommarhus. Huset har tidigare ägts av ett gammalt par som inte gjort allt helt enligt standard för att uttrycka sig milt. Har hållit på och rättat till fel och snyggat till ända sedan vi flyttade in. Nu har jag kommit till köket, ett stort problem här är att kaklingen som är gjord på väggen bakom köksbänkskivan är gjord direkt på spånskiva. Efter vad jag har fått höra så är trä ett levande material (som kan expandera etc) och lämpar sig dåligt att kakla på, detta tycker jag även kan man se på den nuvarande kaklingen som har väldigt många spruckna fogar och en del lösa plattor. Ett hett tips är ju att spika på renoveringsgips, dock så har jag noterat att vid utrymmet för spisen är det väldigt trångt och jag undrar om det verkligen ryms ytterligare 6 - 7 mm. Finns det något annat man skulle kunna slänga på på spånskivan som är tunnare? Eller är jag felinformerad, går det att kakla på spånskiva?
 
Att kakla på en spånskiva? Ja det går, om den är extremt tätt skruvad och gott limmad, men finns ju ingen anledning då som du nämnde att det är ett levande material.

Men går det inte att slita ner spånet och montera gips?
 
Jo, det går väl men spånet går från golv till tak så då måste jag montera ner all köksutrustning först. Jag hade inte tänkt att det skulle bli så omfattande, helst bara byta ut kaklet mellan bänkskiva och väggskåp samt bort över spis.
 
Det borde väl iofs gå att såga bort spånskivan bara mellan bänkskiva och överskåp och byta mot en skiva i gips?
 
Såga ut med multimaster och skruva på gips. Det är alltid bäst att göra rätt från början.
 
kamilenski skrev:
Såga ut med multimaster och skruva på gips. Det är alltid bäst att göra rätt från början.
Precis.d^_^b Har man ingen så går det med en vass fogsvans åsså.
 
Ja, det är förstås en riktigt bra ide! Vad är en multimaster?
 
Aha, hittade... hm frågan är om man ska hugga in på en sådan. Startset för 2000:- verkar vettigt? Kan kanske komma långt med fogsvans / borr / tigersåg också?
 
Det stämmer att man SKA inte sätta på spånskiva, eller andra träbaserade material. Dock finns det en del goda exempel på att det trots allt fungerar. Det finns även fix och fog som är mer elastiska, som har större sannolikhet att fungera på ett sådant materila. Dock så får man kanske se det som ren tur om det fungerar.

Jag skulle göra som föreslagits. Såga bort spånskivan kant i kant med skåpet och bänksivan. Går ganska lätt med en multimaster. Sätt sedan gips.

Ett alternativ kanske kan vara att sätta en glasskiva istället?
 
Redigerat:
X-Band skrev:
Aha, hittade... hm frågan är om man ska hugga in på en sådan. Startset för 2000:- verkar vettigt? Kan kanske komma långt med fogsvans / borr / tigersåg också?
Det är ett fantastiskt verktyg som du kommer att ha stor nytta av till diverse saker i huset.

Som alternativ så finns det en piratkopia från Bosh som kostar under 1000 lappen. Jag tror att den fungerar helt OK också. Väsentligaste skillnaden tror jag är att Fein multimaster har snabbfäste för bladen.

Jula har ngn billig variant för typ 300. Den kanske man inte skall ha för stora förhoppningar på.
 
X-Band skrev:
Aha, hittade... hm frågan är om man ska hugga in på en sådan. Startset för 2000:- verkar vettigt? Kan kanske komma långt med fogsvans / borr / tigersåg också?
Ja har du tigersåg så, men kom ihåg att det troligtvis sitter rör bakom. När en tigersåg hugger är det bara att följa med in och kapa det som är i vägen.:D
 
hempularen skrev:
Jula har ngn billig variant för typ 300. Den kanske man inte skall ha för stora förhoppningar på.
Julas skakar mer i handen än i materialet.:( går fortare att anställa någon med parkinsons
 
Jag har ju främst rivit väggar med min tigersåg, men jag har rätt bra känsla för att jobba med den vid det här laget. Men som sagt vill man undvika att riskera vatten och el så kanske det är något mindre kraftfullt som bör användas. Ska kolla in alternativen till Fein. Tack för alla bra tips!
 
Jag har testat Jula-varianten. Den är väldigt högljudd och skakar mycket, men handlar det bara om några meter spånskiva så kan man nog acceptera det. Själva verktygstypen (multimaster) är otroligt användbar, och ska du renovera mer i framtiden så tycker jag dock att ett multiverktyg av lite högre kvalitet är en bra investering!
 
Ja visst, det är ju alltid en fröjd att jobba med bra grejer samtidigt så är det också en avvägning mot att man får ganska mycket kakel och bänkskiva för 2000:- Får se hur jag gör.

Förresten, angående bänkskiva. Detta är till mitt kök på landet och jag hade inte tänkt köpa någon värsting utan snarare någon rätt basic ekskiva. Någon som sett någon billig den senaste veckan? Det brukar ju kunna variera rätt mkt i pris beroende på om det är någon tillfällig drive etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.