Vi har för avsikt att leja bort badrumsrenoveringen i vår sommarstuga. Det är reglat cc 60 och golvspån ligger på. Rörmokaren som fått jobbet säger att montering av golvbrunnen kan göras i spånskivan och inte behöver förankras i golvreglarna. Detta förenklar hans arbete men stämmer inte överens med hur jag uppfattat reglerna kring golvbrunnen.

Skulle det räcka om golvbrunnen har stöd i bara en sida av golvregel och i övrigt av golvspån eller måste man kortla en liten box runt golvbrunnen.
Vi kommer ha våtrumsmatta.
Finns det någon golvbrunn som tillåter montering i golvspån ?
 
whoa... vilket bra dokument! :D
 
Intressant läsning. Den gäller keramiska våtrum. Finns det något skäl att något annat skulle gälla för våtrumsmatta ? Rörmokaren verkade bra för övrigt. Det är svårt att berätta för en yrkesman hur han ska göra sitt jobb. Enklast kanske är om man kortlar själv så kan han skrvua dit golvbrunnen. Eller ska man bli tveksam till att anlita honom överhuvudtaget ?
 
Jag skulle i.a.f. bli tveksam till att anlita honom ö.h.t. Om han inte kan peka på en golvbrunn där tillverkaren faktiskt anger att det är ok att montera på det viset.
 
Jag håller precis på med göra badrum i träbjälklag + 22mm golvspån.blir våtrumsmatta.

Enligt GVK så är det faktiskt inte "krav" på montageplatta, se sidan 20 i
http://www.gvk.se/upload/SakraVatrum2009JuniUtgava2.pdf

"Golvavlopp ska vara så fast förankrade i bjälklagskonstruktionen
att inbördes rörelser inte uppstår mellan avlopp, underlag,
tätskikt och golvbeläggning."

Det räcker alltså inte att skruva golvbrunnen i spånet utan den skall sitta i reglarna.

I pratiken så är det ju absolut enklast med just en montageplatta som man skruvar i regelverket(enligt reglerna) och sedan ett fyrkantigt hål i golvspånet. golvspånnet hamnar då direkt på rätt nivå.(montageplattan har en 22mm tjocklek).

Ofta använder man också flytspakel för att få fall mot duchen, kanske passar man på att lägga in värmeslingor i spacklet också. Då finns det förhöjningsringar hos både purus och jafo på tex 13mm.

En montageplatta kostar ca 300 :- så det är knappast för att spara pengar man väljer bort det.
 
pinebar skrev:
Be din rörmokare läsa den här och titta på bilderna, så kanske han förstår att reglar runt golvbrunnen är en ganska bra idé. Och så finns det speciella plattor nu av plast som man kan montera runt golvbrunnen.
[länk]

Intressant rapport! Tack! Den bevisar bland annat att den sista idioten inte är född än.

Jag hoppas inte att jag bidrar till att ersätta de idioter som orsakat dessa fuktskador (tex genom högre försäkringspremie). Dessa tattare måste ersätta sina egennorsakade skador.
 
Fast bara fästa i spånet duger inte, det står dessutom i produktbeskrivningen:

------------------------------
Passar golvbrunnar med 220 mm fläns.
Levereras med 8 skruvar för fastsättning i träbjälklaget samt 6 skruvar för fastsättning av golvbrunn i ramen.
-------------------------------
 
Men med träbjälklaget menas hela golvkonstruktionen...

I annat fall kan du ju gärna förklara hur man ska använda den...

För som jag förklarade har jag fått det förklarat för mig av tillverkaren att den är avsedd för...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Men med träbjälklaget menas hela golvkonstruktionen...
ok, så kanske det är men samtidigt så verkar Jafo's monteringsanvisningar mena annolunda. http://www.jafo.eu/pdf/monteringsplatta2.pdf

Jag skall dricka lite kaffe och vakna till, så kanske jag fattar bättre :-/
 
När jag gjorde mitt badrum 2008 så gjorde jag en träram med kortlingar mellan åsarna + en purusplatta på spån, har ingen lust att riva upp golvet närmsta 20 åren minst..

Följde bara anvisningarna till purusbrunnen som var enkel att följa.
 
Benny_Steen skrev:
ok, så kanske det är men samtidigt så verkar Jafo's monteringsanvisningar mena annolunda. [länk]

Jag skall dricka lite kaffe och vakna till, så kanske jag fattar bättre :-/
Hoppas kaffet fick dig att inse att det är två helt olika monteringsplattor... ;)

Har man möjlighet och konstruktionen är sådan att det går att fästa den monteringsplattan du länkar till så är det absolut bästa varianten, men om man inte har en konstruktion som denna fungerar i så är den andra ett vettigare alternativ än att bara försöka fästa brunnen i spånet för DET är ingen hit...
 
pinebar skrev:
Be din rörmokare läsa den här och titta på bilderna, så kanske han förstår att reglar runt golvbrunnen är en ganska bra idé. Och så finns det speciella plattor nu av plast som man kan montera runt golvbrunnen.
[länk]
Med risk för att vara cynisk - men det är kanske inte helt otippat att rörisen inte har läst detta dokument som framställts av en raketforskare :) Tycker det är ganska vanligt att både snickare och rörisar tar genvägar som kanske inte helt är enligt gängse branschstandard, vilket för oss relativt okunniga är svårt att upptäcka.

Hade jag inte plockat upp denna tråd av en slump, så hade jag varit lyckligt ovetande om att min klåpare till röris gjort precis likadant, dvs fäst brunnen direkt i golspånet. Detta var ca 4 år sedan och han är idag inte längre verksam.

Frågan är nu om jag själv kan göra något. Vill ju ogärna riva upp hela badrummet bara för detta då jag inte har några problem (vad jag kan se). Kan man komplettera underifrån med kortlingar?
 
byggboom: det blir ju inte automatisk läckage bara för han valt att skruva endast i golvspånet. Har du klinkers eller matta ? Matta är ju enklare att inspektera.

Du kan ju plocka bort gallret och vattenlåset, och inspektera att allt sitter fast ordentligt. Och undvika att stå på gallret i den mån det går i framtiden .

hur ser det under badrummet, trä, betong, undervåning ?
 
  • Gilla
Norra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.