Hej alla duktiga forumläsare!
Jag har ett uterum som jag ska bygga på ett befintligt trädäck som står på plintar. De står på en grusbädd nedgrävda 70 cm ned i marken (Sandaktigt markförhållande). Nu börjar jag få ångest över att inte plintarna pallar trycket från uterummet...Kan jag förstärka genom att fästa extrastolpar i golvreglarna och ställa dem på stenplattor ovanpå gruset? Risk för tjälskjutning ? Finns det andra sätt som är bra? Jag vill undvika att gräva upp plintarna!
 
Några förtydligande: Det är ett inglasat uterum med plasttak det gäller. Det befintliga trädäcket står till hälften på en mur,resten på plintar. Den ena nockstolpen kommer alltså på en plint (plintarna är förbundna med en kraftig bärlina,45x170.), liksom hörnstolparna.
 
Hej!
mitt uterum srår på 6 plintar + bärlina i vägg
men jag funderar på att förstärka med lecasten....
 
Hej
Tack för svar! Tänker du lägga lecablock under reglarna, så att konstruktionen hålls uppe. Cementplattor mot marken först kanske?
 
Stolpar på cementplatta låter väl bra.Lecablock måste väl vila på cementplattor ändå så att det blir större anläggningsyta.
Men jag undrar oxo över om det pallar att hålla vikten från ett tungt uterum.
 
Pilla58 skrev:
Stolpar på cementplatta låter väl bra.Lecablock måste väl vila på cementplattor ändå så att det blir större anläggningsyta.
Men jag undrar oxo över om det pallar att hålla vikten från ett tungt uterum.
det är ju relativt, man får ju ta till i antal..
mitt tålde iallafall all snö som var denna vinter.
jag ska iallafall förstärka med lecablock som jag lägger på grusbädden under, 4 områden där det kan ta upp laster bra.
 
Tack Pilla och cust3000! Jag hade kanske hoppats på fler tips och råd men jag fick lite att fundera på. Stolpe har ju den fördelen att jag kan anpassa höjden exakt, men lecablock blir ju stabilt som sagt.

Men hallå därute, fler som kan ge mig råd?
 
Hej jag grävde ner nya plintar till bärande stolparna blev 3 stk men jag har betong pannor på mitt uterum för din del är det nog ingen fara att ställa på trallen
man kan ju förstärka med extra balkar under
mvh svempur
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.