Jag har installerat solfångare av u-rörs teknik i somras och har problem med att reglercetralen (steca 0603) vill starta pumpen även när solen inte skiner. Följden blir ju att den kör ut varmvatten från tanken och kyler i stället för att det tillför energi. Jag har inte problem med självcirkulation utan det verkar som givaren (pt1000) vill vandra upp av sig själv och när det är diff på 8 grader så sätts pumpen igång. Jag har bytt ut reglercentralen flera gånger och även bytt givare. Jag kan ha t.ex 40 grader i botten på ackumulatortanken och -3 grader ute och då visar givaren att det är 60 grader i solfångaren, vilket gör givetvis att den matar ut 40-gradigt vatten. Bryter jag strömmen så går värdet på solfångargivaren tillbaka till 40 grader direkt. Någon som har råkat ut för något liknande eller kan ha förslag på vad som kan orsaka problemet?
 
Fel på referensledningen till din Pt1000-givare, kanske?
Eller snarare på någon av de andra två. Har du bytt kablaget också?
 
Nej, jag har inte bytt kablage ut till givaren och det får väl bli nästa steg. Jag har dock mät upp givaren med kablage och får bara någon ohms skillnad från de andra givarna.
 
Ett sätt att slippa byta kablaget bara för att testa kan ibland vara att koppla in givaren direkt i den utrustning som utnyttjar den. Det fungerar naturligtvis inte då, men du kan i alla fall se om temperaturen som den då anger är stabil. Är den det, men inte när den sitter i andra änden av kabeln, då är det något som är tokigt med kablaget.

I ditt fall är det ju resistorgivare du har, så kablagets typ är inte så kinkigt. Annars brukar det vara fel kompensationsledning eller skarvplint eller så, om det handlar om termoelement.
 
Det luriga är att värdet kan vara hur stabilt som helst men rätt som det är så kan anläggningen vara i gång sent på kvällen och värdet kan vara80-90 grader och så varmt har jag inte ens i tanken. Om jag sedan bryter strömmen till reglercentalen trillar värdet ner till samma som värdet i botten på tanken. Vid något tillfälle har jag sett när det driver iväg och vandrar sakta iväg uppet utan att det är någon sol. Så jag kan inte direkt framkalla problemet eller se något annat samband.
 
Hur har du installerat, då?
Kablaget till givaren, ligger det längs något annat elektriskt som kan tänkas koppla induktivt eller kapacitivt till givarledningen, och på så sätt lura ingången på din styrning?
Har du skärmat givarkablage? Om så, vad har du jordat skärmen i, och hur? Har du provat med att förlägga ett alternativt kablage någon annanstans, exempelvis bara över golvet närmsta vägen till givaren, för att se om det gör någon skillnad?
Har du provat med någon/några ferriter på kabeln?
Har du någon annan elektrisk anläggning som körs samtidigt som du får problem? Värmepump? Diskmaskin? Hembränningsapparat?
 
Efter en mulen vecka kom det äntligen lite sol idag :D. Solen strilade genom träden när pumpen drog igång och solfångargivaren indikerade 47 grader, tänkte nog att det kunde nog vara rätt värde. Efter en liten stund var värdet 60 grader och inkommande vattentemp var bara 40 grader hmmmmm.... bryter strömmen och värdet från solfångargivaren faller ner till 40 grader. Eftersom det är sol idag så får vi se vad som händer. Jag åker iväg för ett ärende några timmar och när jag kommer hem går jag ner i källaren för att se vad mätaren står på, 118 grader och det skulle kanske kunna vara rätt men nu börjar värdet flippa totalt, värdet rullar ner till under 80 förat vända och gå uppigen, och tillbaka igen. Jag springer efter kamera för att filma allt men när jag kommer dit med kameran står värdet på stabila 48 grader, inget händer igen :@ Fortarande sol ute och pumpen rullar vidare till kvällen och värdet är nu 60 grader men när jag bryter strömmen faller värdet ner till 28 grader. Läser av reglerenhet och kan notara att pumpen gått 7 timmar och givit 7 kwh samt att det passerat nästan 1000liter genom systemet. Ny givarkabel är på plats och en ny pt 1000 hänger vid solfångaren för att ta den gamles plats men jag skulle gärna vilja filmat när det flippar ur för det verkar var få som har varit med om något liknande. Kablaget ligger tillsammans med färdigisolerade rör och är skarvat ihop med pt1000 givaren ute vid solfångarna. Rören passerar mitt elskåp med ca 1 meters avstånd, men kablen ligger mellan rören i isoleringen. Har pelletsbrännare som har varit avstängd hela dagen, annars är det ingen annan utrustning som är i närheten.
 
Är allt i samma hus? Har du mer än en central i huset, med fyrledarsystem mellan centralerna?
 
Allt är i samma hus och rören går via källare upp i garage och vind till södervägg. Om du menar elcentral så har jag huvudcentralen 1 meter ifrån rören när de går upp till vinden. Annars har jag två proppcentraler i källaren också. Om du menar reglercentral till solfångaren så har jag bara en och det har varit samma märke som jag har bytt 3 gånger. De har inte fyrledarsystem till sina givare.
 
Förlåt, jag var lite otydlig. Jag menade elcentral. I vissa lägen kan man få något som kallas vagabonderande strömmar mellan olika anläggningsdelar, speciellt om man har elcentraler förbundna med fyrledarsystem (TN-C). Sådana strömmar, som då hittar andra vägar än genom de kablar de borde gå, kan ge upphov till de märkligaste effekter på ansluten utrustning. Allt från totalhaveri till säregna signalnivåer.
De flesta andra tänkbara felkällorna verkar ju vara omhändertagna redan.

Det kan vara svårt nog att hitta när man ser anläggningen framför sig, och direkt omöjligt per sådan här korrespondens. Känner du någon som är kunnig på sånt i närheten av där du bor?
 
Tack för informationen! Har väl inte direkt så många som sysslat med solfångare och är kunniga på området i min omnejd. Har bara vänt mig till återförsäljare och får inte direkt någon hjälp mer än de vanliga felorsakerna som kan yttra sig
 
En ny molnig vecka med lite solglimtar. Veckan har flytit på som vanligt och pumpen har gått ibland när jag kommit hem på kvällen trots det är kolsvart ute:@ Har inte kunnat filma några stora utflippningar, men dock en liten snutt på hur det kan uppföra sig, lämnar det därhän och efter en strålande soldag:D har jag hämtat in 8 kwh. Dock så när solen gick bakom träden 16:00 kunde jag notera att den visade 10 grader fel och fick stanna pumpen manuellt (bryta strömmen så faller värdet tillbaka till sitt rätta värde):S Nåja en ny givare hängde på plats så det vare bara att mäta upp och koppla in -10 grader och det stämmer väl ganska väl av hur kallt det är, låter den hänga där tills i morgon innnan jag stoppar in den i dykröret så får vi se om den följer utetemperaturen.
 
Har haft en ny givare och kabel i två månader och inga spökfasoner än:)
Har dock problem med att det läcker ut varmvatten från tanken bakvägen och tacksam för tips hur man kommer till rätta med detta. Varmvattnet sprider sig i inkommande rör ut till solfångare där det kyls av så det blir ca 1 kwh i förlust varje natt.
 
Det du beskriver verkar att vara självcirkulation .
Om du fäller in en backventil på den ledningen som varmvattnet stiger ur så kanske detta hjälper.

Hälsningar Dr.Frost
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.