Har funderingar på en vattenmantlad kamin till 80 m2 golvvärme i gammal skånelänga.

Har hittat ett antal som ser prisvärda ut mellan 7 - 17k på denna sidan:
http://www.selmac.se/index.php/kaminer

Någon som har provat dessa? Har läst något om att ingående vatten ska vara en viss temperatur, brukar vattenmanteln i sig komma med termostat för att lösa det, eller måste jag komplettera?
 
Hej!
Du ska komplettera med teks. laddomat 21 ell. laddomat 10.

Henrik
 
Du kan säkert använda dig av en blandningsventil, men du bör nog ha en acc-tank också och därifrån ha en blandningsventil.
Jag kör själv på detta sättet.
 
Hej!
Jag har oxå tänkt inhandla en vattenmantlad insats så småningom.
-Har insatserna hos selmac.se separat tilluftsanslutning eller tar dom tilluften direkt ifrån rummet, isåfall går dom bort direkt...
-Om separat tilluft så ser dom ju riktigt bra ut & till rätt pris!
 
Skrämmer liv i den här tråden igen.

Någon som handlat på Selmac.se?
 
ltz skrev:
Har funderingar på en vattenmantlad kamin till 80 m2 golvvärme i gammal skånelänga.

Har hittat ett antal som ser prisvärda ut mellan 7 - 17k på denna sidan:
[länk]

Någon som har provat dessa? Har läst något om att ingående vatten ska vara en viss temperatur, brukar vattenmanteln i sig komma med termostat för att lösa det, eller måste jag komplettera?
Blev det köp från selmac eller blev det nått annat?

Ingen annan som handlat där?
 
Jag kör vattenmantlad kamin liknande den som Nordic har med namn Zuzia (15kw). Den och vår frånluftsvärmepump har värmt hela vårt hus på 175m2 sedan i december. Har 500liter acc.tank laddad med Termovar 28 (samma funktion som laddomat 21). Har bara kört elpatron då vi inte varit hemma.
 
okej det låter ju lovande :) har 170m2 och har tänkt ha en 500 liters acktank.
 
Kaminerna från selmac ser bättre ut än min eftersom det verkar vara keramik runt eldhärden. Har du köpt ännu?
 
okej, jag har inte köpt än blir tidigast till hösten, har många andra projekt före :(
 
Se bara till att kaminen ni köper har sekundärluft och keramisk inklädning så ni får ren förbränning. Jag har ingetdera och får sota en gång i veckan. Lite omständigt men än så länge värt besväret när man sparar 4500kr på 2.5mån.
 
Ska beställa en Edilkamin Klima + skorsten från Nordicheating inom de närmaste veckorna. Den har sekundärluft, men ingen aning om den är keramiskt klädd.
 
Vad menas med sekundärluft?
& varför sotar dessa och insatser med keramisk inklädnad mindre?
 
Sekundärluften tillsätts en bit ovanför glödbädden för att bränna upp oförbrännda gaser så att röken blir renare. Keramiken används för att få upp temperaturen i glödbädden och få en mer fullständig förgasning. Det blir mindre tjära och sot. Det finns andra här på forumet som kan detta bättre, läs här tex http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/103446-tips-foer-viadrusaegarna.html

Klima påstås vara en ren kamin med avancerad förbränning utan keramik. Dock blir den nog väldig varm att ha i vardagsrummet, tänk dig själv en värmefläkt på 8kW. Då ser någon av Edilkamins Thermofire inbyggnadskaminer bättre ut. En sån skulle jag vilja ha. Den kan man mura in i lättbetongsten vilket isolerar totalt. Stenen är kall på utsidan trots fullt ös inne i kaminen. Jag gjorde själv så. Finns billiga i Polen,
http://www.kominki.edilkamin.pl/thermofire-plaski-otwierany-na-bok-p-11.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.