läppglans skrev:
kan man regla upp med vinkeljärn eller håller det inte för golv??

Nej. Absolut inte. Som jag nämnde tidigare i tråden så de bästa salningsmaterialet är antingen klyven ek eller liknande men bäst är mellanlägg av hårdplast.

Slunga in en bild när du är klar, nu är jag ju nyfiken. :)
 
så här långt har jag kommit:

img1313h.th.jpg
 
nu funderar jag på att göra om allt =( för om man trampar i ena änden av bjälken så reser sig den andra änden 3mm. funderar på att köpa 50x 50mm regler och fästa de i betongplattan med skruv. ngn som gjort något liknande innan???
 
läppglans skrev:
nu funderar jag på att göra om allt =( för om man trampar i ena änden av bjälken så reser sig den andra änden 3mm. funderar på att köpa 50x 50mm regler och fästa de i betongplattan med skruv. ngn som gjort något liknande innan???
Hej igen. Som jag ser det på bilderrna så har du använt vanlig spåntad bräda som regel? Blir ju ingen styvhet i det.

Det ser även ut som du inte har satt de på cc60? Blir svårt att montera golvspån.

Ska prova att svara angående 50x50. Självklart kan du använda det, även använda vinklar, inte för att hålla UPP golvet men för att hålla det på plats. Däremot så går ljudet från eventuella bult ner till grannen. Så skulle inte rekommendera det.

Det jag skrev 2010-03-23 21:28 ser jag inte så mycket av.

Lycka till.
 
ok här kommer skissen på en ram. Tänkte först bygga tre rammar som jag sedan limmar och skruvar ihop till en, blir lättare att transportera så vad tycks? sen tänkte jag köra på 50x50mm virke och använda 3mm gummi som fukt/mellanlägg istället för tjärpapp.

är det godkänt nu?:)

sovrumm.png
 
ok här kommer skissen på en ram. Tänkte först bygga tre rammar och en fjärde bit som jag sedan limmar och skruvar ihop till en, blir lättare att transportera så vad tycks? sen tänkte jag köra på 50x50mm virke och använda 3mm gummi som fukt/mellanlägg istället för tjärpapp.

är det godkänt nu?:)


sovrumm.th.png
 
Redigerat:
Fast jag menade att du bygger ramen på plats. fixera den med lämpliga fästmaterial sedan regla som vanligt och sätta underlägg där det behövs.:)
 
ja men då förlorar jag mycket i tak höjd som är redan rätt låg 255cm eller?

ska försöka tänka om lite synd att jag inte uppfatta vad du menade från hela början
 
Redigerat:
läppglans skrev:
ja men då förlorar jag mycket i tak höjd som är redan rätt låg 255cm eller?

ska försöka tänka om lite synd att jag inte uppfatta vad du menade från hela början
Hur menar du att du skulle förlora mer i takhöjd om du monterade det på plats?

Skulle du ändå inte ha det liv med det golvet utanför?

Jag skrev: Eftersom du har tillgång till laser, mät den högsta punkten från färdigt golv, dra av golvskiktet då har du måttet på regelverket är det bara 50, så då blir det 50.
 
Gummi (neopren) under reglarna är en mycket bra idé då det är mycket ljudämpande. Viktigt är dock att inte fästa golvreglarna i underlaget för då går ljudet via fästbeslagen ner i betonggolvet. Det kan dock vara lite svårt att få till om betonggolvet är ojämt.
 
ok då har jag fixat ram, är ju så mycket smidigare nu tack "barajag"! och börjat med balkarna använde de gamla ekplankorna som är ca 3,5cm tjocka iom det är det rakaste och hårdaste jag kunde hitta här, får stötta lite oftare bara för den tjockleken så de inte böjs när man lägger vikt. (de har ju fungerat i cc120 som träplankor så jag hoppas jag kan lita på de)

när jag är klar med det så ska jag ljudisolera mellan träreglarna först lägga isover glasull jag har över och sen fylla på med stenull eller så lägger jag bara stenull som sägs vara bättre ljudisolering.

sen osb 22mm skiva men här kommer en fråga jag läst att osb skiva expanderar mycket, fungerar det ändå om jag spikar och limmar till en längd av 5.6m?
 
Redigerat:
Osb på golv? Har aldrig gjort det, men varför krångla till det när det finns bra golvspån alternativt golvgips. :S:D
 
o nej nu när jag har nästan reglat klart har min granne tipsat mig om ngt helt annat:

1.rulla ut plast på betong plattorna

2.hälla ut keramik kulor keramzit
keramzit.jpg

3 hälla på en blandning utav 2 säckak cement blandad med 6 säckar sand i två omgångar

4 lägga foam eller kork och laminat

vad göra nu?? gäller att välja rätt för jag ska fortsätta sen till vardagsrummet
 
Alla sätt är bra utom de dåliga.:D

Jag använder plast lika ofta som alkoholfria drycker på fest.:D Nja nästan,
Är personligen mot plast på betong, men det är ju jag det.

Men i Norge ska det ju plastas både en och två gånger, så då vet jag var du är. höhö
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.