Hejsan!

Ja har ett gammalt kilsågat golv som ligger ute i en vedbod (säkert 30kvm).. Den tidigare ägaren hade fått de av någon granne när de rev sitt hus och byggde ett nytt och la de då i vedbon!!!

Det känns ju väldigt tråkigt och onädigt att ha ett gammalt fint golv i vedbon.

Så min fråga är om det skulle vara nån idé att försöka rädda golven? Vi har iallafall ett gästrum som vi skulle kunna lägga in de.

Golvet har legat på reglar så de har inte legat direkt mot marken så förhoppningsvis är de inte röta i hela golvet utan bara nån enstaka del av de.

Ja tänkte att man kunde ta upp golvet och hyvla/slipa till dem, såga bort dåliga delar & kanter och hyvla ny spont och not (om de behövs). Sedan såga till dem i rätt längder och lägga in dem löst i de rum de ska ligga.. sen ställa in några fuktbollar och låta dem ligga i nått år innan man lägger in dem på riktigt.. De kommer ligga direkt på plastmatta och spånskivor så golvet ska inte vara direkt bärande...

De borde väl gå? Rummet de ja i såfall skulle lägga de i är ca 10kvm så de är bara 1/3 av golvet som behöver användas..
 
Klart det går, du har ju själv beskrivit hur du ska göra. ;) Skulle däremot inte lägga det på plastmatta, det kommer garanterat förstöra golven. Speciellt om du tänker såpskura.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Klart det går, du har ju själv beskrivit hur du ska göra. ;) Skulle däremot inte lägga det på plastmatta, det kommer garanterat förstöra golven. Speciellt om du tänker såpskura.
Ah okey.. nä de är ju ingebra.. Ja tänkte ha kvar den för att de golvplankorna kan nog vara ganska fuktiga just nu och då tänkte att de kunde sprida sej till grunden eller nått... kan ju i och för sej lägga in plankorna i nån vecka innan ja lägger ut dem.. så kanske endel har försvunnit iallafall...

Aja.. nämen då äre väl bara att köra och hoppas på de bästa :)
 
Dr_Jerkyll skrev:
Klart det går, du har ju själv beskrivit hur du ska göra. ;) Skulle däremot inte lägga det på plastmatta, det kommer garanterat förstöra golven. Speciellt om du tänker såpskura.
Varför skulle golvet bli förstört av att ligga på plastmatta?
 
förstört av plastmatta blir det väl för att plasten inte släpper igenom fukt medan trägolvet gör det, alltså fastnar fukten vid mattan och alltså på undersidan av trägolvet. I min värld borde det bli så iaf.
 
Men om plankorna är "ganska fuktiga" så borde du väl ta in dem och låta dem torka inomhus innan du sätter dit dem. Annars lär de ju torka och ge rejäla mellanrum senare.
 
Om du snabbt vill torka brädorna är det bättre att först torka dem ute under våren.
Ströa ordentligt på ett täckt blåsigt ställe så kan du ta in dem till midsommar. Att sen anpassa bräderna till inomhusklimat tar minst fram till nästa vår. Det är torrt
inomhus på vintern.
 
Ja, det är ju sant förstås - att lägga fuktiga bräder på plastgolv kanske inte är det allra bästa. Men när de har torkat? Är det då ok att lägga golvet på plastmatta eller blir det förstört då också? Tex vid såpskurning som Dr_Jerkyll säger. Vi står nämligen inför detta i hallen med en gammal, hemskt svåravlägsnad, plastmatta som vi vill lägga grangolv på. Och såpskura.
 
dengroth skrev:
Ja, det är ju sant förstås - att lägga fuktiga bräder på plastgolv kanske inte är det allra bästa. Men när de har torkat? Är det då ok att lägga golvet på plastmatta eller blir det förstört då också? Tex vid såpskurning som Dr_Jerkyll säger. Vi står nämligen inför detta i hallen med en gammal, hemskt svåravlägsnad, plastmatta som vi vill lägga grangolv på. Och såpskura.
Låt logiken bestämma. Lägger ni ett golv, som ni vet med er inte är 100% tätt och det ligger en plastmatta (badkar) under så kommer det väldigt lite vatten på det, så dunstar det. Kommer det lite mer vatten på det så kanske det dunstar. Kommer det mycket vatten på det så dunstar det troligtvis inte, och trägolvet ligger i ständig fukt.
 
Jag tror inte det går att lägga ett trägolv som inte släpper igenom det minsta uns vatten. Nu såpskurar jag inte själv, men som jag förstått ska man använda ganska mycket vatten. Håller med barajag. Med en tät plastmatta under kommer golvet ganska garanterat att börja ruttna underifrån.
 
Ni har förmodligen rätt... suck. Anade väl det men närde ett avlägset hopp om att någon skulle komma komma och frälsa mig. Fasar för mattan, den är fruktansvärt svår att få bort, vet inte alls hur jag ska attackera den. När jag provat går den bara sönder och lossnar i pyttebitar. Och vad gör man med limresterna? Får väl göra ett test med värmepistolen i påsk, något annat tips någon?

Vi tänkte iofs lägga en underlagsmatta i form av linfiberfilt mellan plastmatta och trägolv men det kanske bara gör saken ännu värre?
 
det var bättre förr.:) Då satt grejerna fast.:D

Vet inte hur många olika sätt jag har använt för att få bort gamla mattor, tänkte lista några. Ps: vissa alternativ borde inte förekomma inomhus.
Med varningstexten: Please don´t try this at home.

Ta en cirkelsåg som du ställer på mattans tjocklek plus en mm och kapa den i dm stora bitar.

Spackelspade med hammare.

Stämjärn med hammare.

Kofot med hammare.

Rondell med kapskiva för att få snitta upp den lite här och var så man får ner stämjärn eller annat.
 
Och jag som gnäller över att skura tak och dra några tusen pappspik.... Nej plastmattan måste väck annars kommer du att bli dubbelt olyckligare än när du slet med mattan! Du kan bli drabbad av fuktskador. Oj, det där lät antingen som ett kinesiskt ordspråk eller en rubrik i en kvällstidning ;)
 
dengroth skrev:
Ni har förmodligen rätt... suck. Anade väl det men närde ett avlägset hopp om att någon skulle komma komma och frälsa mig. Fasar för mattan, den är fruktansvärt svår att få bort, vet inte alls hur jag ska attackera den. När jag provat går den bara sönder och lossnar i pyttebitar. Och vad gör man med limresterna? Får väl göra ett test med värmepistolen i påsk, något annat tips någon?
Jag köpte ett "elektriskt stämjärn" på Clas Ohlson när jag skulle ha ner en skumgummiliknande våtrumsmatta som också bara lossnade i pyttebitar. Det gick jättelätt och kändes lite som att klippa får (vilket jag förvisso aldrig gjort utan bara sett på TV) där man liksom skalade loss mattan underifrån i stora sjok.

Limresterna kan gå att ta med sliprondell, men det kanske är smidigare med något starkt medel typ färgborttagning(?)
 
Barkspade... :D

Mycket effektivt till det mesta som sitter hårt fast.

Fast det rekommenderas naturligtvis inte om man har för mjukt underlag eller är rädd om det som är under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.