Jag sitter och tittar på de ritningar vår arkitekt tagit fram för en kommande ombyggnad av vårt hus. Det är rätt så rejäla ändringar, så min gissning är att det bästa att göra är att riva en den del av huset som ska byggas om mest.

Hur som helst, i ritningarna är det nu 304 mm tjocka väggar (alltså från streck på insidan till på utsidan) och c:a 400 mm för taket.

Jag vet inte riktigt vad man menar med strecken, alltså om det är inklusive allt (fasas, isolering, plyfa/gips, etc) eller vad det nu är.

Vi vill ha ett energisnålt hus. När jag tittar på väggkonstruktioner för passivhus så de oftast ut att ha c:a 400 mm isolering i väggarna och i alla fall runt halvmetern i taket.

Jag undrar om det är något att sträva efter, eller om det inte är värt den extra kostnaden (och värdefullt utrymme invändigt eller utvändigt) som extra isolering innebär.

Värmesystem finns redan i form av luft/vatten-värmepump och det är kanske inte ett passivhus vi är ute efter, utan en rimlig trade-off mellan kostnad och energisnålhet.

Flummigt formulerat, jag vet, men har ni några reflektioner eller kommentarer?
 
Finns det inga detaljritningar?

Eller är det för att lämna in och få bygglov?
 
Det jag tittar på är det som vi lämnade in för att få bygglov.

Det känns som att det behöver tas fram lite mer material, någon byggnadsingenjör/konstruktör behöver nog ta ett grepp på det hela. Det kanske inte är en arkitekts jobb?
 
Jo men då får du detaljritning av arkitekten vanligtvis om bygglovet går genom, är ju ingen idé att lägga för mycket jobb på det om ni inte får ett positivt förhandsbesked.
 
hmm, bros ju helt och hållet på vad det är för konstruktion och vad det är för isolering osv, köldbryggor mm.

våra väggar ser ut såhär. puts - minerit - läkt - 100mm gafitcellplast - 170 mm mineralull - plast - gips.

efter fått tillbaka beräkningar på det så ligger det inte långt från passiv hus normerna. men det är på pappret, får se hur det fungerar i verkligheten.
 
Ok,tack.

Blir till att ha en date med arkitekten för att gå igenom vad som behöver tas fram för övrigt underlag. Han har säkert kontakt med nån konstruktör som kan räkna på hållfastheten för vissa delar.

Vem bör man annars konsultera när det gäller byggtekniska frågor? För mig känns arkitekten mest som en formgivare som ser till att huset fungerar enligt de regler som gäller och fungerar för den som ska bo där, men när det gäller val av isoleringsmaterial, uppbyggnad av väggar och tak, etc känns det som att det borde vara någon annan som är expert?
 
finns mängder av byggingenjörer som kan hjälpa till med sådant, byggkonsulter osv, måste ändå ha någon som skall kollat konstruktionen på bygglovet.
 
Jag missade nog att skriva det, men bygglov har vi fått - utan att ha några konstruktionsritningar.
 
Prosit skrev:
Jag missade nog att skriva det, men bygglov har vi fått - utan att ha några konstruktionsritningar.
Aha, ja då är det väl egentligen bara du och arkitekten som vet vad ni kommit överens om.:)
 
Vi behövde de ritningar som behövdes för bygglov, och eftersom vi fått bygglov var det tydligen tillräckligt.

Hur som helst, om jag omformulerar frågeställningen lite:

Om ni skulle uppföra en ny byggnad, hur hade ni gjort med isolering för väggar/tak och vilken typ av konstruktion för väggar/tak hade ni valt? Vilket u-värde hade ni siktat på?

Jag tittade lite på http://www.isover.se/byggkonstrukti...ytterväggar/y-c3-202+träregelstomme,+träpanel och http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/external+walls/default.asp
 
Ja då ska du nog inte fråga mig, jag är alldeles för konservativ när det gäller den typen.

Fick en förfrågan om just detta för ett par veckor sedan, och som jag sa till dem, kan jag ju nämna här.

Jag bygger inte in träreglar och isolering innanför plasten. All kondens går till plasten och rinner ner och blir liggandes på syllen i den inre väggen.

Sen om jag har rätt eller fel, är konstigt nog inte så viktigt för mig, men jag vill inte åka tillbaka om fem år och riva upp något för att någon annan kommit på något som jag inte tror på.
 
Prosit skrev:
Hmm, jag tittar på konstruktionerna på [länk]

Ska man tolka angivna U-värden som att de gäller för hela väggkonstruktionen?

Hur mycket ytterligare tjocklek tror ni att man bör räkna med? Med mina angiva 304mm blir det lite tajt med t.ex. 265 mm isolering?
U-värdet var för isoleringen.

304 är ju lite tajt om du är ute efter så lågt u-värde som möjligt. men en "vanlig" byggnad räcker det ju till.:)

Du får höra vad arkitekten menade, om han ska göra detaljritningen eller om du ska anlita en konstruktör, för jag förmodar att det är en bärande konstruktion med i bygget.:)
 
Ja, en konstrukltör ska anlitas för åtminstone takkonstruktionen - det blir en stor takyta som bara vilar på ytterväggarna (öppet till nock) och speciellt efter den snörika vintern känns det väldigt aktuellt att få till en konstruktion som inte ger med sig/sviktar vid belastning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.