Hej,

är det någon som har någon erfarenhet av Julas solfångare för pool?
http://www.jula.se/solfangare-for-pool-134043
priset verkar inte speciellt dyrt tycker jag, borde man inte t.o.m kunna koppla en sådan (eller ett par stycken) till en VVB?
 
Till poolen lär dom funka bra om man dimensionerar rätt.

Man skulle kanske kunna använda dom till att förvärma vattnet i VVB:n under sommaren till 20 - 30 grader sedan spetsa dom övriga 30 - 40 graderna med elpatron.

Oglasade solfångare passar bäst till lågtemperatur system som tex. pooler eftersom verkningsgraden sjunker drastiskt vid högre temperaturer.

Om man ska ha solfångare för att värma tappvarmvatten (55 grader eller mer) rekommenderar i alla fall jag att man ska skaffa vakuumrör som klarar av det betydligt mycket bättre jämfört med andra solfångare.



Mvh
 
Anglia59 skrev:
Till poolen lär dom funka bra om man dimensionerar rätt.

Man skulle kanske kunna använda dom till att förvärma vattnet i VVB:n under sommaren till 20 - 30 grader sedan spetsa dom övriga 30 - 40 graderna med elpatron.

Oglasade solfångare passar bäst till lågtemperatur system som tex. pooler eftersom verkningsgraden sjunker drastiskt vid högre temperaturer.

Om man ska ha solfångare för att värma tappvarmvatten (55 grader eller mer) rekommenderar i alla fall jag att man ska skaffa vakuumrör som klarar av det betydligt mycket bättre jämfört med andra solfångare.


Mvh
jo, men jag tänkte att för det priset så får man inte många vakuumrör... och att glasa in dessa är ju inte heller nåt stort jobb precis.
 
se där ja, trodde nästan att det var nånting med dom som gjorde att dom blev så billiga.

Vart för någonstans kan man hitta billiga vacuumrör eller kompletta paneler?

Har iofs. inte funderat ut hela min lösning ännu men jag ska nog försöka att få in en extern VVB så man kan få lite "gratis" varmvatten
 
www.sfinx.se säljer både vakuumrör- och plana solfångare
www.solentek.se säljer mest plana solfångare, Svesol Favorit tycker jag är en intressant solfångare till ett bra pris.

Sedan finns det ju även flera som säljer du får söka runt på internet, ett annat alternativ är ju att importera själv.


Mvh
 
Tittar på deras villapaket med plana solfångare i plastmaterial. http://www.jula.se/villapaket-solvarme-137291

Känns billigt.. tydligen ingår rör + styrsystemet med hyfsade inställningsmöjligheter. Jag har efterfrågat kw-estimat på solfångarna. Känns som en enkel teknik att tillverka de plana solfångarna.

Skulle vara intressant om någon har provat? Eller kanske varit inne på något jula-varuhus där de fanns uppe?
 
Går det verkligen att spara pengar på solfångare?
Pakettet med acctank + rör måste kosta över 40000. Hur mycket "värme" får man för dem pengarna?

Ge mig en orsak till att skaffa det.
 
kan du göra vvs-arbete själv?
isåfall lönar sig solfångeri om man accepterar återbetalningstid på minst 10 år.
Räkna med att Du kan spara några tusen kwh/år utan arbete i form av eldning.
Räkna sedan hur du skulle vilja producera dessa kwh istället utan arbete.
Idagsläget handlar det om värmepump som producerar detta billigast.
Nackdelar med vp är att den håller kanske bara 10 år. En solanläggning räknar man håller den dubbla tiden.
Sen vet man inte vart elpriset hamnar.
Låt säga att det fördubblas om några år. DÅ ser solkalkylen annorlunda ut.
Själv har jag byggt nytt och har solfångare som tyvärr inte ger så mkt som jag hoppats - första året drygt 2000 kwh.
Delvis pga jag har satt dem i två väderstreck men bara har en krets som cirkulerar den solvärmda vätskan till ackumulatortanken - väst kyler öst på morgonen som kyler väst på em. I mitt eget fall kan solfångarnas kostnad inte intjänas med dagens elpris på mkt, mkt länge. Men jag är inte ledsen för det. Frånluftsvärmepumpen kommer att hålla längre eftersom den får vila en hel del
 
Redigerat:
sjönära skrev:
Delvis pga jag har satt dem i två väderstreck men bara har en krets som cirkulerar den solvärmda vätskan till ackumulatortanken - väst kyler öst på morgonen som kyler väst på em. I mitt eget fall kan solfångarnas kostnad inte intjänas med dagens elpris på mkt, mkt länge. Men jag är inte ledsen för det. Frånluftsvärmepumpen kommer att hålla längre eftersom den får vila en hel del
Du har ingen motorstyrd växelventil som väljer solfångare i väst eller i öst??
En sådan skulle kunna minska dina förluster. Brukar finnas med i de rörscheman som jag har sett med solfångare i olika väderstreck.
 
har vindskraftsandelar här som kostar 16öre kwa...
blir väl svårt att tjäna nåt på solfångare...
skulle väl ta en 30-40 år innan dom var betalda
har jag fel?
 
jag har 7x 1000 kwh andelar vindel och snart 3 x 1000 kwh mer för just 16 öre/kwh dvs O2.se
Totalpris inkl skatt, överföring, moms, fast nätavgift etc hamnar dock på uppåt 90 öre, dvs ca 50-60 öre billigare än vi hade tidigare. Det betyder att vi sparar 500 kr för varje andel / år. Investeringen ligger på 35000 kr för de första 7 andelarna och de tre ytterligare i år kostar 6700 kr/st. Det blir alltså 55000 kr och således får man en återbäring på de pengarna motsvarande en ränta på 12-13% före skatt.
Betr ventil på solfångarkretsarna så har jag inte fått ngt positivt svar från vvs installatör tidigare på det förslaget men jag kan ju fråga igen
 
Vad gäller vindandelar så har det diskuterats en del hur säkert det är. Vad händer vid en konkurs m.m. Nu ska vi inte glida in på det för mycket så jag får ursäkta mitt OT men jag ville bara poängtera det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.