Andreas_Hansson skrev:
När jag kollade på pellets så kostade den runt 1200kr/ton nu ligger den väll på 2800kr ton..
Sen när?
 
i Skellefteå betalar vi runt 2200 kr/ton
 
nej storsäck 600 kg omräknat i ton. bulk är ganska lika som priserna ligger just nu, 2100 kr tror jag bulk ligger på.
finns många tillverkare just nu runt våra trakter
 
utan tvekan en vedspis,. dels för att den mekaniskt sett är helt underbar och en pellets kammin blir du beroende av att styrning och matning av pellets funkar,,
 
Amatörbyggaren skrev:
Havsutsikt. Det där sista förstod inte jag. Varför måste en kamin kosta 60 000 kr för att vara användbar som permanent värmekälla? Om du menar att det behövs en massa täljsten eller liknande som magasinerar värmen då är jag med. Men om man antar att jag sitter och eldar hela dagen (pensionär) i en billigare kamin så måste jag väl få ut samma energi i stort sett?
Ja, det är inte energiförlusterna som är problemet, snarare att kaminen inte har isolering och i skorsten avsed för så höga permanent temperaturer. En billigare kamin tål att eldas i och håla en hög temperatur på en begränsd tid, sedan svalnar den innan du blir sugen på en brasa nästa helg. Om du eldar konstant så är inte godstjocklek och isolering dimensionerat för detta. Dessutom kommer du att köra slut på kaminen i förtid.
 
Missade tidigare att trådskaparen undrade över ved/pellets för myseldning o då säger jag ved, Även om jag tycker det är dyrt mys då sotningar o brandskyddskontrolerna görs fast den inte används.. ser man till kostnader för drift/inköp o installation så tar jag o åker iväg på mys istället :)
 
2an skrev:
Missade tidigare att trådskaparen undrade över ved/pellets för myseldning o då säger jag ved, Även om jag tycker det är dyrt mys då sotningar o brandskyddskontrolerna görs fast den inte används.. ser man till kostnader för drift/inköp o installation så tar jag o åker iväg på mys istället :)
Fast sotning och brandskyddskontroll görs ju även om man har en pellets kamin.

Man får helt enkelt ansöka om att sota själv.

Intervallen för brandskydds kontrollen på en mys eldad kamin är 8 år. Inte mycket att bråka om..
 
Amatörbyggaren skrev:
OK. Då är jag med
Välj en gedigen kamin av gjutjärn så blir det mindre aktuellt med dom bekymmer Havsutsikt beskriver. Den har oftast bra tyngd, tål värmesvängningar bättre än svetsad plåt, enkel att hantera :)
gaia
 
om jag får tycka, så tycker jag absolut ved kamin! men vi alla har ju olika behov,,,, vill man ha jämn värme fördelat över dygn, så e det nog bättre med pellets. men klarar man av kallras, så kan man köra på vedkamin. jag har gjutjärn. kanon! och vad jag förstått så ÄR pellets dyrare än ved. men allt beror iofs på hur mkt man vill jobba själv. ska man ha kapat o kluvet, ja då får man ju räkna med högre pris. beställer man i 3 meters längder o fixar resten själv, ja då blir det billigare. sen kan man ha "kontakter" med skogsfolk. finns alltid skogsägare som e tacksamma att man kan komma och röja sly, o annat skit i deras skogar. på så vis gör man allt jobb själv för nästan ingen kostnad alls... en vedkamin kräver ingen el. tänkte på om strömmen går tex...
 
Andreas_Hansson skrev:
Fast sotning och brandskyddskontroll görs ju även om man har en pellets kamin.

Man får helt enkelt ansöka om att sota själv.

Intervallen för brandskydds kontrollen på en mys eldad kamin är 8 år. Inte mycket att bråka om..
Visst är det så

Ang intervall för brandskydd så görs det vart 4:e år här oavsett hur mycket du eldar :@
Lika så sotning, a gång/år i kaminer o 2 ggr/år ved/pellest oavsett om man kör elpatron halva året, Klagar du blir det direkt tjafs o prat om eldningsförbud.. Därför är det ingen som törs/vill köra egensotning där jag bor för då lär man väl få tjafsa o valsa detta dagarna i ända..
 
2an skrev:
Visst är det så

Ang intervall för brandskydd så görs det vart 4:e år här oavsett hur mycket du eldar :@
Lika så sotning, a gång/år i kaminer o 2 ggr/år ved/pellest oavsett om man kör elpatron halva året, Klagar du blir det direkt tjafs o prat om eldningsförbud.. Därför är det ingen som törs/vill köra egensotning där jag bor för då lär man väl få tjafsa o valsa detta dagarna i ända..
Maffia fasoner. Det är väl bara att be om ett föreläggande och överklaga.
Min sotare är nog inte så glad på mig då jag har ifrågasatt dom en hel del :D
 
Jag sotar då min skorsten själv 2-3ggr/år, får ju hem besked om en tid då sotning ska ske, ringer bara och avbokar tiden = inga problem.

Vill minnas att får ansvara för sotningen själv igen men det kanske inte gäller alla kommuner...däremot besiktning av värmekälla + skorsten slipper man inte undan dock vilket är bra på sätt och vis.

Har ju en vedspis och den + skorsten besiktigas varannat år mot tidigare vart 4e, och som jag förstått så är det fortfarande vart 4e på kaminer.

En annan sak lite mer OT... vart kan man köpa färdiga glidskydd för stegen? ( sotarn har nämnligen anmärkt på det i några år nu..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.