Dom känns ju som att dom borde vara skonsammare mot gräsmattan. Men båda knivarna ska väl fungera så at gräset ska "försvinna"?
 
Vi skaffade oss en Husqvarna Master garden -96. Den kör med multiclip, vilket fungerar alldeles utmärkt (förutsatt att man klipper tillräckligt ofta). Vår maskin 5,5hk och mindre skulle jag inte vilja ha på en multiclip.

gådeberg: Vår multiclip har liknande typ av kniv som din översta, svårt att se på bilden men vår har knivarna vinklade för att kasta klippta gräset uppåt med yttre halvan av knivarna och nedåt med inre halvan..solklart eller? ;D nackdelen är att vid påkörning mot ex. en liten stubbe kan man i princip hälsa hem, jag vet :-/ krökt kniv, krökt motoraxel, trasiga motorfästen, förgasaren slogs loss...sån tur var ingick en "påkörning" i garantin :D

Den undre bilden har samma knivar som svärfars gamla Klippo, ingen multiclip men däremot stryktålig. klarar högre gräs.
 
Cometen som jag skrev om tidigare inlägg har en kniv som liknar den nedre bilden men med 6 knivar. Ska kanske förtydliga lite då det kanske uppfattas som bara negativt.
Det är en mycket stabil klippar och den har en mycket bra hastighet på drivningen, passar bäst för lite större tomter. Den rullar även lätt utan inkopplad drivning då den har lagrade metallhjul.
Det negativa var att den har en tendens att samla på sig gräs runt bakhjulen som sedan släpper i små strängar om gräset blir lite tjockt, behöver alltså inte vara långt utan en tät och kraftig gräsmatta. Det sitter två metall fjädrar som ska rensa hjulen men inställningen av dem är känslig, någon mm för mycket avstånd till hjulet gör att de inte rensar bort gräset förrän det blir så mycket att den släpper i en liten sträng.
Men jag är också van vid att tidigare haft en Stiga Turbo med uppsamlare som har en "plastfläkt" som fungerat lite som en damsugare av gräsmattan vid klippning.

Men det är ingen dålig klippare och den skulle säkert klara minst 30år om man inte totalt misshandlar den. Har faktiskt en gammalt Klippo"ök" av okänt årtal, nu som andramaskin i stugan, och den har klarat både stock och sten.
 
Mannehund skrev:
Den undre bilden har samma knivar som svärfars gamla Klippo, ingen multiclip men däremot stryktålig. klarar högre gräs.
Det är en typ av multiklipp.... Knivarna klipper sen ska själva tallriken finhacka gräset... Men när tallriken blir gammal o sliten så funkar inte det lika bra längre..
 
Som jag förstått det så är cylindergräsklippare det bästa och ger det bästa resultatet. Atco och Toro Lawnmaster .. modeller som kostar skjortan (enligt mig iaf) kring 18-20.000 så dom är inte ett alternativ.

Vad skall man satsa på .. blir bara mer och mer förvirrad >:(
 
Hej M@ze!

Satsa på:

. fyrtakt

. framhjulsdrift

. tystnad

. lösa knivar som hos Stiga Tornado, enkla att slipa.

Försök hitta en gammal och välskött Tornado så slipper Du alla moderna dödmansgrepp som bara krånglar till´et.

per
 
Hjälp oss M@ze, beskriv ditt behov och krav på hur gräsmattan ska se ut. T.ex. om du oberoende av sommarväder vattnar den så att den alltid är knallgrön, vill du bara klippa max en gång/vecka och accepterar att gödsla den 2-4ggr per år.
Klipper du alltid två gånger i veckan, vattnar så att den alltid är grön och med kort perfekt höjd, dvs golfgreen, japp då ska du välja en cyliderklippare.
Du vill klippa max en gång/vecka kanske mera sällan men ändå ha en ren fin matta då ska du välja en uppsamlande maskin och t.ex. kompostera gräset.
Det finns många svar och maskiner som passar för olika behov
 
Skall försöka förklara så gott det går.

Jag har satt ner ett bevattningssystem från Toro där jag har för avsikt att bevattna så inte gräset blir gult och brännt. Sen kommer jag nog att gödsla osv för att mattan skall hålla sig grön och fin. Men det medför ju såklart att man får klippa oftare .. det finns inga genvägar till den fina mattan :)

Cylindervarianten är på tok för dyr, manuell orkar jag inte med då det är 1000kvm att klippa.

Det man är frågande om är ju om man skall satsa på en mulcherklippare (ingen aning om det är bra), uppsamlare (vilket gör att det blir mkt tömma hela tiden). Inte helt fel att ha så bred klippare som möjligt helst över 50 bred.

Dom jag sneglat på är Toro, Klippo och Stiga Pro

Budget .. kring 5-6.000 nånstans
 
Du har vill ha en grön och välskött matta, har redan reflekterat över en cylinderklippare. Jag skulle välja en klippare med uppsamlare, t.ex. en Stiga eller Klippo, men du får räkna med 4-5 tömningar/klippning. Har inte kollat konstruktionen på de nya Stiga Turbomodellerna om de fortfarande har ett fläkthjul som min gamla maskin har och samtidigt städar gräsmattan från löv/pinnar.
Mulcher kan fungera men kan lämna rester.
 
Om man bara kunde få tag i en ny tornado...

Vi hadde tre och bättre klippare finns inte, det enda som strulade var drivningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.