Vad kollar ni på när ni sorterar i denna djungel av villkor? Vad är viktigt som förstahusägare att ha med i sin försäkring?
 
Tro mig, ALLA försäkringsbolag har koll på om du har betalningsanmärkningar. På samma sätt som att alla telekombolag, bensinbolag, elbolag osv. Det är en helt naturlig del i ett bolags riskhantering. Personligen är jag jättetacksam att försäkringsbolagen till viss del "straffar" oss med betalningsanmärkning. Om man lyfter blicken och tittar på ett kollektiv så ÄR folk med anmärkning generellt mer slarvig. Flera anmärkningar gäller som många vet obetalda p-böter. I rest my case... Man har slarvat med parkeringen och sedan med betalningen (efter 2-3 påminnelser). Det slaviga beteendet slutar såklart inte där utan resulterar lätt i borttappade mobiler, kraschade kofångare och vad det nu kan vara. Är det inte orättvist att vi ALLA ska vara med och betala på detta? Jag tycker det i alla fall. OM det vore möjligt för bolagen att pricka på precis de som är de verkliga otursnissarna/slarvnissarna och prisa dem på rätt sätt så skulle de ALDRIG kunna teckna försäkring, och det tycker jag också är lite orättvist. Jag har inga problem med en högra ingångspremie för folk med betalningsanmärkning. Jag tycker att det är fel att säga att man straffar de stackare som redan har det svårt. Jag tycker snarare att de (generellt!) bereds en möjlighet som de annars kanske inte skulle få.
 
Insplanet tjänar provision på att föreslå de bolag som samarbetar med dem, vilket bara är småbolag som täcker högst 10% av marknaden. De tjänar ingen provision på att föreslå något av de stora bolagen som täcker ca 85% av marknaden, och jag har inte hört talas om att det har hänt. Vill du ha en offert från något av de fyra stora bolagen (Länsförsäkringar, Trygg-Hansa, If och Folksam) får man gå till deras webbsidor. Det kan löna sig mycket, och tar bara 10 minuter extra.
 
Ingetnamn har förstås en poäng i att F-bolagen inte alls "straffar" dem som har betalningsanmärkning. Man bara utnyttjar dem som man begagnar en mjölkkossa. Jag blev så nyfiken att jag själv kollade fakta i sak.

Folksam motiverar sin extraavgift med att bolaget tar en risk. Det finns de som tecknar en försäkring utan att betala premien. Försäkringen annuleras först flera veckor in på giltighetstiden. Inträffar en skada dessförinnan täcks den av försäkringen. I denna grupp som åker snålskjuts är människor med betalningsanmärkning överrepresenterade. Därför fakturerar Folksam sin extraavgift för denna grupp kunder, som dock slipper avgiften om man betalar i förskott

Däremot IF fakturerar sitt påslag oavsett om "riskgruppskunden" betalar i förskott eller efterskott. Och vi talar nu inte om några symboliska summor, utan om en premie som blir upp till femtio procent högre.
 
If har helt klart den bästa försäkringen. Det finns ingen på marknaden som täcker så mycket som deras storavillahem försäkring. Generellt tycker jag man ska passa sig för allt för billiga och små bolag, för det säger sig självt det som ska ut måste in. o får de inte in pengar så kan de inte betala ut. du som skrev om Sveland... ja nu har de gått i konkurs och trygghansa har köpt upp dem...tänk om du stått med en större skada på ett hus och så går försäkringsbolaget i konkurs... då står du med skägget i brevlådan. Precis som med allt annat så får man vad man betalar för.
Och med det stora bolagen som LF, IF, TH, Folksam.. ibland är de dyrare och ibland billigare.. finns otroligt många aspekter som spelar roll när ett pris sätts... vad har TH för skadestatistik i området och vad har Folksam?
 
ingetnamn skrev:
Tro mig, ALLA försäkringsbolag har koll på om du har betalningsanmärkningar. På samma sätt som att alla telekombolag, bensinbolag, elbolag osv. Det är en helt naturlig del i ett bolags riskhantering. Personligen är jag jättetacksam att försäkringsbolagen till viss del "straffar" oss med betalningsanmärkning. Om man lyfter blicken och tittar på ett kollektiv så ÄR folk med anmärkning generellt mer slarvig. Flera anmärkningar gäller som många vet obetalda p-böter. I rest my case... Man har slarvat med parkeringen och sedan med betalningen (efter 2-3 påminnelser). Det slaviga beteendet slutar såklart inte där utan resulterar lätt i borttappade mobiler, kraschade kofångare och vad det nu kan vara. Är det inte orättvist att vi ALLA ska vara med och betala på detta? Jag tycker det i alla fall. OM det vore möjligt för bolagen att pricka på precis de som är de verkliga otursnissarna/slarvnissarna och prisa dem på rätt sätt så skulle de ALDRIG kunna teckna försäkring, och det tycker jag också är lite orättvist. Jag har inga problem med en högra ingångspremie för folk med betalningsanmärkning. Jag tycker att det är fel att säga att man straffar de stackare som redan har det svårt. Jag tycker snarare att de (generellt!) bereds en möjlighet som de annars kanske inte skulle få.
du vinner verkligen priset som veckans dummerjöns.
jag har arbetat med försäkringar sedan mitten på 90-talet.
och jag kan säga att dom som mest får 'skador'är dom som har höga inkomster och inga anmärkningar.
där tappas det dyra armband,klockor,inbrott m,m och som t,e,x en dam jag sålde en försäkring åt,hon tappade sitt diamant armband på simhallen.
fick pengar av bolaget men det märkliga var att jag såg damen med samma armband 3 veckor efter förlusten.
hon är en mycket hög tjänsteman inom gymnasieskolan.
en annan kund fabrikör köpte 4 nya cyklar åt familjen,i den perioden var f-bolaget frikostiga med låga självrisker på cykelstölder.
2 veckor efter inköpet så stals samtliga cyklar.
det märkliga var att ändå så hade familjen likadana cyklar i garaget.

båda dessa kunder fick senare anmälan om förs-bedrägeri.
så det är inte alla med bet,anmärkningar som fuskar med premier m,m.
självklart finns många skummisar med bet,anmärkninagr,men kom inte och säg att bara för du inga anmärkningar har att samvetet är vitt för den skull.

det vore som att säga att alla som har en röd bil är kommunist t,e,x
så tänk om istället vad dessa orättvisa priser beror på,jag kan ge en snabb förklaring.
bolagen vill tjäna pengar på en grupp människor bara för att dom kanske får en skada.
 
J
Eva_Thomas skrev:
If har helt klart den bästa försäkringen. Det finns ingen på marknaden som täcker så mycket som deras storavillahem försäkring. Generellt tycker jag man ska passa sig för allt för billiga och små bolag, för det säger sig självt det som ska ut måste in. o får de inte in pengar så kan de inte betala ut. du som skrev om Sveland... ja nu har de gått i konkurs och trygghansa har köpt upp dem...tänk om du stått med en större skada på ett hus och så går försäkringsbolaget i konkurs... då står du med skägget i brevlådan. Precis som med allt annat så får man vad man betalar för.
Och med det stora bolagen som LF, IF, TH, Folksam.. ibland är de dyrare och ibland billigare.. finns otroligt många aspekter som spelar roll när ett pris sätts... vad har TH för skadestatistik i området och vad har Folksam?
Länsförsäkringar är det mest stämda försäkringsbolaget i Sverige.

Jag har haft en ärende i rätten mot dem i flera år nu där de vägrar betala ut enligt avtalet och enligt vår advokat så är detta ett mycket vanligt beteende hos just Länsförsäkringar.

De räknar med att folk inte skall orka ta strid mot dem och bara ge upp.

Så mitt råd är vad som helst UTOM Länsförsäkringar!!
 
Så mitt råd är vad som helst UTOM Länsförsäkringar!!
Instämmer förbehållslöst.

De försökte få mig till vållande när jag i en stillastående bil blev påkörd klockrent bakifrån av en trimmad moped utan bromsar (den hade inte ens vajrarna framdragna!). Anledning? Han var inte försäkrad, så genom att sätta dit mig så fick de in självrisken.

De har också glömt att jag hade två bilar, och när jag sedan fick en skada så var den ena inte försäkrad. Underligt nog så hade de kommit ihåg att skicka räkningarna hela tiden...

Det som fick droppen att rinna över var när en invandrartjej inte fick ersättning efter ett överfall, eftersom "hon får skylla sig själv om hon går ut på kvällen". Ett par dagar efter den nyheten så fick jag ett brev med återbäring. Jag kände mig mig bara äcklad och tänkte att hon skulle fått de pengarna, så jag donerade dem till Amnesty och flyttade alla försäkrningar till Folksam, vilka jag varit mycket nöjda med.

Tricket med försäkringsbolag är att ställa dem mot varandra. När jag skulle försäkra huset så ville Folksam inte ge en fullvärdesförsäkring, eftersom huset var för dyrt. Det var helt omöjligt. Att försäkra till 3 miljoner (vilket var lite i underkant) skulle kosta cirka 15 kkr per år. Jag ringde då till TryggHansa och frågade vad de kunde erbjuda. De erbjöd fullvärdesförsäkring för 12 kkr. Jag ringde då tillbaka till Folksam och berättade om budet från TH, men sade också att jag varit nöjd med Folksam och ville ge dem en chans att toppa det. Då fick jag ett bud på strax över 10 kkr, med fullvärdesförsäkring.

Tänk också på att läsa villkoren. Stirra dig inte blind på priset. Det är bättre att betala lite mer och få ut pengar när man behöver dem.

Det sagt så är försäkringar en underlig företeelse. De är ett hazardspel där man spelar på att man själv ska förlora...
 
Jag fick erbjudande från dina försäkringar på 2700kr för fullvärdes försäkring med allrisk på hus samt försäkrat lösöre på 1 miljon samt fullvärde på garage. De borde väll ses som ett riktigt bra pris och de verkar ha bra vilkor också.
 
Har just varit på Sparbanken för info om att bli Nyckelkund. De erbjuder rabatt på försäkring om man tecknar minst två (bil, villa ex) och gav offert på villahemplus på 3500:- och bil 2000:- (halvförs.)
Idag har jag enbart villaförs, på 2400:- (hemförsäkring via facket) och bil 2400:- hos SalusAnsvar. Frugan har tecknat Allrisk hos Folksam på ca 900:-
Om man nu skulle välja bankens offert så blir det ju faktiskt lite billigare men vad händer med fackets hemförsäkring? Gäller den så man får dubbel ersättning vid skada ;)
Bankens försäkringsbolag heter Tre Kronor Försäkring AB. Nån som känner till dessa ?

Kjell G
 
IF: Jag vet inte hur det är med villaförsäkringar, men jag har haft en livförsäkring och en bilförsäkring hos IF. Samma mönster, billigt första året, sen höjs premien år två med >20%.
 
Den som tecknar sakförsäkringar är överförsäkrad. Om du anmäler exempelvis en brandskada både till ett privat och ett fackligt avtalat försäkringsbolag blir enda effekten att de båda försäkringsbolagen betalar halva ersättningen var.
 
Det är exakt som det redan sagts att sakförsäkringar inte ger dubbel ersättning.

Tre kronor är dotterbolag till Folksam, de har egen skadehantering men viss skadepolicy utvecklas av huvudbolaget som alltid och vissa överprövningar går samma väg

Mvh Lorant
 
Nyfniken skrev:
IF: Jag vet inte hur det är med villaförsäkringar, men jag har haft en livförsäkring och en bilförsäkring hos IF. Samma mönster, billigt första året, sen höjs premien år två med >20%.
Dessutom är väl IF bara bra så länge inget händer....Har man t.ex. bilfösäkring hos IF så betalar de inte ut något om bilen blir stulen. Antingen så har du ny bil och då går den enligt IF inte att stjäla, eller så är den gammal och då vill ingen stjäla den så är det du som kund som försöker dig på försäkringsbedrägeri enligt IF....Minns inte om det var kalla fakta eller uppdrag granskning som hade uppe det är.
 
Ser ett korrekturfel i min egen kommentar: "Den som tecknar sakförsäkringar är överförsäkrad", ska givetvis vara "Den som tecknar FLERA sakförsäkringar är överförsäkrad".

Men ibland kan man förstås undra ... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.