Hej!

vi är i faggorna att bygga ett nytt hus. Detta hus har en krypgrund som standard men vi har valt att ställa huset på en källargrund istället. Den är murad i leca-block och blir som en soutteräng-våning. Tanken är att i framtiden inreda denna med relaxavdelning, tvättstuga och gästrum. Dock kan det dröja några år innan det projektet startas.

Jag har tänkt lägga Isodrän som isolering för väggarna som är under mark redan nu. Men då är frågan hur man ska isolera väggarna när vi senare drar igång "källarprojektet".

Ska man då isolera väggarna inifrån eller ska man göra det utifrån? Utifrån innebär att jag måste gräva i backen igen men jag har hört lite negativa saker när man isolerar inifrån (fukt o dyl). En annan nackdel att isolera utifrån blir ju att det kanske ser lite konstigt ut om underdelen av huset "sticker ut" eftersom Isodränen bygger ut väggen en hel del.

Några idéer?

mvh

Pär
 
När ni nu planerar för detta från början så få man väll se till att husfasaden hamnar längre ut för att få plats med isolering på utsidan. Finns det ens vinst i att inte fixa källaren på utsidan rätt från början?
 
Mja, det är inte så enkelt. Huset är ett prefabhus och de har speciella mått man måste hålla sig till när man gör källaren/grunden. Så det kan vi inte mixtra med.

Och nej, jag skrev ju här för att få tips på hur man ska göra för att göra rätt från början...
 
Inte meningen att svara syrligt. Ledsen om det uppfattades på det viset.
Men visst måste det gå att bygga isolerat hela vägen upp från början? Eller finns inte ekonomin för det just nu? Min tanke är att även om de pengarna inte finns nu så kanske extra kostnaden för att göra detta i efterhand blir så pass mycke större att det kanske aldrig blir gjort. Om nu inte det funkar att göra rätt nu så ta reda på hur husfabrikanten vill ha grunden/källaren byggd med isolering och se om det från den går att bara ta undan den delen.
 
Hej,
Jag står inför liknande problem med skillnaden att jag renoverar ett 70-tals sutteränghus. Jag håller just nu på med att dränera och isolera grunden med den senaste tekniken. Samtidigt håller jag på att renovera insidan. Min entreprenör har klara åsikter vad som gäller när vi pratar om att bygga innerväggar mot en utvändigt isolerad grund. Han menar att man inte skall ha varken isolering eller fuktspärr endast sånskiva/gips för att få den bästa inomhusmiljön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.