Mina föräldrar har en firma hemma för att utöka sin anläggning. Jag var där och tog en titt och blev lite fundersam. Just nu håller de på att dra rör från torpargrunden upp i en tilläggsisolerad del av huset. När jag var där i fredags så hade de borrat sig ner genom golvbjälklaget och rören hängde rakt och snyggt men FRITT (alltså inte förankrade) i väggen. Jag fuderade på hur de tänkte förankra rören eftersom det bara skall vara isolering där.

Nu var jag tillbaka nyss och noterade att elektrikern använt tvåtumsspik som var böjda kring rören och som fixerade dem vid stommen i väggen. Jag kan inte säga annat än att rören satt som berget men det såg inte speciellt proffsigt ut. Dessutom var ju rören "i spänn" eftersom de från början inte var förlagda till stolparna mot vilken de nu satt fast i. Svårt att förklara...

Mina frågor:

1. Använder man verkligen vanlig spik för att fixera elrör?
2. Om rören är i spänn, finns det inte risk att de spricker med åren eftersom de hela tiden är under belastning?

Tack på förhand!
 
Det är nog den vanligaste metoden för fixering, troligen bäst också. Att rören är i spänn är också vanligt.
 
Tack för snabbt svar! Ja, det låter ju betryggande antar jag? Rören är väl rätt "sega" kanske så det är kanske ingen större risk att dom spricker då.
 
Är det riktigt kallt så är risken större att rören spricker.

Jag använder oftast spik. Ibland skruv och AP16. Slang skruvar jag helst med AP.
 
Är väl vanligare med TC-klammer för vp rör nuförtiden. Men Spik funkar. Att röret är spänt är bra, då går det lättare att dra in tråd senare.
 
Jag vet inte, men av någon anledning så tror jag att äldre elektriker använder spik i större utsträckning än yngre. (+ Rikard Ågren, men han använder ju "gubbväst" också så... :D)

Jag använder enbart klammer.

//Patrik
 
Spik är ju billigare, så det är väl en alldeles utmärkt fästmetod...
 
Spik är klart billigast. Så länge du inte behöver betala för arbetstiden, då är nog klammer billigare!
 
Akzid skrev:
så det är väl en alldeles utmärkt fästmetod...
Inte för den ovane. Skulle nog ta ganska långt tid för mig att bocka spik.

//Patrik
 
hmm, det beror nog på hur flink du är med hammaren :)
men vi behöver nog ingen längre utredning om denna frågan... men smidigt med spik när man behöver naja fast lite också... :)
 
Patrik_Hed skrev:
Inte för den ovane. Skulle nog ta ganska långt tid för mig att bocka spik.

//Patrik
allting tar ju tid innan man lärt sig...
 
finns ju annars 16mm tvåbenta lettiklammer, funkar förträffligt bra till VPrör! snabbt att slå in också.
 
En grej jag märkt är att man bör undvika galvade spik. När man bockar den så sprätter det iväg flagor av galvaniseringen, som har en makalös förmåga att träffa i ögat.
 
hempularen skrev:
En grej jag märkt är att man bör undvika galvade spik. När man bockar den så sprätter det iväg flagor av galvaniseringen, som har en makalös förmåga att träffa i ögat.
Av någon anledning så har allt som är litet nog att endast träffa ögat en otrolig förmåga att göra det, jag har t o m fått gummisnodden som höll klorna på brytare förr i ögat. :S
 
Förr, tom före min tid så slog man in en tretum på var sida om röret, sedan lindade man järntråd i en åtta och sedan drog man på spiken med hammarn, men då var det pansarrör.

Spik måste vara bättre än plastklammer, klammern ger sig för lätt och då har man ett rör på vift.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.