Tja!
Jag har en lägenhet på söder i stockholm som jag har börjat renovera nu efter 3 års slappande.

huset är ca 100år och lägenheten är en "1,5:a" på 42kvm.
mitt mål med renoveringen är återställa så mycket som möjligt till orginal skick.

Som ni ser på bilderna så är det inga jätteproblem att skrapa bort alla lager med färg och tapeter från väggarna.

Men på den 3e bilden kan man se att färgen har börjat flagna i taket.
och jag gissar på att samma sak kommer hända om man bara målar över?
jag undrar om någon av er har nån bra idé om hur man får bort färg från puts?
jag har provat att skrapa men en stårspackel utan större succé.

93568255.jpg
vägg 1 påbörjad

59530660.jpg
vägg 1 efter 3 timmar, nästan klart :p

98514922.jpg
tak som flagnar

65261790.jpg
Hall 99% klart. samma deal här förutom att taket inte flagnade. 1 månads arbete
 
Hej,
det där skulle kunna vara limfärg i taket. Om det är limfärg, så släpper den lättare om du sprayar lite vatten innan du skrapar den. Använd t.ex en blomspruta. Dock är det fortfarande ett drygt jobb att ta bort ALL färg. Fråga inte hur jag vet det :|
 
Mycket sannolikt limfärg i taket. Målar du över befintligt skikt så kommer det att fortsätta släppa och till slut dra med sig det nymålade :(

Vattenspruta + skrapa. Därefter tvätt med svamp och rikligt med vatten. Sen är det "bara" att hiva upp 2 strykningar Milltex RF.
 
nemlan skrev:
Mycket sannolikt limfärg i taket. Målar du över befintligt skikt så kommer det att fortsätta släppa och till slut dra med sig det nymålade :(

Vattenspruta + skrapa. Därefter tvätt med svamp och rikligt med vatten. Sen är det "bara" att hiva upp 2 strykningar Milltex RF.
Innan man tvättar ner taket så måste det ytligaste skiktet bort, vilket inte ser ut att vara limfärg eller motsvarande. Dessutom ska det inte hivas upp någon milltex 2 rf innan taket spärrmålats. Kolla den länk som jag hänvisade till i tidigare inlägg så tror jag arbetsgången framgår någorlunda tydligt.
 
Redigerat:
Plejon, du måste först kontrollera att det verkligen är limfärg du har i taket.

Är det inte limfärg har du inget större problem.
Är det limfärg får du stora problem.

Om det nu visar sig vara limfärg föreslår jag att, istället för att riva alltsammans, sätta upp 6mm renoveringsgipsskivor i taket, som du sedan skarvspacklar och målar.
Har du betong i taket (vilket jag inte tror) använder du lim och spikplugg för att fästa skivorna. Har du puts på trä (vilket jag tror) använder du lim och tillräckligt långa träskruv.

Idag har du vad jag kan se en rundad stuck som övergång mellan tak och vägg. Om du använder gips löser du detta genom att sätta upp tillräckligt breda hålkärl (10 cm höga bör räcka), som du målar i samma färg som taket.
 
Kan vara kalkfärg kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.