Behöver byta ut ett par stuprör. De nuvarande är 100 mm, men om möjligt skulle jag vilja gå ner en storlek till 87 mm. Det finns endast 2 stuprännor från taket, som är ca 450 kvm. Finns det något glad byggtekniker som vet hur man dimensionerar stuprännor? Bor vid havet i Göteborg. Tackar på förhand! /OLle
 
Såhär brukar man räkna:

87mm: 50-100m2/stuprör
100mm: 100-200m2/stuprör
110mm: 150-200m2+/stuprör

(Dessa siffror gäller upp till taklutning 1:1 eller 45grader)

Om du nu bara har 1 rör per takhalva så bör du absolut inte gå ner i dimension.

Tips. Tänk på att vända rörfalsen utåt om du har sten-/putsfasad.
 
storstark skrev:
Såhär brukar man räkna:

87mm: 50-100m2/stuprör
100mm: 100-200m2/stuprör
110mm: 150-200m2+/stuprör
....
Tips. Tänk på att vända rörfalsen utåt om du har sten-/putsfasad.
Tack för detta. Nyfiken på ditt tips: vad kommer det sig?

Hälsningar /Olle
 
Detta är pga risken för frostsprängning. Om detta händer så vrider isexpansionen sönder rörfalsen varvid den blir otät. När det då blir tö så kommer ju vatten att läcka ut, och om detta hamnar på en putsfasad så finns risken att den spricker när det blir minusgrader igen.
 
storstark skrev:
Detta är pga risken för frostsprängning. Om detta händer så vrider isexpansionen sönder rörfalsen varvid den blir otät. När det då blir tö så kommer ju vatten att läcka ut, och om detta hamnar på en putsfasad så finns risken att den spricker när det blir minusgrader igen.
Tack!
 
Gammal tråd, men har nog en relaterad fråga.

När man beräknar takstorlek, ska man räkna på takets faktiska yta, eller den yta som motsvaras av en horisontell projektion av taket?
Exempel: (lite orealistiskt, men ändå...)
Takets verkliga yta (ytan av takbeklädnaden) är 5x10m, dvs 50m².
Dock är takets vinkel 37°, så taket motsvarar 4x10m sett rakt ovanifrån.
Ska jag då räkna mitt tak som 50m² eller 40m²?
 
Skall du gör en ritning så kan du ju göra så... men takytan är ju alltid LxB
 
mannos_slagarn skrev:
Skall du gör en ritning så kan du ju göra så... men takytan är ju alltid LxB
Jo, det är klart att det är "takytan" om man avser tex mängden plåt eller tegel som ska täcka det, men frågan gällde snarare vilken yta man ska räkna på när man avgör stuprörsdimensionen. Som synes i mitt, något extrema, exempel ovan så kan det skilja en hel del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.