Hejsan!

Jag bor för närvarande i hyresrätt, men har hängt en del här på forumet och läst med stort intresse, inför framtiden... :)

Nu har jag just avslutat min utbildning, och jag och maken funderar på att flytta till något radhusliknande. Mest lutar det åt en bostadsrättsvariant, eftersom jag tycker det känns aningen tryggare (det är inte mitt problem på samma sätt om taket plötsligt behöver bytas).

Men eftersom jag inte har NÅGON som helst koll (förutom det jag har snubblat över i det här forumet då) på vad man ska tänka på när man köper ett bostadsrätts-radhus, så tänkte jag be om lite input. Både vad man ska tänka på att kolla själv på visningen, och sånt som man kanske annars inte tänker på (brukar man besiktiga även bostadsrätter t ex?).

Så - jag är mycket tacksam för alla tankar ni vill dela med er av!
 
Vi bor i bostadsrättsradhus. När vi köpte det besiktigade vi det inte. Allt INNE i huset ansvarar du för. Allt ute ansvarar föreningen för. Så är det i alla fall hos oss. De har bytt fönster, målat ute etc. Viktigt är att kolla hur föreningen verkar ha det ekonomiskt, hur mycket underhåll de verkar göra etc. Vi har gjort om badrum, borde göra om kök - allt sådant är köparens ansvar. Ute sköter vi trädgård och har byggt altan, men där finns regler i föreningen kring hur altanen får upprättas. Vi får heller inte göra om precis hur som helst inne. Vi har trivts väldigt bra med bostadsrättsradhus. Skönt att slippa ansvara för det ute - men ändå få rå om sig själva inomhus. Annars är det väl att kolla lite som man kollar vad som helst man köper när man köper hus. Standarden alltså. Och fråga mycket om vad föreningen ansvarar för!
 
Tänk på att i en bostadsrättsförening så går ni iprincip i borgen för varandra, om någon i föreningen inte klarar av att betala, så får ni andra hosta upp!
 
Freddy_kruger skrev:
Tänk på att i en bostadsrättsförening så går ni iprincip i borgen för varandra, om någon i föreningen inte klarar av att betala, så får ni andra hosta upp!
Vad har du fått dessa uppgifter ifrån? Jag förmodar att var och en betalar en avgift som skall täcka kostnaderna för föreningen med hänsyn till drift och underhåll. Därutöver torde de flesta också låna till förvärvet. Klarar man inte sina åtagande blir man tvingad att sälja, precis som vid ett vanligt villaköp. I ett sådant läge går föreningen skadelös. De eventuella avgifter som släpar efter regleras då vid försäljningen.
 
Redigerat:
Tack för svar! Det är jättebra att få tips på vad jag ska fråga om mitt ansvar vs föreningens. Men jag undrar också över mer konkret vad jag ska kontrollera under visningen - typ rör, elcentral... (jag bara spånar här, poängen är ju att jag inte vet vad jag ska titta på ;-)) Alltså, vad är det som kan bli dyrköpta erfarenheter om jag inte kollar det i förväg.

(det där med att man i en brf går i borgen för varandra hajar jag inte - det gäller väl bara månadsavgiften i så fall, för själva huset är det väl banken som står för risken på?)
 
white_cheese skrev:
(det där med att man i en brf går i borgen för varandra hajar jag inte )
Det gör inte jag hellre. Äger själv två bostadsrätter men har aldrig hört detta förut. Klarar man inte räntor och ev. amortering för lånet är det en affär mellan banken och låntagaren. Ingen annan i föreningen har några skyldigheter i detta fall.
Det är viktigt att du undersöker objektet noggrant. Har du ingen större erfarenhet av detta råder jag dig att anlita en besiktningsman. Förutom att kontrollera huset, bör du även kolla upp föreningens årsredovisning. Är föreningen välskött? Hur ser underhållsplanen ut? Görs avsättning till yttre fond? Är det aktuellt med några större underhållsåtgärder? Att köpa en bostadsrätt innebär även att man kanske måste delta i styrelsearbetet. Många glömmer eller har kanske inte förstått detta. Hittade denna sida som kanske kan vara till lite hjälp: http://www.omboende.se/sv/Kopa1/Kopa-bostadsratt-/Undersokningsplikt-och-besiktning/
 
En bostadsrättsförening kan mycket väl gå i konkurs och då förlorar du hela din insats.
I en del fall kan man bo kvar som hyresgäst.
Bostadsrätt är inte fast egendom utan räknas till lös egendom dit hör även byggnad på ofri grund exvis arrendetomt, tomträtt som är vanligt i storstäder.
Du får inte fritt förfoga över din del i bostadsrättsföreningen ex sälja till vem du vill eller sälja till vilket pris du vill eller hyra ut utan styrelsens medgivande.
När man lite vårdslöst säger att man köpt en lägenhet , menas eg en del i en bostadsrättsförening.
Kolla föreningens ekonomi ,att alla lägenheter är uthyrda, senaste tak och fasad renoveringar ,rör och el installationer. MLj
 
Att kontrollera årsredovisningen släpper jag på svärfar, som är revisor. Min översiktskoll (innan vi skickar objektet till svärfar för granskning) är hur det har sett ut med höjning av årsavgiften de senaste åren. Ligger den oförändrad eller några procent per år, och det verkar som de utför vettigt underhåll, så känns det hyfsat tryggt. Tänker jag fel då?

Det bör inte vara någon större risk att lägenheterna i föreningen är outhyrda, då det är i Malmö vi jagar radhus... :)

Men allt detta rör ju då hur man kollar upp föreningen. Jag förstår att det är en viktig (are?) del, men det är också den delen som jag har någorlunda koll på.
Den delen som jag inte har koll på är hur man kollar upp själva huset. JanneL skrev att man borde besiktiga huset om man själv inte har koll - gör man alltså det även med bostadsrättsradhus? (Jag tänker att eftersom föreningen är ansvarig för de yttre bitarna så behöver man inte titta så noga på mycket av det som man annars inspekterar när man köper hus, typ grund, tak etc). Min man är väldigt teknisk, och kan nog kolla en hel del, men det vore ju inte fel med någon typ av checklista över vad man inte ska missa.
Är det ändå så att det är en bra idé att ta dit en besiktningsman så är vi inte alls främmande för det - hellre lägga de pengarna nu än få obehagliga överraskningar sen - men frågan är alltså om det är ett relevant förfarande just med bostadsrätter.
 
Mats Lj skrev:
En bostadsrättsförening kan mycket väl gå i konkurs och då förlorar du hela din insats.
I en del fall kan man bo kvar som hyresgäst.
Bostadsrätt är inte fast egendom utan räknas till lös egendom dit hör även byggnad på ofri grund exvis arrendetomt, tomträtt som är vanligt i storstäder.
Du får inte fritt förfoga över din del i bostadsrättsföreningen ex sälja till vem du vill eller sälja till vilket pris du vill eller hyra ut utan styrelsens medgivande.
När man lite vårdslöst säger att man köpt en lägenhet , menas eg en del i en bostadsrättsförening.
Kolla föreningens ekonomi ,att alla lägenheter är uthyrda, senaste tak och fasad renoveringar ,rör och el installationer. MLj
Lite felaktigheter och lite överdrifter.

Du får sälja till vem du vill. Den som köper skall ansöka om medlemskap i föreningen (lyckas inte det så har du inte sålt). Men föreningen är skyldig att bevilja medlemskap till köpare, utom i ett fåtal fall. Dit hör ex. att köparen skall kunna antas klara att betala avgifterna, köparen skall vara en fysisk person, alltså inte ett bolag (vissa föreningar godkänner även juridiska personer).

Förenigen kan inte lägga sig i vilket pris du begär. Finns vissa varianter på bostadsrätter där föreningen har klausuler som reglerar priset, men det är dels väldigt ovanligt, dels tveksamt om det inte bryter mot bostadsrättslagen.

Däremot så får man inte hyra ut i andra hand utan föreningens tillstånd, föreningen är skyldig att bevilja uthyrning i vissa fall, ex. när innehavaren har ett tillfälligt tidsbegränsat arbete eller studier på annan ort.

Visst en brf kan gå i konkurs, det är dock väldigt ovanligt.
 
Jag bor själv i Brf radhus.
Det viktigaste att kolla är det vanliga vid alla bostadsköp: Skicket/läget området, ring gärna på hs ngn granne och snacka lite - goda grannar vill man ju gärna ha.

När det gäller skicket så är du ansvarig för invändigt underhåll (i princip) och föreningen (i vilken du ingår) för det yttre (tak, fasad, VA-stammar etc). I jusr Brf radhus är det lite olika vad gäller uteplatser/trädgård - vad man får göra och vad man själv har ansvar för - det kan du kolla upp...

Det viktigaste är att du kollar upp ekonomin och om det finns planer på stora renoveringar och/eller ev. avgiftshöjningar. Det kan ju också vara bra att kolla vilka värmesystem som använda och vad som ingår i avgiften (ibland ingår både VA, soptömmning, Värme och kabeltv, ibland kanske det är direktel - och då kan det bli en rätt dyr extrautgift på vintern för elen)

Att tänka på, om du kommer från hyresrätt, är också att i en bostadsrätt så kan du inte bara ringa och be ngn kostnadsfritt fixa ditten och datten, går kylen tex sönder så får du köpa en ny själv. Du måste också, eller bör iaf, teckna ett "bostadsrättstillägg" på din hemförsäkring, som täcker skador där föreningen eller en grannes hus blir skadat av ngt som händer ditt hem (tex fuktskador, brand osv) - det är inte så dyrt och alternativet OM det händer ngt kan bli mkt mkt dyrt !

Annars tycker jag det är skänt själv att bo i ett brf radhus, ett slags mellanting mellan lägenhet och villa/vanligt radhus med lite mer trygghet och enkelhet och i vilket radhus som helst är valfriheten och tomten ändå begränsad så nästa steg är, enligt mej, en fullvärdig villa med egen tomt iaf :)
Ett bra val iaf

Lycka till
/K
 
JanneL skrev:
Vad har du fått dessa uppgifter ifrån? Jag förmodar att var och en betalar en avgift som skall täcka kostnaderna för föreningen med hänsyn till drift och underhåll. Därutöver torde de flesta också låna till förvärvet. Klarar man inte sina åtagande blir man tvingad att sälja, precis som vid ett vanligt villaköp. I ett sådant läge går föreningen skadelös. De eventuella avgifter som släpar efter regleras då vid försäljningen.
Javisst, men i och med att området är "föreningsägt" så innebär det att om en familj inte har råd att betala till föreningen, för att täcka gemensamma kostnader som tex. föreningens lån. Då får resterande betala även deras del...
En bostadsrättsförening kan gå i konkurs, då blir bostadsrätten värdelös...
 
Freddy_kruger skrev:
Javisst, men i och med att området är "föreningsägt" så innebär det att om en familj inte har råd att betala till föreningen, för att täcka gemensamma kostnader som tex. föreningens lån. Då får resterande betala även deras del...
En bostadsrättsförening kan gå i konkurs, då blir bostadsrätten värdelös...
Du har rätt i att en Brf kan gå i konkurs, därför skall man kolla på ekonomin.
Det är otroligt sällsynt att det händer - det hände lite fler i början på 90-talet, och händer säkerligen ngn gång då och då nu också men inte är det ofta. Varningstecknen är föreningar, speciellt mindre sådana, med mkt höga lån och redan höga avgifter (vilket då kan omöjliggöra en avgiftshöjning för att sanera ekonomin).

Om en familj inte har råd att betala så skall det otroligt mkt till för att förening går omkull, om det inte är en väldigt liten förening med under ca 10 hushåll.
Säg att det är 100 radhus i en förening med en en avgift på 4500 kr/mån - om en familj inte kan betala så kanske det tar lång tid, säg upp till 10 mån, innan föreingen kan anordna en tvångsförsäljning, föreningen får då ligga ute med 45 000 kr- dvs 450 kr/hushåll extra på 10 månader eller 45 kr/hush/mån- låter inte direkt som ngt akutfall eller hur ? :)

Sen är det absolut och på intet sätt självklart att en bostadsrätt är värdelös vid en konkurs !!
En konkursförvaltare får ta vid, och sedan får man försöka reda upp ekonomin i föreningen.
Ofta försöker man förmå brf att ta upp extra lån och betala in till föreningen, om detta skulle vara omöjligt kan man förstås stå inför problem - men det är inte ngn naturlag att bostadsrätten skulle vara föreverkad !

/K
 
Hempularen:
Jag känner till två Brf som har gått i konkurs bara i Vetlanda kommun visserligen 90 talet men likväl KK, insatserna blev värdelösa, delägarna förlorade allt.
Faktum kvar står du får EJ fritt förfoga över din lösa egendom.
Detta forum är opolitiskt annars kunde vi haft en lång diskussion om Brf och kollektivt boende. /MLj
 
Okej, I get it. Vissa tror att köpa bostadsrätt är något av det mest ekonomiskt riskabla man kan göra. Det tror inte jag.

Upprepar min fråga:
"Den delen som jag inte har koll på är hur man kollar upp själva huset. JanneL skrev att man borde besiktiga huset om man själv inte har koll - gör man alltså det även med bostadsrättsradhus? (Jag tänker att eftersom föreningen är ansvarig för de yttre bitarna så behöver man inte titta så noga på mycket av det som man annars inspekterar när man köper hus, typ grund, tak etc). Min man är väldigt teknisk, och kan nog kolla en hel del, men det vore ju inte fel med någon typ av checklista över vad man inte ska missa."
 
När vi köpte vårt BR-radhus förra året besiktigade vi våtutrymmen (främst badrum då de var omgjorda av privatperson, men bes.mannen kollade även tvättstuga, köket).

Kostade 2500kr.

Det var det enda som behövdes tyckte vi då. Känns bra i efterhand att ha koll på detta då vattenskador är en sån grej man kan bli ansvarig för tex pga felaktiga badrumsrenoveringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.