Till våren måste vi byta fasad på vårat hus. Tidigare ägare har på 40 år målat huset en gång med resultatet att fasaden (framförallt på södersidan) spruckit och böjt sig. Nuvarande fasad är fjällpanel och vi har kommit fram till att vi vill ha samma konstruktion även efter bytet, det passar huset bra. När ändå fasaden ska bytas, känns det lika bra att tilläggsisolera när vi ändå har chansen.

Men med två småttingar känner jag att jag inte kommer att hinna med detta i år. Samtidigt skulle det vara skönt att få det gjort. Min fråga är därför, vad kan jag räkna med för kvadratmeterpris om jag begär in offert på detta arbete? Jag räknar med att kunna riva befintlig panel själv.

Alltså, vad får jag räkna med att betala för tilläggsisolering och ny fjällpanel plus ungefärlig tidsåtgång/arbete? Det skulle kännas bra att ha ett ungefärligt pris när jag får offerterna jag begär.
 
Om tid och ekonomi inte tillåter det så gör det inget om panelen är sprucken och böjd. Spika fast den med lite ny spik och dra på ett lager billig färg så sitter den nog i 40 år till om ni kan leva med utseendet :D
 
hur stort är huset?...1 eller 2plan?...hur mkt isolering har du tänkt osv?
 
Ta annars 2 sidor i taget och sprid ut det på ett par år.
 
Några matrlkostnader direkt ur minnet, utan förhandlade rabatter

isolering 40 kr/m2
vindpapp 5 kr/m2
reglar 30 kr/m2
panel 80 kr/m2

Arbete
Ännu mera gissning här, beror på byggkonjunkturen nu
men kanske 60-80 kr/m2
 
cem77 --> Jag vet inte om jag skulle kunna leva med södersidan, den ser inget rolig ut ärligt talat. Framsidan skulle dock klara sig med ett lager färg, där är det inte så illa.

trojlee --> Huset är ett enplanshus med källare. 124 kvadrat. Hur mycket isolering vet jag inte, det där är verkligen inte mitt område.

Egentligen är det väl tre av sidorna som behöver isoleras, på ena kortsidan finns garaget och där lär jag inte behöva någon ytterligare isolering.

Tack anaitis för priserna, även om det är en gissning så är det bra att ha något att jämföra offerterna med.
 
jag tycker du ska göra det själv. Jag blev tvungen att byta fasad på mitt hus i somras då vi målade och färgen som var innan tålde inte den nya. Då tilläggsisolerade jag 2*45 altså jag la ett lager horisontellt och ett vertikalt för att slippa
kallras. Det tog faktiskt inte såå länge att göra detta...då tanken med semestern var att bygga garage...men jag han då med både och:).
Det har blivit märkbart varmare inne och den nya fasaden gjorde att huset ser som nytt ut!!...jag valde att behålla det
"gammla" stuket med smal ribb och det gjorde sitt....
Ska du göra det själv så rekomenderar jag att du köper dig en spikpistol....för min handled fick slita hårt då det går
x-antal tusen spik:).

Ska du låta en firma göra det så landar det nog en bra bit över 100-loppor...gör du det själv så kanske du klarar dig på
~30.000:- med nya bleck, virke, spik, isolering osv....sen tillkommer ju färg..men det är bara en gissning...
 
Ni som isolerat, har ni flyttat ut fönstrena? Har sett att alla inte gör det.
 
Tjodjuret skrev:
Ni som isolerat, har ni flyttat ut fönstrena? Har sett att alla inte gör det.
De lärda de tvistar.:)

Om du flyttar ut dem så får du en snyggare smyg inne (såvida du gillar djupa smygar) och mindre jobb på utsidan.

Men i dag menar man att fönstret ska stå så långt inne i huset som möjligt, pga köldbryggan. Står fönstret långt ut är halva underdelen kall och fuktig, den andra halvan är varm, vilket leder till att fönstret i sig inte håller lika länge.

Sen blir ju vissa hus väldigt glosögda om fönstren står lngt in i kåken, men det är ju en annan femma.:S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.