Hej
Efter att ha läst många intressanta trådar i ämnet "golvvärme i oisolerad källare" kan jag inte själv ta ställning i vad som är bäst. En del hävdar att det går alldeles utmärkt ur fuktsynpunkt att lägga golvvärmen direkt på befintligt betonggolv. Andra att man måste bila bort sula och schakta bort en del massor för att isolera underifrån. Det senaste låter ju väldigt dyrt och tidskrävande.

Detta är mitt scenario:
Källaren är på 125 kvm med små fönster högst upp vid taket. Ej omdränerad men ingen fukt vid senaste mätningen av fackman. Totalt 6 rum. Tanken är att göra badrum och tvättstuga i ett rum på ca 25 kvm. Ytterväggen är en kortsida på knappt 4 meter. Jag vill dra in golvvärme (vattenburen fjärrvärme) endast i detta rum på 25 kvm som alltså ska bli bad/tvättrum. De övriga 100 kvm lämnar jag orörda.

Hur skulle ni göra?
 
Om jag skulle göra bad/tvättrum så skulle jag ju ändå behöva dra in avlopp och golvbrunn så det blir ju till att bila hur man än gör. Därför skulle jag bila bort hela golvet i det rummet och gräva ur så mycket det går, så att man kan isolera innan man gjuter nytta golv med vattenburen golvvärme i.

Ja, det är tidskrävande och tungt men inte särskilt svårt eller dyrt om man gör det själv.
 
Golvbrunn finns redan i rummet med bra placering. Avloppet för toa går på andra sidan väggen så det är relativt lätt att ansluta om man kör med vägghängd toa. Så för min del tror jag inte att jag behöver dra en massa nya stammar.

Kan man få ett bra och långvarigt resultat om man skiter i att isolera under sulan? Dvs Gjuter in golvvärme på befitlig betong.

Vet någon hur försäkringsbolagen ser på detta?

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.